• Anonym (cerazettis)

    Cerazette: ingen mens men mensvärk ändå??

    Jag använder alltså minipillret Cerazette och har gjort det i över ett år. Sedan starten har jag haft i princip ingen mens alls, den försvann och det är jag bara glad för. Vad som gör min väldigt fundersam och lite orolig är att jag kan få väldigt kraftfulla menssmärtor fortfarande. Någon som vet vad det beror på? Jag får inte ihop det? Det gör dessutom väldigt ont. Får lägga mig i ett varmt bad, ta tabletter och använda varm rissäck, det är det enda som hjälper om det hjälper.

    Väldigt väldigt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Cerazette: ingen mens men mensvärk ändå??
  • Anonym (håller med)

    Jag har märkt det samma och vill oxå veta

  • Anonym (cerazettis)

    Ingen som kan hjälpa oss?

  • Anonym (exlutena)

    jag hade det så när jag åt exlutena..(började med dem efter jag fött min son alltså när jag vart på efterkontrollen..)
    fick ingen mens men fick mensvärk ändå..
    tillslut fick jag jätte ont en rejäl mensvärk..var tvungen att ta värktabletter.. så jag slutade att ta exlutena eftersom jag trodde det var minipillrernas fel..ringde gyn o bokade tid..de gjorde en undersökning o det visade sig att det var ägglossning på gång .. läkarn trodde att jag skulle få mens inom 4veckor o det fick ja..

    (men då hade jag juh slutat med exlutena när jag fick så ont..men hade ju ont innan också har ingen aning vad det berodde på ..)

  • Anonym (cerazettis)

    Tycker det är konstigt bara.. eftersom man inte borde ha någon ägglossning, speciellt inte om man inte har nån mens.

  • Anonym (håller med)

    Jag tycker oxå det. Har inte heller nån mens och borde ju inte då ha nån ägglossning.
    Ingen som vet????

  • Anonym (exlutena)

    nej jag vet visst e det konstigt.. men jag tror det var min kropp som sa ifrån på det sättet att jag skulle sluta.. för jag fick ju ingen mens när jag åt exlutena..bm sa att det var för att jag ammade men det tror inte jag..det var pillrerna som gjorde det .. o sen tyckte väl min kropp att det blev jobbigt o inte ha menn..kanske konstigt men vem vet kan ju vara så..

    har faktist testat cerazett men då blödde jag hela tiden..

  • Anonym (dfghj)

    Jag hade likadant mensvärk utan mens eller jag har det fortfarande, men med dom pillerna så är det så säger dom och vissa få mens vissa få ingen på vissa hoppa det över 3 månader m.m men till mej sa dom att man fick eller kunde få mensvärk även om du inte ha mens.

  • Linisen

    Tjejer

    Jag har ätit Cerazette, kolla i denna tråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m5642528.html

    Cerazetten funkar så att de trycker ner äggstockarnas funktion. Jag hade ingen mens på 2 år.

    Vi vet ännu inte om dessa piller är orsaken till att jag nu inte kan få barn, läkarna håller på att utreda mig.
    Tänk er för när ni äter dessa!!!

    Ta hand om er och kramar
    Linisen

  • Anonym (cerazettis)

    Linisen: det finns alla möjliga för- och nackdelar med Cerazette. Vissa får blödningar flera månader i sträck, andra får inga blödningar alls, några bli elaka som monster, andra får inga biverkningar alls. Tycker inte att det är bra att skrämma upp folk som äter Cerazette med att säga att din barnlöshet kanske beror på pillret. Jag till exempel blir inte så glad av att höra det. När de har gjort utredningen på dig och om de kommer fram till att Cerazette är orsaken till att du inte kan få barn så kan du gärna få komma tillbaka och varna men innan dess tycker jag att det är en onödig kommentar. Det finns många som inte kan få barn och de är inte alla Cerazette-användare.

    Antar att du inte menade något illa med detta men tänk dig för lite bara.

    Skönt att se att det finns en del andra ändå som också har mensvärk utan mens! Tror jag ringer till barnmorskan och frågar ändå för att få en säker förklaring till fenomenet.

  • Linisen

    Men TS

    Jag vill inte skrämma er men jag tycker man kan tänka på vad man stoppar i sig.
    Jag skriver inte heller att de är GRUNDORSAKEN till min problematik men jag och läkarna tror också att de kan ha bidragit.

    Liksom andra har även jag rätt att skriva om mina erfarneheter eller hur?
    Detta har varit min erfarenhet och det innebär inte att alla som äter Cerazette blir barnlösa!
    Min syster 4 år yngre äter dessa med och även om jag kunde önska att hon åt ett annat minipiller så är det hennes liv och hennes kropp, jag bestämmer inte över den. Inte heller bestämmer jag om ni ska äta era piller eller inte.

    Du får gärna tycka att det är en onödig kommentar det bryr jag mig inte om jag måste ju få skriva vad jag har upplevt. Sedan om du blir skrämd av det kan jag inte inte hjälpa, jag önskar bara att ingen, ingen på hela jorden behöver vara med om det som har drabbat mig.
    Ta inte illa upp, TS

    Linisen

  • Anonym (cerazettis)

    Det finns ett bra talesätt.. "Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, men ingen har rätt att sprida osann information". Det var därför jag skrev att det hade varit bättre om du berättat om din barnlöshet beror på Cerazette-användandet _efter_ att det har blivit konstaterat, då det blivit fakta. För just nu hjälper det ju ingen alls, det du skrev, eller hur?

    Men tack för att du skrev att vi ska tänka till. Det håller jag absolut med om att vi ska göra. Men jag grundar mina beslut om ifall jag ska använda Cerazette eller ej på fakta, inget annat. Som sagt, jag är intresserad av vad läkarna säger så kom gärna och berätta hur det gick sedan. Beror din barnlöshet på Cerazette och utebliven mens under flera år så lovar jag att ta mig en funderare!

  • Anonym (håller med)

    Tycker som TS!!!!
    Kom igen när det är bevisat att barnlösheten beror på Cerazette användningen!

    Trist för dig att inte kunna få barn när du önskar, men fakta är ju bäst!

  • Morticia

    Jag blir så sur av cerazetten, och jag får med sådana fantomsmärtor och ingen mens, så nu ska jag skicka tabletterna i väggen.

  • Anonym (snart bebi)

    hjälp..kunde varit jag som skrivit ts.

    Började me dessa piller för exakt en månad sen idag. (på lucia) o har haft ont i magen nu när jag skulle ha mens. (har 28 dagars cykel) o tuttarna ömmar o jag har mått illa (vilket kan bero på att jag varit magsjuk några dagar)

    Jag hittar orsaker till alla symptom men man vill få hem ett brev i brevlådan där det står att "cerazette har nu tagit din mens" eller nått hatar denna väntan. inte veta när man ska få mens eller om man ska få.

    O ska jag ha massa mensvärk utan mens kan jag lika gärna skita i pillrena. Jag börja me p-piller i 7:an för o lindra mensvärken. sen efter min son börja jag me minipiller när jag amma o sen vanliga p-piller. o sen efter andra förlossningen så börja jag me vanliga igen men nu cerazette pga blodproppar i släkten.

    Har tänkt o kasta pillrena o sen påbörja bebisverkstad efter en mens, så det blir ett vinter/vår barn -07 om allt går bra.

    Men nu börjar jag tveka. första barnet tog det 1½ månad från avslutad karta, för o börja växa i magen. Andra 1 vecka från avslutad karta.

    usch vet inte om jag är gravid eller om det är pillrena.

    Långt o rörigt men det känns bra att jag inte är själv med mensvärk utan mens iaf. Även fast detta va orsaken till att jag äter pillrena.

    Bäst o ringa BM o höra mig för lite. Går inte o ha det så här.

    Lycka till ni andra!

  • Nikkipickis

    Ramlade in på denna tråd och har inget direkt svar på magsmärtorna. Men däremot kanske jag kan lugna lite med Cerazette-delen. Jag åt cerazette i 10,5 år och hade utebliven mens under nästan hela tiden vilket gjorde att min livmoderhals-tapp torkade ut och skrynklade ihop sig. Men när jag sedan slutade med pillerna så redde det till sig och 6 månader senare blev jag gravid. Så tror inte det påverkar så pass mycket. Men visst, vissa kanske blir mer påverkade än andra, men tänker lite att det kanske ligger mer bakom då. (men det är ju bara min tanke). :) 

Svar på tråden Cerazette: ingen mens men mensvärk ändå??