• kiwi81

Hjälp! Tips på bältesstol som ryms mellan 2 bakåtvända stolar emottas tacksamt!

Hej!

Min son börjar växa ur sin bakåtvända Brio Zento och jag är nu på jakt efter en bältesstol åt honom. Till saken hör att jag försöker tänka långsiktigt och att bebisen som nu ligger i magen ska ärva hans Zento om ca 1 år när babyskyddet är urvuxet. Vi kommer då ha två bakåtvända Brio Zento bak i bilen och skulle gärna vilja klämma in äldsta sonen mellan de bakåtvända bilbarnstolarna (om det ens går).

Någon som har tips på en bra och säker bältesstol som är av "smalare" modell? 

• Svar på tråden Hjälp! Tips på bältesstol som ryms mellan 2 bakåtvända stolar emottas tacksamt!
  • Sisisisi

Jag skulle välja en bältesstol utan horn för att förenkla att knäppa fast bältet. britax adventure, maxicosi fero eller be safe izi up.
     Det är ju svårt att råda eftersom bilar är så olika. I vår ena bil får vi lätt plats med tre stolar, oavsett storlek på dem. I andra bilen har vi en bakåtvänd och en bältesstol. Får plats med en liten bilkudde men ingen bältesstol. I pappas bil får ingenting plats i mitten...

Ni måste nog åka och prova, kanske måste ni även byta ut de bakåtvända stolarna. Borde det inte vara enklare att ha en bakåtvänd i mitten och bältesstolen bakom föraren?    

• kiwi81

Tack för tipsen!!! Får jag fråga vilka bilar ni har som det funkar och inte funkar i? Vi är inne på att köpa en ny bil (skulle ändå behöva en kombi) så just därför är det intressant!

Håller med om att det vore smart att ha bältesstolen framför föraren (längdskillnad mellan mig och maken = vi måste föra stolen fram och tillbaka beroende på vem som kör). Problemet är bara att våra 2 bakvända stolar inte får plats bredvid varandra. I värsta fall får vi byta de bakvända stolarna, men vi köpte dem i fjol (innan vi visste att vi skulle bli 3-barnsfamilj) så det vore lite synd...

Får nog ta och åka till en barnaffär och prova lite stolar i vår bil. I vår bil måste vi nog ha de bakvända stolarna bakom varandra i passagerarsätet och sätet bakom och sedan bältesstolen i mitten så att en vuxen kan sitta bakom förarstolen... Men vore skönt att hitta en bil där alla tre får plats där bak...

• Sisisisi

I vår Cheva Avalanche får allt plats, i v70:n får en liten kudde plats, i Mondeon får inget plats mellan våra stolar Om jag skulle få en trea skulle jag vilja ha en VW Touran, lagom stor bil som ger väldigt bra plats i baksätet.

• kiwi81

Oj! Vad bra att du skriver detta! Vi har nämligen funderat på just en Mondeo, då vi hört att de ska vara fantastiskt rymliga! Vilken årsmodell har ni? Och vilka stolar har ni? VW Touran är verkligen jätte fin, men tyvärr över vår budget!   Bra att veta att v70 är rymligare än Mondeo i alla fall! 

• Sisisisi
    kiwi81 skrev 2012-02-10 12:37:13 följande:
    Oj! Vad bra att du skriver detta! Vi har nämligen funderat på just en Mondeo, då vi hört att de ska vara fantastiskt rymliga! Vilken årsmodell har ni? Och vilka stolar har ni? VW Touran är verkligen jätte fin, men tyvärr över vår budget!   Bra att veta att v70 är rymligare än Mondeo i alla fall! 

Tror att mondeon är en -04. Den är verkligen jätterymlig, fast åt andra hållet! I framsätet sitter man hur bra som helst Till skillnad mot i v70:n där jag sitter trångt i fram och sambon väldigt trångt! Barnen sitter i Britax Multi-tech (bakåt) och Britax KidPLus (framåt).

Inte det lättaste med bilar Skoda Superb ska ju vara jättestor i baksätet, har ingen koll på vad den kostar dock...
  • KaKje

Toyota verso har gott om plats! Bästa bilen vi har haft!

• 3barnsmamma

Vill ni ha alla tre barn bak så vore det ju bäst att ha en bakåtvänd i mitten och sen bakom passargerarsätet (fast jag förstår problematiken i att man är olika långa som sitter fram..). Det jag tänkte på är att det kanske bli jobbigt för barnet i mitten att klättra över de bakåtvända stolarna varje gång han/hon ska i och ur.

• kiwi81

Tack för tipsen! Ska genast kolla upp de bilarna!

Jag har funderat mycket på placering av barnstolar och tror att man där får prova sig fram. Tänkte att det är lättare för sonen att klättra över en bakvänd stol, än det är för mig att sätta in ett mindre barn i mitten.... Men det kanske visar sig vara helt tvärtom! 

Svar på tråden Hjälp! Tips på bältesstol som ryms mellan 2 bakåtvända stolar emottas tacksamt!