• Iväntanpålivet

Skriva in sig på Arbetsförmedlingen mitt i föräldraledigheten?

Ska försöka skriva så tydligt jag kan, med risk för att det kan låta lite krångligt.

Jag har varit föräldraledig sen Juni-11 och är "pausad" från Arbetsförmedlingen så att säga.
    Dom har sagt att jag måste skriva in mig på Ams i Maj igen, annars kommer jag bli helt utskriven vilket innebär att jag får vänta i 3 månader på ersättning fr o m att jag skriver in mig sen igen. Det är jag införstådd med, även om det känns ruttet. Men funderar över om jag skulle ta och skriva in mig på Arbetsförmedlingen redan Nu och sen vara inskriven ca 3 månader för att sedan gå på föräldraledighet igen. Dels för att jag tror att jag får mer ersättning från A-kassan än jag får i föräldrapenning och dels för att jag inte vill tvingas sätta dottern på dagis redan i sommar. Skulle gärna vilja snåla in på föräldradagarna så jag kan vara föräldraledig till vintern och sätta henne på dagis till Januari-13. Under tiden jag isåfall är inskriven på Ams kommer min sambo inte att vara föräldraledig. jag vet att A-kassan kräver att man har någon form av barnomsorg för dottern, men dagis var inget krav och är heller inget alternativ eftersom hon inte fyllt 1 år ännu, men har släktingar som kan och vill ha henne om jag skulle få ett jobb. Jag har sökt jobb och även jobbat extra en del under föräldraledigheten så det är inget hinder och skulle jag ha turen att få ett jobb så är jag givetvis inställd på att sätta dottern på dagis om inte sambon har möjlighet att vara hemma med henne.

Kan man göra såhär? Eller kräver Försäkringskassan att någon måste vara föräldraledig så länge dottern inte går på dagis?

• Svar på tråden Skriva in sig på Arbetsförmedlingen mitt i föräldraledigheten?
  • Carisma95

Nej, det enda de kräver om man står som arbetssökande är att man har ordnad barnomsorg. Sen behöver det inte innebär kommunalt dagis eller så, utan en släkting funkar lika bra. De brukar dock vilja ha uppgifter (namn och telefonnummer till den personen).

Vad gäller historien i övrigt, så tycker jag det låter knepigt. Det måste väl vara fler än du som är föräldralediga mer än 1 år. Varför bli man automatiskt utskriven helt efter x antal månader när man borde ligga som "vilande"?  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Skriva in sig på Arbetsförmedlingen mitt i föräldraledigheten?