• fannny

Någon som gjort laparoskopi???

Lihin skrev 2015-10-14 08:31:57 följande:

Jag gjorde en laparoskopi i måndags. Eftersom man ofta i forum läser om folk som har mått dåligt efteråt tänkte jag dela med mig av min positiva upplevelse!

Jag la mig på operationsbordet vid 10:45 och kunde åka hem vid 15. Min operation gjordes med titthål och stygn som försvinner av sig självt. Nu har jag tre plåster på magen, varav ett syns ovanför byxorna. Jag ska ha dem där i 5 dagar ungefär, men jag kan duscha och så under tiden.

När jag vaknade efter operationen var jag lite stel och trött. Hade lite ont i magen, som lätt mensvärk ungefär. Det fick jag en tablett för och sen var det inte mer med det. Nu två dagar senare är jag fortfarande stel och det känns när jag böjer mig, men jag har inga smärtor. Hade läst mycket innan om att man kan få väldigt ont i axlarna men det har jag knappt märkt av, förutom litegrann igårkväll men då tog jag en alvedon för att kunna sova bra. Idag känner jag inget av det.

Min äggledare var tydligen krokig och hade en cysta i sig. Så det som gjordes på operationen var att ta bort cystan och ta isär äggledaren från tarmen som den satt lite hoptrasslad med. Sen spolade man igenom två gånger och kollade så att passagen funkade - vilket den nu ska göra :)

Slutsats: För mig gick den här operationen väldigt smidigt med minimal smärta, så den är inget att vara nervös för :)

Hej, jag undrar hur allt gått efter laparoskopin? Jag har nyss fått veta vid spolning att min enda äggledare som finns kvar efter X-operation (där den andra togs bort) är helt blockerad - de kunde iaf inte se nån passage :( Så nu säger de att IVF är enda möjligheten. Ingen ens nämner laparoskopi. Var gjorde du din operation? Privat? Har det funkat efteråt och så? Hoppas du kan svara :) 
Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???