Inlägg från: Madick |Visa alla inlägg
  • Madick

Foder? Bara hö?

Vad du behöver ge mer än hö beror ju på vad det innehåller. Se till att köpa analyserat hö så du har koll på om ditt hö verkligen är billigt eller dyrt. Låga eller skeva värden = dyrt hö eftersom du måste köpa en massa tillskott.

"Barfotasekten" skulle jag akta mig för. Det finns säkert hästar som mår bra av att gå utan skor men alltför många mår riktigt dåligt och det är rena djurplågerier.

Jag har haft hästar på lösdrift och i stall. Lösdrift är suveränt när jag hade yngre hästar som inte reds eller tränades så de blev svettiga. Hade alltid tillgång till box om det skulle krävas. Bra vindskydd och bra grovfoder är viktigt. Bäst är om de kan ha fri tillgång så leta efter ett hö med lågt energivärde men normalt proteinvärde.

• Madick
    konkelbär skrev 2012-03-03 22:38:45 följande:
    Och angående skor så räcker det med att verka hästarna var 8:e vecka, men tänker du rida så måste du nog åtminstone skor fram.

Hur ofta man behöver sko beror på hästens hovar, en del behöver så ofta som var 5e vecka, andra kan gå 10v utan problem.
  • Madick

Ni som funderar på barfota, det är helt ok, jag har haft hästar som klarar att gå barfota och andra som inte alls fixar det.

Nånting ni MÅSTE veta och stå på er om är: INGEN häst ska NÅNSIN ha ont efter en verkning. Att "få ordning" på tidigare skodda hovar måste få ta tid. Dessutom behöver ni läsa på om hovmekanismen och hovbenets vinkel osv. Tyvärr kan inte alla det ens för att de gått kurser och kallar sig auktoriserade eller examinerade.

Tänk på att det är DU som hästägare som är ansvarig för att hästen inte utsätts för onödigt lidande och alltså kan bli åtalad för djurplågeri om fel barfotaverkare anlitas.

• Madick
    Glasögonormen skrev 2012-06-20 11:59:22 följande:
    Klart att hästen inte ska ha ont efter en verkning! Men hästar som har ont efter skoning, är det ok? Läste ju om en som måste "planera efter skoningen" för att hästen blir så öm att den måste vila ett par dagar.. Det är ju inte heller okej? Då bör man ju uppenbarligen byta hovslagare, eller hur?

Så ja, mig övertygar ni inte om att skodda hovar är bäst.. :) 

Nej, eftersom hästen verkas även när den skos är det såklart inte ok att den har ont efter skoning heller, det såg jag som självklart, jag förstår inte hur du fick det till att jag tyckte nån smärta i hovarna var ok.

Jag har inte för avsikt att övertala dig att skodda hovar är bäst, varför skulle jag det? Varför ska någon övertala någon om att det ena eller andra är bäst? Hästar, liksom hovar, är INDIVIDER. Vad som behövs beror på så många saker. Tyvärr är det få hästmänniskor (både ägare och "tjänsteutförare") som inte kan se de individuella behoven utan mosar på med att det de gör är det bästa för alla.
  • Madick

Jag håller inte med dig om att alla hästar i alla situationer fungerar barfota.

Skorna är till för att skydda hoven mot överslitage, dvs hästar som jobbar på underlag som asfalt och grus behöver någonting utanpå hoven för att den inte ska slitas ner för mycket.

Utöver det finns det tillfällen då skärpning behövs, dvs på is eller hala gräsbanor. Varför ska jag utsätta min häst för risken till fläkskador för att hästen absolut ska vara barfota?

Det som är farligt i ditt resonemang är att det är så fanatiskt. Alla fanatister är farliga, där det bara finns ett rätt sätt och alla andra ska övertygas till denna rätta tro.

• Madick
    Glasögonormen skrev 2012-06-21 09:35:11 följande:

Du verkar ha missat när jag skrev att jag hellre har en skodd häst än en häst där hovarna sköts efter en "barfotametod" där man bland annat skär i sulan och sån skit. så HELT fanatisk är jag inte. Men jag har HELST inte en skodd häst, eftersom jag vet vad det gör mot hästen. Jag skulle knappt våga göra någonting med hästen om den var skodd, eftersom jag vet att tex den har ingen stötdämpning, den får svårare att läka inflammationer och skador, osv.

Jag håller inte med dig om att en hov slits för mycket på asfalt och grus. En hov anpassar tillväxt efter slitage. Speciellt våra tamhästar -dom rör sig för lite för att kunna slita ner hoven såpass mycket att dom får ont! Sen SKA hoven slitas -hur ska hästarna annars kunna gå efter några månader? Det är det som är hela grejen med att man måste verka en häst som är barfota, tamhästar sliter ner hovarna för lite och behöver därför hjälp utav oss människor med att ha hoven i balans.    

Angående blött gräs:
    " target="_blank">

Snö:
    " target="_blank">

(vet att han bara skrittar men han halkar inte) 
    Jag förstår absolut din rädsla för att hästen ska halka och skada sig -men hoven fungerar som en sugpropp när den är välskött och i balans (och oskodd). Tror inte du läste mitt inlägg där jag skrev att hästar jag känner galopperar på isigt och snöigt underlag utan problem.  Och som jag skrev i ett annat inlägg, är man så hemskt orolig för det så finns det barfotaboots man kan brodda -men sådana ska inte behövas när häst och hov är friska, men man känner sig som människa lite säkrare då kanske, jag vet inte. Ingen jag känner använder barfotaboots längre, deras hästar klarar det finfint utan.

Kan jag få ställa en fråga till dig, Madick?   Om din häst fick en spricka i hoven, hur skulle du då villja att hovslagare/veterinär (alla anlitar ju lite olika..) lagade den?

Nu är det ju så att jag HAR haft hästar som gått barfota, och jag är fullt medveten om hur de rör sig på isigt/halt underlag.

Vad gäller stötdämpning kanske du ska vidga ditt faktaintag från fler källor än en. Det finns en anledning till att hovis inte sätter sista sömmarna i skon eftersom hoven vidgar sig vid varje steg. Stötdämpning fungerar utmärkt trots skoning.

Om det är en hovspricka beror det på hur den är. Jag anlitar olika veterinärer och hovslagare beroende på vad som ska göras, alla är experter inom just sitt område. Hittills på 30 år med hästar så har jag *peppar peppar* inte råkat ut för någon hovspricka som uppstått när jag har haft hästen, och då har jag haft många hästar under både kort och lång tid.
  • Madick
    Glasögonormen skrev 2012-06-21 11:47:38 följande:

Jag har också haft barfotahäst (har ingen häst alls just nu), rörde sig utan problem på alla underlag. Klart att den rör sig försiktigare på halt underlag -den känner ju att det är halt och tar det lugnt! Min häst drog utan problem runt i hagen i full galopp fast att där var halt och isigt

Finns inte på världskartan att stötdämpningen fungerar till fullo när hästen är skodd. Det sitter fortfarande något  "i vägen". 

Men vi låtsas här nu då, din häst får  en hovspricka. Skulle du då låta hovslagare slå på en sko på den hoven? 

Du har alltså haft EN barfotahäst? Jag har som sagt haft flera och en av de läskigaste saker som finns är just på vintern när det är halt. Utöver den stora risken att hästen fläker sig så går den och spänner sig på ett ohälsosamt sätt om den känner halka. Red du inte när det var halt? Då skulle hästen alltså spänna sig och balansera upp både dig och sig själv på det hala underlaget.

En korrekt skodd häst har kontakt med strålen i marken. Självklart kan det inte bli samma sak som barfota, men samtidigt måste man väga in användningen av hästen mot den ngt försämrade hovmekanismen, vad är det mest värt för MIG som hästägare, hur mycket "lider" hästen av det jag väljer?

Att välja barfotahäst kan leda till att hästen får stå inne hela dagar pga ishalka, att den bara rids inomhus, att du inte kan vara med på de roligaste tävlingarna då de går på gräs och det har regnat, att du står med en häst med korsförlamning pga att den spänt sig så illa i halkan att när du sen tar ut den på en ridtur på snötäckt fält så överanstränger den sig (DET har jag varit med om, inte kul).

Samma debatt som att ha täcker eller inte, benskydd eller inte, klippa eller inte, fri tillgång på hö eller inte.

Återigen om hovsprickan, det är ett alltför vitt begrepp och jag väljer att få alla möjligheter presenterade för mig angående just den hästens spricka innan jag beslutar mig.
  • Madick
    The Green Witch skrev 2012-06-25 15:48:00 följande:
    Klart hästarna kan gå barfota! Att sätta järnskor på hästar är ett relativt nytt påfund.
    Hur tror ni hästarna klarade sig genom alla hundra-tusentals år innan vi fick för oss att sätta skor på dem?  
    Tja, järnskorna har funnits sen hästen började användas av människan, så innan dess behövde de inga eftersom de valde själv hur mycket de behövde röra på sig. Dessutom - de som INTE höll barfota förökade sig inte, det får de göra nu.
Svar på tråden Foder? Bara hö?