• Saaajmon

Skulle du vilja jobba till du är 75?

Reinfeldt kläckte den sjuka idén att vi ska jobba tills vi fyller 75.
    Detta trots att många inte har orken att jobba tills 65 idag.

Stoppa den negativa utvecklingen på arbetsplatserna! Mindre stress och slit - friska demokratiska arbetsplatser nu!

1976 sänktes pensionsåldern från 67 till 65 år. Efter 35 år med oavbruten tillväxt är det dags för oss att få en tidigare pensionsålder, inte senare!

Vi går med på att arbeta för att leva, men vi tänker inte leva bara för att arbeta!

7 Augusti ♥
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Skulle du vilja jobba till du är 75?
  • KaneL7

Först och främst så vill jag säga att jag inte är så inne i politik, men det betyder inte att jag inte har en åsikt om det.

Jag tycker att 65, som vi har nu, är bra. Sen om man kan och framför allt vill jobba längre så absolut, go for it. Men jag tycker inte att man ska tvinga människor att jobba tio år till.

Sen kan jag inte sluta tänka på att Reinfeldt kanske kom med förslaget på 75 år för att sedan kunna komma överens om en ålder mellan 65 och 75 tillsammans med de andra partierna...

som min syster sa "det är som att pruta". 

• Mentat
    KaneL7 skrev 2012-02-13 12:38:28 följande:
    Först och främst så vill jag säga att jag inte är så inne i politik, men det betyder inte att jag inte har en åsikt om det.

Jag tycker att 65, som vi har nu, är bra. Sen om man kan och framför allt vill jobba längre så absolut, go for it. Men jag tycker inte att man ska tvinga människor att jobba tio år till.

Sen kan jag inte sluta tänka på att Reinfeldt kanske kom med förslaget på 75 år för att sedan kunna komma överens om en ålder mellan 65 och 75 tillsammans med de andra partierna...

som min syster sa "det är som att pruta". 
    1) Vi har inte 65 idag. Vi har en flexibilitet i när man vill gå i pension mellan 61-67 idag. Ju tidigare, desto lägre blir pensionen. Det är ditt beslut.
    2) Ingen har föreslagit att någon skall tvingas jobba ett enda dugg mer än idag. Däremot förmedlades det gärna så i media. Du kan också t.ex. pensionsspara själv och på det sättet kompensera för att den pension som utbetalas varje år annars skulle sjunka i takt med att vi
    blir allt äldre i snitt.
    3) Av detta följer att det är en omöjlighet att "pruta" fram en höjd pensionsålder eftersom vi inte har någon fast pensionsålder.

Det vi har idag är en gräns på 67 då arbetsgivaren får säga upp dig utan några som helst sakliga skäl utan bara med hänvisning till åldern. Den kan behöva höjas så att de som eventuellt vill jobba längre får göra det utan att bli egenföretagare.
  • sasso78

Nej tack! Det vill jag och orkar sannorlikt inte. Jag vill inte dö direkt efter jag slutat jobba....

Om det nu skulle bli lag på att jobba fram till 75 år så är det ju tur att man jobbar och är utbildad inom vården, då kan man gå direkt från arbetsrocken till sjukhusrocken och gå och lägga sig på långvården när man ändå är på sjukhuset, smidigt och bra! Flört

• KaneL7
    Mentat skrev 2012-02-13 12:57:46 följande:
    1) Vi har inte 65 idag. Vi har en flexibilitet i när man vill gå i pension mellan 61-67 idag. Ju tidigare, desto lägre blir pensionen. Det är ditt beslut.
    2) Ingen har föreslagit att någon skall tvingas jobba ett enda dugg mer än idag. Däremot förmedlades det gärna så i media. Du kan också t.ex. pensionsspara själv och på det sättet kompensera för att den pension som utbetalas varje år annars skulle sjunka i takt med att vi
    blir allt äldre i snitt.
    3) Av detta följer att det är en omöjlighet att "pruta" fram en höjd pensionsålder eftersom vi inte har någon fast pensionsålder.

Det vi har idag är en gräns på 67 då arbetsgivaren får säga upp dig utan några som helst sakliga skäl utan bara med hänvisning till åldern. Den kan behöva höjas så att de som eventuellt vill jobba längre får göra det utan att bli egenföretagare.
    Vilken tur att jag skrev att jag inte var inne i politik, för annars hade jag faktiskt varit tvungen att argumentera om denna sak!
  • Pallas
    Mentat skrev 2012-02-13 12:57:46 följande:
    För mig känns det som ett icke-problem, men det kanske händer att en massa människor vill jobba kvar efter 65 men inte får?
  • FruLiNi

Om man känner att man orkar och vill, så är det väl bra att ha MÖJLIGHETEN att jobba till man är 75 år.

Jag undrar mest hur de unga ska komma in på arbetsmarknaden om tanter och gubbar hänger kvar på jobben så länge. Hur har herr Reinfeldt tänkt där?

Hur ska det funka för en gruvarbetare och undersköterska tex, som har jobb som sliter på kroppen? Att tycka att de ska sätta sig i skolbänken och studera till något annat yrke när de är 55 år är ett hån. Tror inte att man varken har ork, lust eller råd (futtigt studielån) med det. Tack, men nej tack.

• Anova

Beror på vad jag jobbar med. Trivs jag massor på jobbet så kan jag självklart tänka mig att jobba längre än 67, även längre än till 70.. Med mitt jobb idag tror jag inte orkar, det är mycket fysiskt slit och väldigt oregelbunden tid, en hel del nätter. 

• OutdoorFresh

Jag vill inte jobba då.

• Fjuppan

Kanske borde det istället vara tiden i sig det handlade om. Det säger sig självt att majoriteten av befolkningen som studerar länge och kommer ut i arbetslivet sent inte kan pensionera sig tidigt. En person som börjar jobba vid 19 -20 års ålder bör kunna pensionera sig vid 65 samtidigt som en person som kommer ut i arbetslivet någonstans mellan 25 och 30 års ålder bör pensionera sig senare. Om jag blir 85 år bör jag väl arbeta mer än halva livet kan man tycka.

• SkåneP
    wildatheartboy skrev 2012-02-18 18:58:36 följande:
    hur många vill ha en 65 + som anställd?
    Tyskland  fick precis en 72-årig president.

Du kanske inte ska betrakta alla 65+ som ett hopklumpbart kollektiv där alla bara duger till att mata duvor.

• wildatheartboy
    SkåneP skrev 2012-02-20 15:42:15 följande:
    Tyskland  fick precis en 72-årig president.

Du kanske inte ska betrakta alla 65+ som ett hopklumpbart kollektiv där alla bara duger till att mata duvor.

våra ungdomar och invandrare köar efter jobb-som inte finns
    så låt de äldre gå åt sidan,de som vill, och lämna över sina jobb 

bättre dom får mata duvor och njuta av de år dom har kvar, än att dom unga ska stå utanför arbetsmarknaden   
  • SkåneP
    wildatheartboy skrev 2012-03-07 21:04:09 följande:
    våra ungdomar och invandrare köar efter jobb-som inte finns
    så låt de äldre gå åt sidan,de som vill, och lämna över sina jobb 

bättre dom får mata duvor och njuta av de år dom har kvar, än att dom unga ska stå utanför arbetsmarknaden   
    Naturligtvis kan de som vill gå åt sidan.
  • Anton Chigurh
    Ditt bästa resultat är 0 rätt av 1 möjliga, du har försökt 51 gånger.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Pallas
    Anton Chigurh skrev 2012-03-29 18:07:19 följande:
    Ditt bästa resultat är 0 rätt av 1 möjliga, du har försökt 51 gånger.
    Vissa lär sig aldrig av sina misstag.
  • Anton Chigurh
    Pallas skrev 2012-03-29 18:09:20 följande:
    Vissa lär sig aldrig av sina misstag.
    Det gäller att inte ge upp.......
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden Skulle du vilja jobba till du är 75?