Varning för Prednisolon
Min klinik ville inte skriva ut Prednisolon till mig inför IVF, men då jag hört så mycket positivt om det gick jag till en obskyr privat klinik och fick det utskrivet (dumt av mig).
Vid första IVF:e jag tog det (10 mg/dag) hade jag inga direkta biverkningar alls förutom att huden blev lite fet och jag tappade en del hår. Jag blev gravid då men drabbades tyvärr av missfall. Vid IVF: et efter det tog jag också Prednisolon men fick mängder av biverkningar – gick upp i vikt, blev sjuk en hel månad, vid utsättningen fick jag kraftig nässelfeber som gjorde att jag fick skjuta upp nästa IVF. Dessutom fick jag cellförändrigar på livmodertappen. Det är förstås inte helt säkert att detta berodde på Prednisolonet. Frågade dock min gynekolog som sa att ett nedtryckt immunförsvar kunde få HPV-viruset (som orsakar cellförändringar) att bli aktivt. Jag hade cellförändringar för 5 år sedan som därefter har varit helt bra. Min läkare tyckte att det var konstigt att det kommit tillbaka så långt efteråt efter så många prover utan anmärkning, och sa att det var möjligt (men inte säkert) att det berodde på Prednisolonet.
Har efter detta pratat med både min privata IVF-klinik på Sankt Görans och Huddinges IVF-klinik och läkarna på båda ställena säger att nya undersökningar visar att Prednisolon kan ha motsatt effekt och göra det svårare att bli gravid om man inte har en konstaterad immunologisk sjukdom.
Dessutom är biverkningarna kortisolsvikt, njursvikt och kronisk benskörhet inte så roliga heller. De kan uppkomma efter bara en kortare tids användning med låg dos.