• DuTappaEnGran

ekonomiska planering inför barn

Jag är nyfiken på hur mycket pengar ni hade sparat för att skaffa första barnet? För let´s face it, det är inte gratis att skaffa barn. Jag och min Fästman vill förbereda oss så bra som möjligt ekonomisk så vi kan leva och köpa det vi vill till barnet. Sååå hade ni byggt upp något Babysparande? och hur mycket?

• Svar på tråden ekonomiska planering inför barn
  • spelin

Vi planerar också barn och har inte byggt upp ett specifikt barnsparkonto. Men jag har sett till att spara lite extra pengar utöver det bostadssparande jag har. Har väl ca 20tusen som är till för barnets kostnader såsom vagn, säng mm och finns där för mig pga lägre inkomst som föräldraledig. Men eftersom jag och min sambo delar på utgifterna och han tar lite större del pga högre inkomst så är mina sparpengar även där om det händer något med min häst. .. Min sambo har ett eget sparande, vet inte hur mkt exakt men han har tillräckligt om vi säger så.. Vi har ändå tänkt köpa mkt begagnat, ekonomiskt lagda båda två!

• malin1985

Vi är i v 7 nu och har precis börjat spara. VI lägger undan allt vi får över efter räkningar och det är för mig 3000 kr /månad och för min sambo mellan 5000-15000 /månad (han har mkt övertid). Vi kommer använda en del av pengarna till vagn och möbler och allt sånt och överskottet kommer vi använda för att kunna vara hemma lite längre. Sen skadar det ju inte att ha en slant kvar till framtiden också. :)

• frökenb

Jag hade ungefär 70000kr som gick åt för att köpa prylar och för att dryga ut under föräldrarledigheten med första barnet (halva summan gick typ åt eftersom jag och sambon delade). Sen kom det andra barnet tätt efter och då gick andra halva summan åt. Klart du inte måste ha ett sparande innan barnet men vill du ha samma "standard" som innan tycker jag det kan vara bra att ha lite pengar att köpa saker för och leva för under föräldrarledigheten.

• Charlie Buzz

Alltid bra att planera ekonomist när man skaffar barn, för de kostar ju en hel del innan de kan flyga på egna vingar. Fotbollsskor och skidutrustningar kostar. Mycket beror ju på barnens egna intressen. Hur mycket och i vilken sparform kan jag egentligen inte avgöra men fondsparande innebär ju vissa risker då fonder inte alltid går så bra utan man kan ju förlora på fonder också. Ett vanligt sparkonto ger inte någon nämnvärd ränta men pengarna finns ju sparade där. Så finns det ju även låsta sparkonton med något högre ränta. Att planera ekonomiskt bör inte bara vara för er möjlighet att konsumera för/åt barnen under deras uppväxt utan även för barnets framtids skull. Målspara åt barnens körkort, bostad och studier. Nu menar jag inte att föräldrarna skall bekosta detta, utan barnen skall självklart lära sig att kämpa för och mot sina mål på egen hand. Barnen ska i och med åldern och  mognaden själva delta och för att till sist ta över detta sparande. 

• tvillingmammaVastmanland
    DuTappaEnGran skrev 2012-02-13 16:03:06 följande:

om du läser så HADE pappan INTE det 60laxar. Men det hade varit skönt.

Alltså så är det ingen som sparar inför att skaffa barn? Jag och min sambo planerar att börja försöka i sommar och kommer försöka ha sparat ihop en rejäl slant inför bebisen så vi kan fortsätta ha samma livskvalité, sådant som utlandsresor, "vardagslyx" alltså. 

Jag sparade ihop 100 000 kr, för jag trodde det skulle bli så dyrt med barn. När tvillingarna började på förskola två år senare hade jag pengarna kvar. Det blev inte så dyrt, vi gjorde i alla fall av med mycket mindre pengar än innan vi fick barn. Vi köpte allt nytt och tvillingvagnen var ju dyr men å andra sidan så hann vi ju inte göra av med så mycket pengar. Nöjeskontot var lågt...öppna förskolorna var gratis och fikat billigt, vi träffades hemma hos andra föräldralediga, umgicks med andra småbarnsfamiljer. Vi hade ganska trevligt men billigt var det.

Det är dyrare nu med tonåringar....
  • Aamon

Tänker att det handlar om hur ens ekonomiska situation ser ut redan innan. Vi har båda god ekonomi och sparar ca 15000:- månad. Upplever inte att vi har samma behov av ett "barnspar" innan graviditet som ett par som bara kan spara 500-1000:-/månad som är mer utsatta för den minskade inkomst som blir när man går barn.

• nnnnnnnn

Det dyra brukar vara att klara sig utan att röra föräldrapenningen under första året. Grattis till er som klarar det utan buffert!
    Saker, kläder mm. brukar man få eller kan köpa billigt second hand, men att stå utan inkomst en längre tid, det är det som var vår utmaning...

• Vickan I

Gammal tråd som vaknat ser jag.

Skaffa bebis är inte så dyrt. Om man inte gör IVF som en del (vi) måste göra. Det dyra med barn börjar bli nu tycker jag när barnen är 6 respektive 9 år. Det är simskolor, parkour, fotboll mm mm. De önskas dataspel, cyklar, mobiler mm. Inte allt som de får sjävklart. Men de kostar mer i både mat och aktiviteter och dyrare blir det när de blir ännu större och äter ännu mer haha. 

• Mammalundgren

Ni som påstår att man klara sig utan sparande, hur gjorde ni med föräldraledigheten? Delade ni lika? Var ni hemma samtidigt? När började barnet på förskola?

Vi ville båda två vara hemma länge och slippa dagis på ettårsdagen. Vi ville också vara hemma mycket, lediga alla lov och inte ha sena dagistider när barnen väl börjat dagis. Sånt kostar.

Jag vet många par som påstår att msn inte behöver spara till bebisen men sedan påstår att pappan inte har råd att ta halva förldraledigheten osv.

• zuces

Man bör nog alltid ha ett sparkonto dit man kan vända sig när det krisar. Kan vara allt möjligt, bilen pajar, tvättmaskinen, diskmaskinen, hunden. Så har ni möjlighet till sparande så kan ni ju börja lägga in några rusningar där varje månad redan nu så ska du nog inte oroa dig :)

• svelis

Hakar på tråden och hoppas på lite tips! Jag och sambon har pratat om barn flera gånger och jag börjar bli mer och mer sugen. Dock är detta inte nu på stört, utan så småningom. Jag känner att jag vill ha en "rejäl" slant sparad innan jag ens slutar med p-pillren. Ingen av oss är höginkomsttagare och vana att jobba hårt för att göra det vi vill. Jag tjänar 23 000 + ob & eventuella extrajobb innan skatt, så det blir inte många tusen jag kan lägga undan per månad. Tänker att när/om jag väl blir gravid vill jag kunna slappna av när det gäller ekonomin och NJUTA. Tänker mig minst 50 tusen till att börja med. Vilket som det ser ut i dagsläget kommer kanske ett år att få ihop. Men förhoppningsvis innan på något sätt. Allt går såklart om man vill. Kul att läsa hur fler tänker!

• svelis

Oj vad konstigt det blev på slutet ser jag nu, haha.

svelis skrev 2018-04-03 15:20:14 följande:

Hakar på tråden och hoppas på lite tips! Jag och sambon har pratat om barn flera gånger och jag börjar bli mer och mer sugen. Dock är detta inte nu på stört, utan så småningom. Jag känner att jag vill ha en "rejäl" slant sparad innan jag ens slutar med p-pillren. Ingen av oss är höginkomsttagare och vana att jobba hårt för att göra det vi vill. Jag tjänar 23 000 + ob & eventuella extrajobb innan skatt, så det blir inte många tusen jag kan lägga undan per månad. Tänker att när/om jag väl blir gravid vill jag kunna slappna av när det gäller ekonomin och NJUTA. Tänker mig minst 50 tusen till att börja med. Vilket som det ser ut i dagsläget kommer kanske ett år att få ihop. Men förhoppningsvis innan på något sätt. Allt går såklart om man vill. Kul att läsa hur fler tänker!

Oj, vad konstigt det blev på slutet ser jag nu. Haha! Tror ni förstår vad jag menar.
  • viljaa

Hej på dig! 

Jag och sambon (23 år båda två) har inte riktigt börjat försöka än, men ekonomin är nog ganska bra! Vi har inget specifikt babysparande, men vi har skaffat oss en lägenhet som funkar för ett barn, har bil, kommer ha inkomster på ca 30-40k efter skatt nästa år (beroende på hur hans företag går, och jag börjar jobba efter att ha pluggat sen gymnasiet i princip). Vi har gemensamma fonder på kanske 1000000, men pengar som vi "får" röra är ganska begränsade efter förlovning, förlovningsresa i vintras och resa runt Asien/Australien förra året... Har dock satt upp en plan så att vi kommer spara ca 10-15k/månad from augusti då vi kommer ha större inkomster. Antagligen kommer hälften av detta sparande gå till bosparande för vi vill köpa hus snart, 1/4 till bröllop och sista fjärdedelen till barnsparande, kanske inte till bebissakerna då jag tror vi kommer kunna köpa mycket för våra löner när det är dags (han blir färdig med sina studier 2019), utan mer som en buffert för mamma/pappaledighet. Jag antar att vårt barn inte kommer födas förrän 2019, så då har säkert ekonomin förbättras mer eftersom han studerar till ett bristyrke med hög lön :) 

• viljaa

Ojdå, missuppfattade tråden lite då jag bara löste inlägget över mitt. Sorry! Jag tror egentligen inte att man behöver spara utan tror det mesta löser mig efterhand, men är säkert bra med en buffert!

Svar på tråden ekonomiska planering inför barn