• Cissela

Vad är rimligt att betala hemma?

Min dotter på 20 år har efter att ha varit timanställd men har nu fått jobb med bra lön. Hon kommer att ha ut ca 10000 i månaden vilket är mer än jag har ut... Hon har inte betalt något hemma innan då hon inte hade fast inkomst samt att hon ofta fått extrapengar eller fritidsaktiviteter betalda av mej. Hon har egen häst som kostar ett par tusen i månaden men som jag betalar allt till. Hon bor i ett eget hus/rum på ca 25kvm men utan wc o kök. Det är vårt förredetta hobbyrum som ligger bredvid vårt hus i carporten. Helt nyrenoverat för två år sedan. Vi är totalt fyra personer i hushållet, (min sambo (som inte är hennes pappa) och min sexåring). Nu vill vi att hon ska börja betala en del hemma. 1700 kr tyckte vi kunde vara bra till att börja med och att hon ska betala sina egna fritidsaktiviteter förutom hästen hädanefter. Jag vill också att hon själv ska handla/betala om hon vill ha någon extra som inte ingår i det jag brukar handla. Jag ska även köra henne till jobbet innan jag kör till mitt, en omväg på 3 mil. Mitt jobb ligger på väg till hennes. Alltså istället för att jag kör fyra mil så blir det sju... Sa att hon får betala 40 kr om dagen. Min dotter tycker att det är helt orimligt, att vi är snåla osv Vad tycker ni är rimligt? Även om jag hade haft råd att inte låta henne betala hemma så tycker jag att man ska betala hemma om man är vuxen och har jobb... Är det konstigt?

• Svar på tråden Vad är rimligt att betala hemma?
  • SaraM

Var hon min dotter skulle hon få betala mellan 3000-4000 kr. Annars får hon fan flytta hemifrån och se att dem 3000-4000 kr som jag erbjöd för att bo inte räcker någon stans.

• Höghus

En bra början är väl att hon betalar hästen (stallhyra, foder, hovslagare, vet osv) själv.....

• LottaF

Jag hade helt klart krävt mer av henne. Här hemma så betalar numera dottern sin egen mat och en hel del hygienprodukter också och hon har bara bidraget från CSN. Hon ville själv stå för maten för att se hur långt det räcker då hon ev kommer att flytta under kommande termin. Om ni inte behöver pengarna sätt in dem på ett konto som ni sen kan ge som startbidrag till möbler eller liknande när hon senare flyttar om hon sköt sin ekonomi bra under tiden. Jag lovar att hon skulle uppskatat det Passar inte era regler så kan hon ju flytta och se hur billigt det är. Men snälla var inte snåla utan räkna ut vad det kostar att bo så summan blir vettig.

• alifewithoutme

Självklart är det ju inte konstigt. Egentligen bör hon ju även betala för sin häst med. Speciellt om hon tjänar mer än dig, såvida ni inte har hästen tillsammans? Då kanske ni iaf kan betala halva var?

• Enter Sandman

Jag håller med övriga, ni är inte på något sätt orimliga, men dottern har ju inget att jämföra och relatera till då hon inte har bott ensam och vet alltså inte vad dom kostnaderna kan vara.
    Jag har en dotter på 18 och nu i maj, så ska hon vara ansvarig för vår hela ekonomi, hon kommer ha tillgång till alla våra inkomster, våra räkningar, full insyn och fullt ansvar för att pengarna räcker.
    Jag tror det kan bli mycket lärorikt och höja hennes självkänsla när hon ser vad hon kan.

• torre05

sedan jag har fått jobb så får jag stå för alla mina fritidsintressen själv, bil sport osv. det är mina kstnader jag har varje månad, sen får jag betala all mat själv och förbrukningsvaror och då tycker jag ändå att morsan min är snäll mot mig :) sen finns ju dom som inte värdera sånt där heller utan vill ha alla pengar för sig själva men sen undrar jag ibland verkligen vad folk gör med flera tusen varje månad i fickan som dom kan göra exakt vad dom vill med :S 

• modsey

Med tanke på hennes reaktion skulle jag faktiskt kräva mer. Visa henne siffrorna från bank och konsumentverket som brukar prata om 3-4000kr för ungdomar som bor hemma och har jobb.
    Min 20 -åring tog jag drygt 3000 kr för i månaden och då ingick mat, basala hygienprodukter, jag tvättade ( i hop med familjens tvätt) och körde henne i bland till jobbet.

• Hallonbåt02

Med den lönen så klarar hon av att betala ca 3500 kr i månaden till er (mat och rum)  + sin egen häst om de inte står i ett inackorderingstall som kostar 5000 kr.

• Icka72

Hej. Har en son som är drygt 19år och jobbar som lärling på ett el företag. Om han jobbar på hemmaplan får han ut ca 10000kr/mån. Men ibland jobbar han på annan ort och bor då endast hemma tor-sön.

Vid jobb på annan ort jobbar han ofta övertid med övertidsersättning & får traktamente-då fick han ut 20000kr. Nu till saken:

Svårt att räkna ut summa att betala hemma/mån.... Så jag och min man tyckte att en fast summa på 2500kr/mån blir bra-vare sig han får ut 10 el 20 000kr.

Sonen tyckte det lät bra, men kom igår och tyckte det var konstigt att få betala när han är borta i veckorna emellanåt. Hur gör vi? Tyckte vi var snälla som lät honom betala 2500kr/mån........

• modsey
    Icka72 skrev 2015-10-15 06:27:09 följande:

Hej. Har en son som är drygt 19år och jobbar som lärling på ett el företag. Om han jobbar på hemmaplan får han ut ca 10000kr/mån. Men ibland jobbar han på annan ort och bor då endast hemma tor-sön.

Vid jobb på annan ort jobbar han ofta övertid med övertidsersättning & får traktamente-då fick han ut 20000kr. Nu till saken:

Svårt att räkna ut summa att betala hemma/mån.... Så jag och min man tyckte att en fast summa på 2500kr/mån blir bra-vare sig han får ut 10 el 20 000kr.

Sonen tyckte det lät bra, men kom igår och tyckte det var konstigt att få betala när han är borta i veckorna emellanåt. Hur gör vi? Tyckte vi var snälla som lät honom betala 2500kr/mån........

jag skulle resonera som ni just med den motiveringen att om han haft en egen lägenhet hade summan varit densamma oavsett vart han sover.
    2500 kr är dessutom en summa som är under vad normen från ex konsumentrådgivning och banker säger så jag tycker nog summan är helt rimlig.
  • Glittermamma

Jag hade sagt 2000 min dotter är 19, jobbar timmar, men
    vi har sagt vänta tills hon får fast jobb. De måste samtidigt lära si
    g att det kostar, kanske får hon dra ner på något fritidsintresse.
    Hästar är ju väldigt dyrt. Ev ska min dotter snart flytta till eget. Med sambo :)

Svar på tråden Vad är rimligt att betala hemma?