• Saaajmon

Skulle du vilja jobba till du är 75?

Reinfeldt kläckte den sjuka idén att vi ska jobba tills vi fyller 75.
    Detta trots att många inte har orken att jobba tills 65 idag.

Stoppa den negativa utvecklingen på arbetsplatserna! Mindre stress och slit - friska demokratiska arbetsplatser nu!

1976 sänktes pensionsåldern från 67 till 65 år. Efter 35 år med oavbruten tillväxt är det dags för oss att få en tidigare pensionsålder, inte senare!

Vi går med på att arbeta för att leva, men vi tänker inte leva bara för att arbeta!

7 Augusti ♥
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Skulle du vilja jobba till du är 75?
  • Tow2Mater

Nej, men jag tycker man ska kunna om man vill. Det ska alltså inte vara förbjudet! Och jobbar man längre, ska man absolut få högre pension.

• Lillys

Nej jag tycker inte vi ska höja pensionsåldern, tvärtom.. Tycker att de äldre ska gå i pension och lämna plats för de yngre på arbetsmarknaden.

• Pallas

Nej, med största sannolikhet blir jag inte ens 75 år gammal. Skulle vara surt att jobba ända in i döden.

• Butterscotch

Jag har väldigt många år kvar tills dess, så det känns svårt att uttala mig redan nu. OM jag vill fortsätta jobba tills jag är 75 vill jag ha möjlighet att göra det utan att falla utanför LAS så jag tycker att det nya förslaget är bra.

• Vinterankan

Jag tror knappast att han menar att alla måste jobba tills dom är 75 men som det är nu så får man ofta inte jobba efter 67 även om man vill. Min pappa tex är 70 och vid 67 så började hans pension betalas ut och han tvångspensioneradades trots att han inte vill. Han har löst det på så sätt att han jobbar kvar men med mindre arbetsuppgifter och utan lön från staten som han jobbar åt. Lönen får han istället via ett amerikanskt universitet som tycker hans forskning är värdefull och gärna vill att han ska fortsätta jobba. Det han får av svenska arbetsgivaren är själva arbetsplatsen med kontor och labb.

• annca

Så som jag läst förslaget så handlar det inte om att alla ska jobba tills de är 75, utan om att du ska få ha rätt att jobba tills du är 75.

Själv vill jag aldrig sluta jobba!, med det är klart att ingen ska tvingas till det vare sig det ena eller det andra.

Man ska inte tvingas att gå i pension innan man själv vill, så som det faktiskt är idag. Som arbetstagare har du rätt att stanna till 67, men då kan du inte längre hävda din rätt gentemot arbetsgivaren att stanna kvar.
    Är du egen företagare, ja, då kan du gå när du vill.

Ja, jag vill jobba tills jag är 75.
    Som jag känner idag vill jag fortsätta tills jag inte orkar/klarar längre.

Nej jag är inte ironisk. Jag är helt ärlig. Jag vill inte gå i pension redan vid 65 eller ännu tidigare.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Pallas

Större valfrihet att jobba längre är väl bra, så länge det inte påverkar möjligheten för unga att få arbete. Finns det några studier på det? Däremot förstår jag inte riktigt varför detta kommer från Moderaterna, det är väl bara att starta eget om man nu vill jobba tills man dör i dagsläget? Så låter det ju i många andra fall därifrån.

• Butterscotch
    Pallas skrev 2012-02-08 13:40:15 följande:
    Större valfrihet att jobba längre är väl bra, så länge det inte påverkar möjligheten för unga att få arbete. Finns det några studier på det? Däremot förstår jag inte riktigt varför detta kommer från Moderaterna, det är väl bara att starta eget om man nu vill jobba tills man dör i dagsläget? Så låter det ju i många andra fall därifrån.
    Nån måste ju ta tag i problemet, och även om (s) håller med i sakfrågan skulle de inte riskera att vara "the bad guys" och därmed riskera ännu lägre stöd i nästa val. De kämpar med annat just nu.
  • Kooffe

Vissa kan det vara bra att ha MÖJLIGHETEN att jobba till man är 75.

Det ska dock inte vara något tvång. Det beror helt på vilken bransch man jobbar inom. En politiker eller en statsminister kan säkert jobba till dem är 75 eller mer. Kollar man däremot på hantverksyrken så tvivlar jag på att någon kan jobba till 75 och leva ett bra och skönt liv som pensionär. 

eVett.se - Överlev på internet. Tips för att undvika internets faror.
Svar på tråden Skulle du vilja jobba till du är 75?