• Rasmuss

Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?

Vi har en liten fundering här hemma. Jag och min fru har nyligen köpt en bostadsrätt. Vi har lite funderar på att i framtiden göra om badrummet. Just nu ser badrummer ut så här, det är en turkos våtrumsmatta och väggarna är det vitt kakel på med en turkos kakelrand runt hela badrummet. Badrummet är inte renoverat sedan början av 90-talet. Det är en del igenspacklade borrhål, lite fläckar på mattan och lite småslitet. Inte så det är sunkigt men det känns väldigt mycket 90-tal. Vi funderar på att ersätta golv och väggar med våtrumstapeter och våtrumsgolv och vi har hittat några som är väldigt snygga. Det jag framförallt funderar på är att finns det en risk att värdet på lägenheten minskar för att man tar bort kakel eller kan det vara så att värdet kanske ökar om man gör om badrummet även om det är en budgetvariant. Vad tror ni är smartast om man bara ser till värdet på lägenheten, har kvar kakel från 90-talet eller renovera men våtrumsmatta och våtrumstapter?

• Svar på tråden Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?
  • W Goldberg

Vill ni vattenskademotverka badrummet ska ni använda plast överallt.
     Alla som jag känner som håller på med våtytor och dess renovering professionellt, ratar kaklet till fördel för plastmattan om dom får välja själv.

• Rasmuss

Tack för alla svar! Våtrumsmatta är det redan på golvet så i.s.f ersättar vi den med en ny matta. Det vi funderar på är om vi ska riva ner kaklet från väggarna och ersätta med våtrumsmatta. Ersätta med kakel är inte aktuellt just nu p.g.a kostnaderna, annars hade ju nytt kakel varit trevligt men som sagt är det inget alternativ. Det var därför vi fastande för att göra om badrummet med våtrumstapet p.g.a priset och att det idag finns väldigt fina tapter. Men jag hörde av en att man inte ska riva ut kakel om man inte ersätter det med nytt då detta kan minska värdet på lägenheten. Kan det stämma? man vill ju inte göra något dumt. 

• Nemi76
    Rasmuss skrev 2012-02-04 21:59:25 följande:
    Tack för alla svar! Våtrumsmatta är det redan på golvet så i.s.f ersättar vi den med en ny matta. Det vi funderar på är om vi ska riva ner kaklet från väggarna och ersätta med våtrumsmatta. Ersätta med kakel är inte aktuellt just nu p.g.a kostnaderna, annars hade ju nytt kakel varit trevligt men som sagt är det inget alternativ. Det var därför vi fastande för att göra om badrummet med våtrumstapet p.g.a priset och att det idag finns väldigt fina tapter. Men jag hörde av en att man inte ska riva ut kakel om man inte ersätter det med nytt då detta kan minska värdet på lägenheten. Kan det stämma? man vill ju inte göra något dumt. 

Jag tror som sagt att det kan minska värdet. Alternativet är ju att vänta lite med att renovera badrummet om det inte är panik och ni ska bo kvar några år.
  • Donum

Tveksamt om man sänker värdet genom att riva ut ett gammalt kakel mot ny våtrumstapet. Gammalt kakel är ju inte särskilt kul och då måste ju köparen i så fall stå för kostnaden när h*n måste riva ut det. Då är det bättre med våtrumstapet. Det blir mindre jobb för köparen om h*n vill ha något annat. 

Ur ren fuktaspekt, så är våtrumstapet att föredra.  

• Lisastina

Hej ts,

Nu känns 90-talet passé, skriver du. Om ni inte planerar att stanna i lägenheten bara några år kommer den inredning ni nu väljer kännas ungefär lika passé för den som i framtiden köper er lägenhet. Så välj det ni tycker är finast så att ni känner er glada och nöjda när ni vistas i badrummet! 

Jag bor också i bostadsrätt och har bott här länge och sett hur folk kommer och går. Och hur de renoverar. Det som slår mig är att i stort sett alla inflyttande vill göra om kök och badrum, trots att det gjorts av de tidigare ägarna som inte bott mer än två till fem år i lägenheterna. Dessa personer kan alltså inte se nästan nya badrum som något extravärde eftersom de river ut dem!

För tio-femton år sedan var ett nytt badrum ett tydligt ökat värde eftersom man då allmänt hade lägre standard och många nybildade bostadsrätter, åtminstone i Sthlm, var fd kommunala hyresrätter där badrum gjordes om ytterst sällanoch ofta var rätt sunkiga Hittade man då ett nytt badrum i en lägenhet man tittade på var det verkligen ett plus! Men idag är nya badrum normen - nu rivs badrum ut om de är i färger och stilar köparna inte gillar. 

Så spendera pengarna så att du har glädje av resultatet! 

• Länisen

Förutom kakel och våtrumstapet så finns det även en sorts våtrumspanel du kan sätta på väggarna. Det är en hel skiva, men den kan se ut som tex kakel om man vill det. Min morfar renoverade deras badrum i somras och då satte han upp sån själv. Han är ganska händig, men samtidigt är han ju ganska gammal, så klarar han det själv kanske ni gör det med... Han köpte den på bauhaus i alla fall, och jag måste säga att jag tycker det blev riktigt snyggt. Även om jag själv skulle välja kakel...

• såärdet

bor i hyreslgh och vi har nu i januari fått ny våtrumsmatta. Jag frågade om de inte skulle kakla (för jag tycker det är snyggare) men de svarade bara "det blir våtrumsmatta". Jag vet inte om det var för att man "ska" göra så nuförtiden eller om det beror på kostnaden men så sa vår värd iaf.

• crazy mom

Vad du däremot noga ska kolla upp är regler kring badrumsrenovering. Tex ska golvbrunnen bytas, reglerna kring tätskiktet ändras titt som tätt osv.

• Tom Araya

Den första frågan jag skulle ställa mig är om ett badrum renoverat på 90-talet verkligen är gammalt och dåligt så det behöver renoveras igen? Kolla upp hur renoveringarna utfördes med tätskikt o.s.v.

Den andra fråga jag skulle ställa mig är om renovering ej är nödvändig, varför ska jag då göra det nu om ekonomin tvingar mig att snåla?

Jag är en kakelmänniska, hatar tapet och matta i badrum.

Även om tapet och matta håller tätare så gäller det bara så länge tapet, matta och alla fogar håller. Minsta lilla släpp eller skada så är skyddet borta och tätheten förvärrar för att inkrupen fukt har svårare att ta sig ut.
    Kakel och klinkers håller bättre.

Svar på tråden Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?