• Copyjulia

Varning för Prednisolon

Min klinik ville inte skriva ut Prednisolon till mig inför IVF, men då jag hört så mycket positivt om det gick jag till en obskyr privat klinik och fick det utskrivet (dumt av mig).

Vid första IVF:e jag tog det (10 mg/dag) hade jag inga direkta biverkningar alls förutom att huden blev lite fet och jag tappade en del hår. Jag blev gravid då men drabbades tyvärr av missfall. Vid IVF: et efter det tog jag också Prednisolon men fick mängder av biverkningar – gick upp i vikt, blev sjuk en hel månad, vid utsättningen fick jag kraftig nässelfeber som gjorde att jag fick skjuta upp nästa IVF.  Dessutom fick jag cellförändrigar på livmodertappen. Det är förstås inte helt säkert att detta berodde på Prednisolonet. Frågade dock min gynekolog som sa att ett nedtryckt immunförsvar kunde få HPV-viruset (som orsakar cellförändringar) att bli aktivt. Jag hade cellförändringar för 5 år sedan som därefter har varit helt bra. Min läkare tyckte att det var konstigt att det kommit tillbaka så långt efteråt efter så många prover utan anmärkning, och sa att det var möjligt (men inte säkert) att det berodde på Prednisolonet.

Har efter detta pratat med både min privata IVF-klinik på Sankt Görans och Huddinges IVF-klinik och läkarna på båda ställena säger att nya undersökningar visar att Prednisolon kan ha motsatt effekt och göra det svårare att bli gravid om man inte har en konstaterad immunologisk sjukdom. 

Dessutom är biverkningarna kortisolsvikt, njursvikt och kronisk benskörhet inte så roliga heller.  De kan uppkomma efter bara en kortare tids användning med låg dos. 

• Svar på tråden Varning för Prednisolon
  • Gaaaa

Jag fick också varning för cellförändringar. Det var nu inget vid andra kollen som tur var, men läkaren sa att det mycket väl kunde bero på IVF och all medicin osv..

Visste vaktiskt inte vad prednisolon var för något. tack nu vet jag!

Vad har du för immunproblem??

• Copyjulia

Nej, jag har ingen immunologisk sjukdom, därför var det så dumt av mig att jag tog det. Eller rättare sagt, jag tjatade till mig ett test som skulle visa om jag hade problem med immunolgin först efter ivf:et (inför ett nytt försök som jag håller på med nu, hade ET i dag.) Men jag har läst om VÄLDIGT många som tar Prednisolon utan att veta om de har immunologiska problem eller inte.

Nu har jag också varit på en andra koll och då var det som tur var inget på cellprovet. Men min läkare sa att han absolut inte trodde att de tidigare cellförändringarna berodde på IVF-hormonerna. Konstigt. 

• Gaaaa

Jag tror att de vet för lite om ivf och cellprover. Jag ska dit i mars igen för att kolla mig då har det gått ett år sedan jag fick svaret cellförändringar.

• Copyjulia
    Gaaaa skrev 2012-02-13 11:34:14 följande:
    Jag tror att de vet för lite om ivf och cellprover. Jag ska dit i mars igen för att kolla mig då har det gått ett år sedan jag fick svaret cellförändringar.
    Hoppas det går bra. Jag hade ganska svåra cellförändringar för 5 år sedan som jag fick göra en konisering för att få bort. 
  • Gaaaa
    Copyjulia skrev 2012-02-13 11:55:33 följande:
    Hoppas det går bra. Jag hade ganska svåra cellförändringar för 5 år sedan som jag fick göra en konisering för att få bort. 

Hur lång tid tog det för er innan ni kunde fortsätta elle börja med barnplaneringen igen??

Jag klarar av mycket men blir inte yngre  så det är helt klart ett oromoment för mig..
  • Copyjulia
    Gaaaa skrev 2012-02-14 11:08:00 följande:
    Hur lång tid tog det för er innan ni kunde fortsätta elle börja med barnplaneringen igen??

Jag klarar av mycket men blir inte yngre  så det är helt klart ett oromoment för mig..
    Det var ju så länge sen så då hade vi inte påbörjat barnplaneringen än. Men jag fick cellförändringar nu i dec blev jag ju också superorolig att det skulle dra ut jättemkt på tiden om det var något som behövde åtgärdas, men min gyn sa att "för hans del" var det helt ok att bli gravid redan cykeln efter en ev operation.

Jag opererade bort ett myom förra året och då blev jag tvungen att vänta hela 3 månader på att det skulle läka efter att först ha stått i operationskö 2 månader. När det väl läkt var kliniken sommarstängd i 2 månader. Höll på bli galen... Jag är 38 så det känns som en kamp mot klockan.

Har ni någon IVF inplanerad? 
  • Gaaaa

Ja om ca 2 månader så kroppen hinner vila lite.
    Själv är jag 37 så jag vet precis vad du menar!

Hoppas på goda nyheter i mitten av mars.    

• Copyjulia
    osborne skrev 2013-10-06 02:47:31 följande:
    prednisolon fungerat bra för mig. Om du är nyfiken det är där jag får prednisolon utan recept se.trustedtabsrx.com/product/diflucan.html?wm...
    Ja, jag har reviderat min uppfattning om Prednisolon sedan jag skrev det här inlägget. efter flera misslyckade IVF:er (oftast missfall) vände jag mig till en klinik i London som skulle vara jättebra på mf. De skrev ut en skyhög dos Prednisolon 25 mg + Intrralipid och IVIG-dropp, blodförtunnande sprutor mm. Jag blev sjuk och mådde urdåligt men jag blev gravid och har nu en son som snart är 1 år. Så ja, Prednisolon är nog inte så dumt iaf även om biverkningarna är hemska. Mina cellförändringar försvann lyckliogtvis av sig själva denna gång. 
  • gladtjeej

Hej!

Vad säger era läkare om Prednisolon? kan det vara skadligt om man tar det medans man är gravid sen?

Har tagit det (har en sjukdom) och upptäckte nu att jag var gravid (vet ej vilken vecka än) ..

Är orolig att barnet kan tagit skada. 

• Copyjulia
    gladtjeej skrev 2013-11-04 19:59:40 följande:
    Hej!

Vad säger era läkare om Prednisolon? kan det vara skadligt om man tar det medans man är gravid sen?

Har tagit det (har en sjukdom) och upptäckte nu att jag var gravid (vet ej vilken vecka än) ..

Är orolig att barnet kan tagit skada. 
    Jag tog en hög dos (25 mg till runt v 20) och min son som nu är 1 år är fullt frisk. Gick på specialmödravården pga att jag tog Predn och de intygade hela tiden att det inte var någon fara för barnet. Om man tar Predn ända fram till förlossningen har jag hört att barnet kan få utsättningssymptom men dessa går att åtgärda. Många gravida tar Predn pga sjukdomar. Värre för barnet om mamman mår dåligt.
  • gladtjeej

Tack för ditt svar! Men vad är det för fel som kan bli av den i tidig graviditet? Vad kan dom se?

Svar på tråden Varning för Prednisolon