• Inorr

Hinner pedagoger med toa potta men små barn??

Min dotter är nu 17 månader har gått på potta sen 10 månader och nu har hon börja att bajsa på toan. Hon kommer att börja på dagis om en månad och är då 18 månader kommer hon att vara då. Hon är dukigt på att säga till men men vet ju hur det blir då hon börjar där och att det hinner se och hjälpa henne. 
    Ni som haft barn som börjat tidigt med potta och gå på toan. Hur har det funkat då de börja på dagis?
    Hade de tid att se till att barnet fick komma på pottan eller toan då de behövde det?
    Tar de en på alvar då man säger att ens barn går på potta toa då de är 18 månader?

• Svar på tråden Hinner pedagoger med toa potta men små barn??
  • Inorr
    veh skrev 2012-02-10 16:06:20 följande:
    Jag tror absolut att de tar en på allvar, men de i mitt barns förskolegrupp som var väldigt tidigt torra hemma fick ha blöja på dagis - på föräldrarnas initiativ.

Det kan ju vara lätt hänt att ditt barn glömmer att säga till, för att det händer något annat spännande just då. Och personalen kommer inte kunna vara lika fokuserade på små signaler som hon kanske visar, som du är...

Men självklart hinner personalan hjälpa barn till toa, när barnen ber om hjälp. På samma sätt som de hinner byta bajsblöjor så snart de upptäckt att det bajsats. Och de barn som går på toa/potta blir påminda med jämna mellanrum, och "rutinpottning" innan påklädning inför utegång m.m.

Dock så är det många barn i din dotters ålder som inte klarar att hantera att säga till om toabesök/potta i förskolemiljön - och då måste du kanske vara beredd på att de föreslår att barnet ska ha blöja på förskolan. Är man mitt inne i en spännande lek, och ingen mamma finns tillhands för att tolka subtila signaler - så är det oftast VÄLDIGT mycket svårare med toabesöken...
    joo det har jag räkna med att hon ska ha blöja där. Hemma säger hon oftast till tydlig genom att gå till toan eller säga oj oj oj eller bajsa. Jag vet ju att de kan tid för pedagogerna då de inte känner mitt barn att se när hon behöver. men. Jag tror att om de bara frågar och på minner henne att hon kommer att säga till då vill bajsa.
  • Inorr
    Zelmilainen skrev 2012-02-10 16:26:32 följande:
    erfarenheten som pedagog är att barnen i de lägena man frågar de ofta svarar nej (även om de behöver kissa/bajsa) eller att de ser nollställda ut och ej svarar alls. de har ofta fullt upp med att ha koll på allt som sker runtomkring de att d "glömmer bort" vad de behöver göra. enklast är oftast att pedagogerna säger "nu går vi på pottan/toan"... 
    joo det är klar att de måste ta henne till toan för att se hon behöver bajsa. Men tycker ändå att man kan ju fråga henne först och sen ta henne till toan. Hemma och hos mormor farmor funkar det med att fråga om hon vill bajsa. Hon säger ju bajsa då hon behöver bajsa. Men frågan är tar de sig tid med sånt då hon bara är 18 månader? Hon bajsar ju aldrig blöjan hon håller sig hälldre hon bajsar ju edast i blöjan då hon är jätte löss i magen
  • Inorr
    Zelmilainen skrev 2012-02-10 19:19:57 följande:
    och d ja menar är att barnen oftast svarar "nej" i det läget om man ställer en fråga "vill/behöver du bajsa", och att det då är bättre att säga "kom så går vi och kissar/bajsar"... att hon är 18 månader spelar ingen roll. men som nån mer skrev så e d oftast en stor skillnad på barn som är torra hemma och på fsk. många är torra hemma, men de har ej "tid" att va d på fsk. de kommer av sig/glömmer bort osv. så räkna ej med att kissa/bajsa på potta/toalett kommer fungera lika bra på fsk. klart det kan det, men ej nåt ja skulle förutsätta... det finns många barn som ALDRIG bajsar på fsk utan bara gör det hemma, så tror knappast d skulle va nån fara om er dotter ej gör de behoven på fsk..2
    Är mäst orlig att hon ska börja hålla sig och bli hård i magen.
  • Inorr

känns ändå bra att ni säger att de brukar kunna göra pott och toa med små barn som är van det och gör det hemma.
    De blir nog bra vet att det är bra pedagoger som jobbar där hon ska börja men vet ju också att det är många barn och hinnamed alla.

Min dotter är ofta väldigt duktig att säga till och när man fråger henne så vissar hon tyligt att hon vet vad man menar och att om hon behöver på pottan eller toan

• Inorr
    Loreena skrev 2012-02-10 20:08:48 följande:
    När jag jobbade i förskolan på en småbarnsavdelning så gjorde vi givetvis vårt bästa för att ta de barn som pottränades till pottan när de behövde. Men man hade verkligen fullt upp med alla barn och barnens säkerhet fick ju prioriteras före pottningarna.
    Min son är torr här hemma och han är 18 månader, men jag förväntar mig inte att pedagogerna ska hinna med när han börjar förskolan.

Hans dag på pottan kan se ut såhär ungefär:

06.00 Kiss på pottan
    06.10 Frukost
    06.15 Kiss på pottan sedan fortsätter frukosten
    06.30 Bajs på pottan
    07.00 kiss på pottan
    08.00 kiss på pottan
    09.00 Kiss på pottan efter mellis innan vi går ut
    10.30 Kiss på pottan när vi kommer in
    osv....

Och så kan det se ut. Han kissar OFTA på morgonen och så glesas det ut mer under dagen... Så jag förväntar mig inte att de ska hinna avbryta frukosten för att hinna potta min son. Men jag hoppas att de ändå kan potta på rutin efter mat och sömn och nä de kommer in efter utevistelse, för det brukar vara säkra kort... Skönt för både sonen och personalen om han slipper bajsa på sig(i blöjan).
    Min dotters rutiner ser ut så här nu
    Hon få sitta på pttan eller toan när hon vaknar på morgon sen frågar vi om hon vill bajsa på förmiddagen ibled vill hon det om inte så väntar vi till efter hon ätigt lunch och sen får hon gå på pottan toan och sen då hon vaknat efter vilan sen efter middag och sen blir det på kvällen inan hon ska sova. Vi går inte lika tätt och rutin som när hon var mindre då vi ville att hon skulle få träna på att säga till och känna efter sjläv och det har funkat bra.
  • Inorr
    Giraff skrev 2012-02-11 13:45:07 följande:
    För oss gick det inte alls med potta/toaletten när sonen började på förskola.

Hemma bajsade han bara på toaletten, från att han var 7 månader. När han började på förskolan var han 15 månader, och det funkade inte alls. Första veckan höll han sig hela dagarna, och fick förstoppning. Sen började han bajsa i blöjan istället. Lite tråkigt att det blev så, men man kan ju inte begära att förskolelärarna skulle springa in och ut och hålla koll på bajsnödighetstecken mitt i overallsäsongen. 

ok tråkigt att dte blev så men den är u stor skilnad på ett barn som är 15 månader och som min dotter kommer vara 18 så tror jag i alla fall och hon lättare kan säja till och vissa vad hon vill än en som är 15 månader. Tror inte min dotter skulle bajsa ute har då aldrig hänt hemma i alla fall då varigt borta eller ute.
Svar på tråden Hinner pedagoger med toa potta men små barn??