Inlägg från: Lillstoran |Visa alla inlägg
  • Lillstoran

Någon som gjort laparoskopi???

Kolla upp så att det verkligen är något fel på äggledarna. Jag genomförde en äggledarspolning på Odenplan som visade totalstopp i båda äggledarna, ingen passage alls. I kön till laparoskopi på SöS, 1 månad efter äggledarspolningen blev jag naturligt gravid.

Äggledarna kan krampa var svaret jag fick.  

• Lillstoran

Senast idag var jag och diskuterade om att göra en ny äggledarspolning eller laparoskopi. Lika bra att få reda på hur det är med äggledarna. Känns meningslöst att försöka med Pergotime om det ändå inte står rätt till med äggledarna.

Kan någon förklara för mig hur jag lyckats bli gravid vid 2 tillfällen, om det nu är stopp i äggledarna. I vart fall den ena måste varit OK, enligt läkaren på SöS.

Har det hänt skador har dessa troligen hänt i samband med skrapningen som skedde efter missfallet.    

• Lillstoran

Googla på det, jag tror att det är så. Har hört lite olika, mig gjorde det inte ont på alls eftersom de inte fick någon passage alls. Finns ett antal trådar här om detta. Sök i sökfältet får du upp dessa.

• Lillstoran

Jag är inte rädd för operationen eller läkningen efteråt - utan mest rädd för resultatet.

• Lillstoran

För mig hade det varit en personlig katastrof om det nu hade varit totalstopp i båda äggledarna - innebörden är ju att den personen aldrig kan bli gravid utan IVF. Då är det ju meningslöst med hormonbehandlingar och allt annat!

• Lillstoran

Jag har gjort en hysteroskopi på Saabatsberg och blivit sövd. Kom på morgonen, blev sövd, ingen väntetid, ingreppet tog bara 10 minuter. Åkte hem någon timme efteråt, inte ont alls. Är inte ens orolig för att bli sövd, inga problem alls. Däremot är jag rädd för resultatet.

• Lillstoran
    avstängd skrev 2012-03-05 16:21:02 följande:
    Ser att ett par av er har gjort en hysteroskopi på Sabbatsberg. Hur var läkarna på det sjukhuset? Jag har aldrig varit där och ska dit på en hysteroskopi men jag ska vara vaken under undersökningen för att jag är rädd för att sövas.   Dom ska undersöka mig med fiberoptik tydligen. Tog det länge att få själva undersökningen gjord efter att ni var där på första besöket? Någon som vet hur bra Sabbatsberg anses vara på gynekologiska sjukdomar?

Katarina Englund hade jag. Jätteduktig. I övrigt se inlägg ovan.
  • Lillstoran

En fråga - hur lång läkningstid har en laparoskopi? Läste i en gammal tråd att läkningstiden var 2 månader! Då kan man absolut inte hålla på med detta mellan IVF behandlingar. Möjligen i juni precis före alla går på semester o klinikerna är stängda. Vet någon som därefter gjort IVF?

• Lillstoran

Jag är till skillnad från er andra inte rädd för operationen utan svaret. Tänk om de hittar sammanväxningar så att jag aldrig kan bli gravid naturligt. Dock när jag läst på finns det vätska i blockerade äggledare kan det göra det omöjligt att lyckas med IVF. Det syns bara om man öppnar, eller i vart fall får man en säkrare diagnos. Ibland känner jag för att strunta i allihopa och ha hoppet kvar att det ska gå på naturlig väg. Å andra sidan det är väldigt stora belopp att bekosta IVF. Det finns de som efter 6 misslyckade behandlingar upptäckt detta vid laparoskopi. Bäst att få svaret innan kata ut 100 000 kr i onödan för 3 behandlingar. Jag får inte köpa 3 pak eller graviditetsgarantin då jag är för gammal. Sedan läste jag här på FL om en som gjort IVF med laparoskopi innan. Hon var p g à läkning, sprutorna sätts väl precis där o nålen vig äggplock tvungen att vänta i 2 timmar.

• Lillstoran

Var på Huddinge IVF mottagningen idag. Läkaren blev konfunderad när det varit totalstopp i båda äggledarna vid spolning, ingen passage alls och att jag sedan blivit gravid på naturlig väg. Han sa att det inte är totalstopp men att det säkerligen är delvis stopp som försvårar. På laparoskopin undersöker de utsidan av äggledare så enligt honom gick det inte att få en 100 procentig diagnos där heller. Och de opererar aldrig oaktat vad de hittar. Min vanliga gynekolog var också konfunderad när det var totalstopp vid äggledarspolningen o att jag sedan blivit gravid senare spontant. Han anade också att problemet låg i äggledarna eftersom alla värden är bra, progesteron 45 vilket är ett bra värde. Så det är inte problem med ägglossningen.

• Lillstoran

Barnmorskan som jag går på akupunktur hos nämnde att det inte är ovanligt som i mitt fall att bli gravid 1 mån efter äggledarspolningen, men om det är något fel så stänger äggledarna igen sig om ett tag och så kan man ju inte hålla på att spola dem varje månad. Som jag skrev kan man ha delvis stopp i äggledarna eller den ena vilket försvårar. Som ett avloppsrör som delvis slammat igen, då rinner ju attest slaktare. När man spolat igenom röret så rinner vattnet mycket fortare. Sedan kommer smutsen tillbaka. Det var helt stopp i avloppet, när jag hade rensat röret rann det helt fritt. Det är väl samma sak med äggledare.

• Lillstoran

Läkaren på Huddinge (IVF) blev konfunderad då äggledarspolningen visade totalstopp i båda äggledarna o sedan blir jag naturligt gravid 1 mån. Senare. Han trodde dock att det var nedsatt passage men inte helt stängt för då hade jag inte kunnat bli gravid naturligt. Man kan tydligen ha delvis passage eller halvpassage som dock gör det svårare. Vidare trodde läkaren att de hade kommit in med ytterst lite passage och lyckas spola rent. J m f ett avloppsrör, när de börjar spola så rensas röret från smuts, vattnet rinner fortare, när röret är fritt från smuts så rinner vattnet helt fritt. Sedan slammar det igen o man måste spola på nytt. Är det dock igenvuxet går det inte att spola upp. Jag har fått prova Pergotime 4 ggr fast det inte är det som är problemet utan att lyckas. Så nu ska jag göra en andra äggledarspolning om IVF misslyckas. För mig spelar det roll för jag vill veta om det ö h t går att bli gravid naturligt annars är det ju meningslöst att försöka. Det blir ett glapp mellan IVF behandlingarna sedan kommer sommaren varför jag isåfall ska försöka med laparoskopi om äggledarspolningen misslyckas igen!

Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???