• Auro

Kåldocksintresserad

Cabbage patch kids, eller Kåldockor som de kallas på svenska är min nya hobby! Jag letar efter gamla slitna diton att "renovera", samt lite tips på länksidor, annat som rör dessa charmiga dockor! (Jo, jag ÄR vuxen... )

Är det någon som har en gammal docka att sälja mig eller någon som också är intresserad av att utbyta idéer?

Jag håller på med kläder till min dotters kåldocka, och delar gärna med mig av den erfarenheten.

• Svar på tråden Kåldocksintresserad
  • VeraCB

Jahapp, nu är det en klänning påväg hit också...
    Har blivit så förtjust i de stickade med en anka på, bjöd på en innan jag insåg att dockan som redan var på väg hade en på sig...

• Auro

Haha, Vera- du har verkligen blivit FAST! Själv är jag lite mätt, då min kille köpte ännu en till dottern, fast jag vill ju fortfarande ha en gammal att "reroota". Just nu stickar jag same-tröja till min Kålis.

• VeraCB

Ja, fast egentligen är jag också ganska nöjd nu, men den här klänningen ville jag ha, och nu letar jag efter skor som jag sett som skulle passa till, vita med rosa ränder.
    Jag har ingen docka att sätta kläderna på... än... Jag vill ju också prova på reroot, och när jag hittar en lämplig docka till det, så ska den få de här kläderna!

Sticka sametröja - det var inte dåligt ! Har du mönster då, eller kan du sådant ändå?
    Du kan väl lägga ut en bild sedan så att man får se !

• Auro

Jag har ingen egen kamera, men nån dag kommer kankse brorsan över med sin, då ska jag be honom om hjälp att lägga upp bilder. Jag stickar på fri hand, det är mycket roligare att göra något helt unikt!

• VeraCB

Åh, att du inte är här!!!
    Jag är så sugen på att köpa en "bok" från 1982 på ebay.
    I den finns mönster i 2 storlekar och instruktioner på hur man syr en egen soft sculpture docka...
    Ingen förstår varför jag vill ha den.
    5 dollar är ju inte farligt! (men det blir ju frakt också...)
    Auktionen går ut om 8 timmar. Jag har sett att det finna någon fler säljare som har den men de ha gått för ibland 10 ibland 20 dollar... Den här säljaren har 4 st till salu!

• Auro

Coolt, att ha den boken men också att göra en egen docka. men allvarligt tror jag det går utmärkt att improvisera ett eget mönster.
    På bibblan brukar det finnas beskrivningar på Waldorfdockor - jag tror de är en bra grundmodell att utgå från. genom att imitera en Kåldockas sömmar på lemmarna får du sen fram karakteristiken...

• VeraCB

Ja, det har du rätt i!
    Ska ta och kolla på nån tyg eller hobbyaffär vad man kan sy i... Testa med vanlig bomullstrikå, kanske.
    Förresten, jag la upp bilden från Ebay på dockan som ska komma!
    Jasså du, de är till salu, vad kostar de då?

• Auro

Jag såg dockan - hon är jätefin! En rödhårig vill jag också ha!!!! Kul med självporträttet på magen...

Menade du ina vikrade typer? -Jo, de är till salu. Just nu är det dock en butik som vill ta in dem, så återkom i min gästbok ok nån vekca, så vet jag vilka jag kan sälja här...

• exiteme

Var säljer de kåldockor billigast ? Toys R us har inga längre. Dottern köpte en på EKOhallen igår: 379kr!!!! Hytlöst dyrt!

• snysop

här är en till kålisägare! Fick minpå 80-talet men har tappat bort både adoptionsbevis, strumpor och napp. Nu ligger dockan ute i förrådet men hon skall fram nu i vår. Hon är rödhårig med en stor tofs och har en ljusblå och rosa klänning.

• Auro

Coolt, snysop. Jag vill verkligen ha en rödhårig!

• VeraCB

Jag har nyss fått min rödhåriga ! Bild i galleriet!

Min gamla docka (kopian med rosa hår) har fått rejäl lyxbehandlig!!!
    Bad (i tvättmaskinen...), lagade sömmar, defuzz (klippt bort tussar i håret) och nya kläder! Nu fattas bara strumpor så att inte skorna ramlar av hela tiden! Också hon finns på bild i sina nya kläder.

Har tänkt att jag ska prova att sy en docka, fick tag på ett mönster på en People Pal docka (som Cpk hette först, väldigt enkelt mönster!), men nu behöver jag nåt tyg!!!
    Tänkte hitta någon billig trikå i tygaffären, men det fanns bara blommigt... Men jag hittade hos Panduro.se, ska bara komma mig för att beställa (blev lite över 200:- för en meter...)

exiteme:
    Jag vet inte vart det finns billiga dockor längre, jag köpte en på COOP vid jul för 199:- men jag har inte sett dem där sedan dess, på Åhlens tror jag att de tog 449:- för dem, och annars har jag inte sett dem på så många affärer (men så är det ju inte så välsorterat här heller...)

snysop:
    Vad kul!
    Kan du inte ta in henne och knäppa ett kort så att vi får se!

• snysop

VeraCb, jo, skall försöka göra det snart, konstigt nog så längtar jag efter henne.... Tänkte köpa en ny kålis till min dotter när hon blir lite äldre, hoppas hon kommer älska den lika mkt som jag älskade min när jag fick den.

• snysop

Förresten, hon har ungefär en sån klänning som din med rosa hår har, fast ljusblå/rosa istället.

• VeraCB

Min dotter fick en kåldocka i julklapp, det var då det började för mig! Jag klarade liksom inte av hur hon hanterade den (hon fyller ett år idag) pussar, och biter, rufsar till håret, så jag blev tvungen att köpa en till mig själv också, och så tog jag fram min Ninni, och sedan... hittade jag ebay...

Den klänningen är min favorit! Min mörka docka har också en sådan, men i mintgrönt och rosa. Jag blev så glad när jag hittade den vita, och så vita skor med rosa ränder till det! Hon är påkostad nu, min gamla kopia!
    Det blir kul att se din docka, vad hon har för huvudform och så, jag tror att de tillverkade klänningarna 1984, så hon kan vara 22 år!!!

• snysop

VeraCB,
    Yes, jag är 26 och jag fick min docka efter att pappa varit i USA, jag tror jag var 7-9 år gammal. Åhh, får tjata på maken att han rotar fram henne ur kartongen. Nu vill jag ha fram henne och kanske försöka hitta de saknade kläderna... Är det ebay som gäller för den saken? Saknar trosorna (tror jag), skor, strumpor och napp.

• VeraCB

JAPP, på ebay kan man handla hur mycket som hellst...
    Men frakten brukar bli det dyraste !
    Tror att jag har betalt närmare 30 dollar när jag köpt en dcka i originalkarong, och mindre för dockan...

• VeraCB

Skrev konstigt där...
    Jag menade att jag betalade 30 dollar i frakt, och typ 7 dollar för dockan...

Svar på tråden Kåldocksintresserad