• Physical

Ett, två, tre...

Ett två tre rött ljus?
    Ett två tre ost?
    Ett två tre.....
    Vilken version av leken lekte ni när ni var små?
    Berätta gärna vars i landet ni kommer ifrån också :P
    Har hört en del versioner av denna lek men då är det bara från Norrland... Vore kul att se vad andra lekt :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-15 10:55
    Förtydligar: Detta är leken då man står med ryggen mot sina kamrater säger Ett Två Tre (vilken version man nu kör) och så vänder man sig om och då ska kamraterna stå helt stilla.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ett, två, tre...
  • RedheadGirl

Hum.. Ost..? Kan det ha att göra med små möss som nallar ost och inte ska bli upptäckta??

• krompa
    RedheadGirl skrev 2012-02-15 13:51:12 följande:
    Hum.. Ost..? Kan det ha att göra med små möss som nallar ost och inte ska bli upptäckta??
    Ja, den som räknade var katt. Om någon rörde sig när man vände sig fick man jaga den personen.
  • RedheadGirl
    krompa skrev 2012-02-15 13:55:37 följande:
    Ja, den som räknade var katt. Om någon rörde sig när man vände sig fick man jaga den personen.
    Men då är det ju inte samma lek, utan en liknande.. Den som TS menar får den/de som rör sig gå tillbaka till startpunkten och börja om.. Men Måste nog säga att det här lät ju lite roligare
  • RedheadGirl
    RedheadGirl skrev 2012-02-15 14:06:57 följande:
    Men då är det ju inte samma lek, utan en liknande.. Den som TS menar får den/de som rör sig gå tillbaka till startpunkten och börja om.. Men Måste nog säga att det här lät ju lite roligare
    Tar tillbaka lite av vad jag sa.. TS hade ju inte alls skrivit något om vad som hände med de som inte stod stilla Tungan ute
  • Billabong
    Unitard skrev 2012-02-15 12:25:40 följande:
    Haha vi sa ett två tre gröna lyktan! Fråga mig inte varför, det är ju fullkomligt ologiskt, men så sa vi
    Detta var i Blekinge.
    Tycker inte alls det låter ologiskt.
    Uppvuxen i Småland (grannlandskap med Blekinge) och vi sa:

Ett, två, tre - röda lyktan.
  • Nina88

Ett, två, tre rött ljus :)
    Så lekte vi göteborgare på min skola på slutet av 90-talet :))

• enanna

Vi har alltid vänt oss om utan förvarning, kallar leken spegel!

är finlandssvensk

• Flisan79

Ramlade för övrigt när vi lekte den leken en gång och slog hakan i asfalten. Ena sidan av hakan svullnade upp och blev skrapad. Än idag kan jag tycka att den sidan av hakan (har nästan som delad haka/grop i hakan) känns lite större än andra^^

Kul info va!?...

• Purpurbräcka

"Ett två tre - röda vita lyktan" vill jag minnas att vi sade i mitt småländska barndomskvarter i mitten av 80-talet.

• pigglet

123 ost. Född 73 i Skellefteå-trakten. Leks fortfarande på samma sätt här.

• Ekot
    Ekot skrev 2012-02-15 18:04:25 följande:
    röda vita lyktan stopp- sthlm
    Ja alltså 123 röda vita lyktan stopp, menar jag För att undvika missförstånd.
  • Oreos

1 2 3 Ost. :) född -84 i Umeå. Och jag hörde senast idag på förskolan jag praktiserar på att den leks lika nu.
    (Har ofta funderat på varför man säger just ost.)

• mliten

Ett, två, tre OST! Är från Luleå.

Svar på tråden Ett, två, tre...