KaneL7 skrev 2012-02-13 12:38:28 följande:
Först och främst så vill jag säga att jag inte är så inne i politik, men det betyder inte att jag inte har en åsikt om det.
Jag tycker att 65, som vi har nu, är bra. Sen om man kan och framför allt vill jobba längre så absolut, go for it. Men jag tycker inte att man ska tvinga människor att jobba tio år till.
Sen kan jag inte sluta tänka på att Reinfeldt kanske kom med förslaget på 75 år för att sedan kunna komma överens om en ålder mellan 65 och 75 tillsammans med de andra partierna...
som min syster sa "det är som att pruta".
1) Vi har inte 65 idag. Vi har en flexibilitet i när man vill gå i pension mellan 61-67 idag. Ju tidigare, desto lägre blir pensionen. Det är ditt beslut.
2) Ingen har föreslagit att någon skall tvingas jobba ett enda dugg mer än idag. Däremot förmedlades det gärna så i media. Du kan också t.ex. pensionsspara själv och på det sättet kompensera för att den pension som utbetalas varje år annars skulle sjunka i takt med att vi
blir allt äldre i snitt.
3) Av detta följer att det är en omöjlighet att "pruta" fram en höjd pensionsålder eftersom vi inte har någon fast pensionsålder.
Det vi har idag är en gräns på 67 då arbetsgivaren får säga upp dig utan några som helst sakliga skäl utan bara med hänvisning till åldern. Den kan behöva höjas så att de som eventuellt vill jobba längre får göra det utan att bli egenföretagare.