Hinner pedagoger med toa potta men små barn??
Min dotter var blöjfri hemma från ettårsdagen. Hemma hände ca en olycka varannan dag i genomsnitt. Hon började på förskola när hon var femton månader (tidigt, men olika omständigheter drev oss till det. Hon sade då aldrig till själv om att hon var nödig, men de rutinpottade henne när de bytte blöja på de andra och möjligtvis någon gång extra utöver det, och det fungerade utmärkt. Sammanlagt hände det väl 10-15 olyckor de där första två månaderna, och de brukade ha blöja på henne under vilan och kanske vid utevistelse om jag minns rätt, men inte annars. Hon var helt enkelt mer benägen att hålla tätt där än hemma. Sedan blev hon tillförlitligt dag- och nattorr vid 18-19 mån och sedan dess har inga olyckor alls skett på förskolan. Under mer än ett år var hon enda barnet på avdelningen utan blöja.
Min poäng är alltså att det kan räcka långt med rutinpottning, och att ditt barn mycket väl kan klara det hela bra. Ni får helt enkelt prova er fram. Och tar de inte dig på allvar så tycker jag du ska reagera på det, för de ska möta barnet på den nivå det befinner sig. Man kan kanske inte begära att personalen ska avläsa subtila signaler som minspel och så om barnet inte verbalt säger till, men att rutinpotta ett antal gånger per dag är definitivt inte för mycket begärt. Hoppas det går bra!