Inlägg från: MeAndBaby |Visa alla inlägg
  • MeAndBaby

Så trött på mina sprutande bröst!

När det är amningsdags är de oftas så överfulla och spända att mjölken sprutar min lille rakt ner i halsen och i ansiktet. Allt blir blött och man har en arg hostande bebis som satt i halsen. Dessutom hör jag hur han sväljer massor med luft. Det hjälper inte att jag ligger ner och ammar. På kvällarna blir lillen arg och frustrerad vid bröstet, varför vet jag inte. Verkar ha mindre mjölk påkvällen. Han släpper taget, skriker till, vrider huvudet och är SÅ okoncentrerad. Sen kräkas flera gånger.

Dagar och nätter går det bra, men då är "sprutproblemet" där istället. 

Så nu funderar jag på att minst en gång om dagen pumpa ur och ge på flaska. Dock är jag lite rädd att förstöra amningenstaget helt, och riskera att bebis bara vill ha flaska istället.

Älskar att amma, men ibland verkar det som att det gör mer skada än nytta med min sons redan krånglande mage.

En Dr Brown-flaska är kanske värt att investera i?  

• Svar på tråden Så trött på mina sprutande bröst!
  • MeAndBaby
    Momalicious skrev 2012-02-09 09:56:24 följande:
    Kan du inte bara pumpa ut övertrycket innan du ammar? Eller har du bara en jäkligt bra utdrivningsreflex? Skulle absolut ringa amningsmottagningen om jag var du och höra.

När jag ska pumpa innan amning och sonen är hungrig och gnäller, kanske t om hinner börja skrika omjag inte är snabb nog, så blir jag lite stressad och får inte igång utdrivningsreflexen alls.
  • MeAndBaby
    Flisan79 skrev 2012-02-09 10:00:41 följande:
    Hur gammalt är barnet?
    9 veckor. 
  • MeAndBaby
    delight skrev 2012-02-09 10:01:01 följande:
    Blockamning säger jag! Har själv haft liknanade problem... prova amma samma bröst 2-3ggr innan du byter. Då får det vilande bröstet signal om att lugna ner produktionen. Du kan pumpa ut lite från det icke-ammade bröstet om det spänner.

Har provat det, men fick klumpar i ena bröstet vilket inte kändes bra alls. Det bröst som fick vila blev ju överfullt och när jag var tvungen att amma på det till slut så blev resultatet detsamma, överfullt och sprutande som bara den. Tror jag har lätt att få stockning, så jag vågar inte blockamma längre.
Svar på tråden Så trött på mina sprutande bröst!