• DuTappaEnGran

ekonomiska planering inför barn

Jag är nyfiken på hur mycket pengar ni hade sparat för att skaffa första barnet? För let´s face it, det är inte gratis att skaffa barn. Jag och min Fästman vill förbereda oss så bra som möjligt ekonomisk så vi kan leva och köpa det vi vill till barnet. Sååå hade ni byggt upp något Babysparande? och hur mycket?

• Svar på tråden ekonomiska planering inför barn
  • Diablo

Ha, ha...ja du. Jag / vi hade inget sparat. Jag fick låna jättemycket kläder och bebissaker av en tokig tjej som samlat på sig hundratals prylar men aldrig blivit gravid. Vagn köpte jag för 200kr. Tygblöjor gav jag 450kr för. Det klarade jag mig på de första två åren. Det barnet hade det inte sämre än det sista barnet som vi fick 15 år senare, nu köpte vi vagn för 9000kr, ny bilbarnstol för 2500kr mm, mm. Vi har aldrig haft något babysparande eller likande. Vi tar det som det kommerFlört

Har man tur behöver man inget vett!
  • MammaTove

Sonen blev till helt oplanerat trots preventivmedel, så vi hade ingenting sparat på "babykonto".. Vi köpte en sak i taget, fick mycket och har köpt mycket begagnat.. Fungerade fint för oss, nu väntar vi tvåan (ytterligare en oplanerad skrutt) och inser hur skönt det är att ha typ allt sparat från första barnet...

• Lena

Vi hade inget sparat alls, vi köpte vad vi ville ha men visste att vi hade ca 10000kr vi skulle kunna skära ner i våra utgifter relativt enkelt.

• DuTappaEnGran

Härligt att höra att det inte är alla som sparat och planerat sönder sig inför bäben. Jag och min fästman har just köpt bostadsrätt så bara våra boendekostnader har gått från 4000 till 13000/per månad. Så jag får lite panik hur man ska få råd att skaffa barn efter "den standarden" man önskar samt kunna fortsätta amortera och ha en bra livskvalité! 

• DuTappaEnGran

Någon som sparat inför? Jag talade med en nybliven pappa till sitt andra barn som sa att det hade varit skönt att ha en buffert på minst ca 60 000 i alla fall.. NÅGON?

• Diablo
    DuTappaEnGran skrev 2012-02-13 15:50:17 följande:
    Någon som sparat inför? Jag talade med en nybliven pappa till sitt andra barn som sa att det hade varit skönt att ha en buffert på minst ca 60 000 i alla fall.. NÅGON?
    Känns som föräldra skryt! Det är väl alltid skönt att ha en slant på banken men 60papp för att skaffa barn!
    Har man tur behöver man inget vett!
  • DuTappaEnGran

om du läser så HADE pappan INTE det 60laxar. Men det hade varit skönt.
    Alltså så är det ingen som sparar inför att skaffa barn? Jag och min sambo planerar att börja försöka i sommar och kommer försöka ha sparat ihop en rejäl slant inför bebisen så vi kan fortsätta ha samma livskvalité, sådant som utlandsresor, "vardagslyx" alltså. 

• Lena
    DuTappaEnGran skrev 2012-02-13 16:03:06 följande:
    om du läser så HADE pappan INTE det 60laxar. Men det hade varit skönt.
    Alltså så är det ingen som sparar inför att skaffa barn? Jag och min sambo planerar att börja försöka i sommar och kommer försöka ha sparat ihop en rejäl slant inför bebisen så vi kan fortsätta ha samma livskvalité, sådant som utlandsresor, "vardagslyx" alltså. 
    Vi sparade 60-70000 till bröllop precis innan. Vi skippade preventivmedel på bröllopsnatten.
  • bullenochgrisen

Det är alltid bra att ha en buffert till allt. jag är inte gravid men jag lägger undan 7500:- per månad till egentligen ett hussparande. eller framtida hus.. men även om hundarna blir sjuka sådär dagen innan löning eller om något annat oväntat händer. Men skulle jag bli gravid så går nog sparpengarna till det dom bebisen behöver istället

• Zero

Vi hade 30000 sparat för inkomstbortfall. Efter att varit hemma i nästan två år så var allt slut, köpte inga större saker för de pengar till bebisen, men använde de när de kom oväntade räkningar eller att pengarna helt enkelt inte räckte till i slutet av månaden. Men detta beror självklart på vad man har för ekonomi tillsammans. Vi hade även ett dop som kostade endel och fotograf som ville ha betalt! Men självklart behöver man inte göra allt detta, man kan ta kort själv och fixa och dola

Svar på tråden ekonomiska planering inför barn