• Bliglin

rädsla för psd!

Samtidigt sögs det ju att bebisar som ligger på mage på sin mammas (eller pappas) mage stimuleras av mammans hjärt och andningsrörslser. Det ska vara farligare att ha dem på mage i sängen.

Min son kunde bara sova på mage, född v 27, men vi hade andningslarm. Personligen fattar jag inte hur man kan bli mer oroad av ett larm?

• Bliglin

Alla måste naturligtvis få tro på det dom vill.  

Men jag personligen anser jag att det är en felaktig propaganda mot larm att säga att de inte skulle fungera vid PSD. I själva verket är ju larmen framtagna för att förhindra pSD och används på neonatalavdelningar över hela världen. Det finns än så länge inget fall registrerat där ett barn dött i PSD med ett larm korrekt installerat. På neo händer det ju hela tiden att barnen får apnéer och sköterskorna springer dit och "masserar" bebisarna så de "vaknar". I de flesta fall skulle de säkert ha vaknat ändå, men i vissa fall inte. Larmen går av efter 20 sekunder och då är det inget problem att "väcka" ett barn som haft ett andningsuppehåll. Det handlar ju om att det autonoma nervsystemet inte riktigt funkar och att bebeisen "glömmer " att andas.

Larm är sannerligen en livförsäkring tycker jag. :) Oavsett om det är brand/röklarm eller andningslarm. Men om inga särskilda medicinska orsaker föreligger så är det väl oftast lite onödigt med larm, PSD är ju väldigt ovanligt.

Och på neo där vi låg sa läkarna att de genomgående upplevde att barnen hade bättre andning liggandes i känguru med sina föräldrar, på mage, men det var ju då hud mot hud utan en massa tyg emellan.

Vår son kunde inte sova på rygg pga reflux. Vi var väldigt glada och trygga över larmet av det skälet. Vi var dock noga med att ha svalt i rummet, ingen av oss röker och jag skulle aldrig våga bädda med snuttefiltar runt huvudet och halvt/helt över ansiktet som många (bla min syster) gör för sina barn. Man måste ju göra som det känns bra för en själv.

min son föddes i v 27 och vägde 940 gram, det har naturligtvis påverkat mig i mina val och beslut. Alla måste hitta sin egen väg. Det enda jag vill säga med detta inlägget är att man väljer ju själv om man vill använda larm eller ej, men jag tycker att man lurar sig själv om man väljer bort larm i tron att de inte fungerar eller inte spelar någon roll. För det gör de, annars skulle inte neoavdelningarna vara fullsmäckade med andningslarm och kontroller. 

Svar på tråden rädsla för psd!