Inlägg från: Lindis1978 |Visa alla inlägg
  • Lindis1978

Någon som gjort laparoskopi???

Hej!

Jag väntar på att få tid för en laparoskopi som jag ska göra för att få reda på om mina äggledare fungerar eller ej. Har tidigare gjort en HSG som ej blev så lyckad och inte kunde påvisa någon passage.

Någon annan som gjort detta och kan berätta något om det? Både positivt och negativt är okej..... 

• Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???
  • Lindis1978

Åh, tack! Det låter positivt. Hoppas såklart att äggledarna ser okej ut, men framför allt vill jag VETA. Känns meningslöst att gå på hormonbehandlingar för att stimulera ägglossningar etc om inte ägglederna fungerar. Då kan man lika gärna satsa på IVF på en gång. 

• Lindis1978

Tack Glad. Och va härligt att ni lyckades. Har ni funderat på att försöka få fler barn?

• Lindis1978

HSG är kontraströntgen av livmodern och äggledarna. En del känner inget alls och för andra gör det jätteont. För mig gjorde det fruktansvärt ont, kändes som hela jag skulle sprängas inifrån. Jag hade ingen passage i ena äggledaren och i den andra lite kontrastfyllnad. Mycket av kontrasten rann ut så undersökningen var inte helt lyckad. Det dåliga resultatet kan bero på kramp, dålig undersökning eller stopp. Därför ska jag göra laparoskopin nu. 

• Lindis1978
    Sessan 83 K skrev 2012-02-21 11:32:46 följande:
    ok jag har spolat mina äggledare idag.... Tyvärr kom hon inte in så långt som hon ville med "pinnen" så hon kunde inte spola pga jag är för trång:( Så nu ska jag också göra laparoskopin...... Är sååååå sjukt nervös inför detta!!! Någon mer som känner så?

Hej Sessan!
    Varför är du nervös för själva ingreppet? Du får ju en skön stunds sömn och sen är det över när du vaknar. Det är ju som Lillstoran säger resultatet som är det man är orolig över.

• Lindis1978
    Sessan 83 K skrev 2012-02-21 17:33:57 följande:
    Lindis 1987.... Jag är nog mest nervös inför sövandet:( Idag storgrät jag när de inte gick att göra spolningen av äggledare pga jag är för "trång" och därmed fick en remiss skriven inför laparoskopin..Jag har aldrig blivit sövd innan!
    Det kommer gå bra! Berätta att du är rädd och orolig för personalen. Du är nog inte den första. Och jag kan lova dig, det är inte obehagligt. Bara skönt faktiskt. Jag har precis som Lillstoran också gjort en hysteroskopi på Sabbatsberg och det var inga problem. Så försök släppa rädslan för det kommer lösa sig! Kram! Glad
  • Lindis1978
    avstängd skrev 2012-03-05 16:21:02 följande:
    Ser att ett par av er har gjort en hysteroskopi på Sabbatsberg. Hur var läkarna på det sjukhuset? Jag har aldrig varit där och ska dit på en hysteroskopi men jag ska vara vaken under undersökningen för att jag är rädd för att sövas. Oskyldig  Dom ska undersöka mig med fiberoptik tydligen. Tog det länge att få själva undersökningen gjord efter att ni var där på första besöket? Någon som vet hur bra Sabbatsberg anses vara på gynekologiska sjukdomar?
    Hej!

Jag gjorde hysteroskopin på Sabb. När jag var där på första besöket skulle de ta ungefär en månad att få tid för hysteroskopin. Men jag hade sådan tur att en annan patient precis bokat av så jag fick en återbudstid redan dagen efter. Alltså en dags väntetid. Jag gjorde dock ingreppet sovandes. Personalen var väldigt trevlig. Läkaren var väl inte så smidig när han berättat vad han sett/inte sett under ingreppet. Fick mig att grubbla en massa i onödan. Han sa dessutom att jag troligen skulle få börja med Perotime-tabletter vilket jag absolut inte skulle göra med min problematik enligt Fertilitetsmottagningen.

Varför ska du göra ingreppet?

• Lindis1978

Var på besök INFÖR laparoskopi precis. En besök som jag fick vänta i över en månad på för att få komma till. Nu är det två månaders kö för att få göra själva laparoskopin också. Känner mig helt knäckt. Orkar inte gå i ovisshet och väntan längre

• Lindis1978
    Sessan 83 K skrev 2012-04-12 15:22:59 följande:
    Hur går det för alla i denna tråd? Har någon redan gjort sin op? Hur mår ni efteråt?
    Jag har fått tid på Sophiahemmet 2 maj. Blev less på att vänta på tid på S:t Göran, efter en månads köande fick jag höra att det ökat ytterligare tre månader. Då bröt jag ihop och ringde till Fertilitetsmottagningen och de skickade en ny remiss till Sophia. Fick tid där för första besöket inom några dagar och ska som sagt göra laparoskopin 2 maj där. Först kändes det skönt att äntligen ha fått tiden jag väntat på, men senare på kvällen kändes det jättedeppigt för man vet ju inte vad man får reda på. Vill ju inte få veta att jag absolut inte kan bli gravid på naturlig väg. Men så kan det ju faktiskt bli. Hm, blandade känslor inför detta. Ska i alla fall bli skönt att utredningen snart är klar.

Själv då?
  • Lindis1978

Såren läker förmodligen ganska fort. Första snittet läggs i naveln så det lär nog inte synas särskilt mycket. De eventuella två andra snitten (om något behöver åtgärdas vid ingreppet) läggs så långt ner som möjligt så att det inte ska synas när man har bikini. I alla fall enl läkaren som ska operera mig. Vid alla kirurgiska ingrepp är det dock bra att tejpa såren samt undvika solande av ärren närmsta halvåret (har jobbat hos en kirurg ).

Jag ska också på solsemester, fast i augusti. Hoppas vi kan dölja våra ärr under bikinin då. Du måste berätta efteråt hur det gick för dig när du gjort ingreppet.

Svar på tråden Någon som gjort laparoskopi???