• Anonym

Hjälp mig räkna ut D-vitamin dos (Mikrogram/IE/E)

Jag vill vara anonym för jag tycker detta är sååååå pinsamt (att jag inte kan själv)

Jag ska ge mitt barn Omega 3, men i de dropparna är det 4 mikrogram D-vitamin. Jag har också D-vitamin på vanlig flaska från BVC, men där står det att 5 droppar är 400 IE (vad nu det är).

Nu är frågan? Visst måste jag väl tillsätta lite extra D-vitamin? Läste någonstans att 1 mikrogram = 40 E (är det smma sak som IE?)

Då betyder det att 4 mikrogram = 160 E, och då måste jag väl tillsätta 140 E från D-dropparna? Om 5 droppar är 400 IE så är 160 IE =2 droppar??

Jag vill inte överdosera D-vitamin till barnet, men inte heller ge för lite.

SNÄLLA HJÄLP!

• Svar på tråden Hjälp mig räkna ut D-vitamin dos (Mikrogram/IE/E)
  • Anonym

Är alla lika kassa på att räkna som jag ?

• Anonym

E är samma som IE ja.
    Men varför hålla på att tillsätta mera? Räcker gott och väl att barnet får Omgea 3 och är ute normalt i solen. Mer d-vitamin behvös inte.

Är svårt att överdosera d-vitamin.   

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 17:23:10 följande:
    E är samma som IE ja.
    Men varför hålla på att tillsätta mera? Räcker gott och väl att barnet får Omgea 3 och är ute normalt i solen. Mer d-vitamin behvös inte.

Är svårt att överdosera d-vitamin.   
    Är det? Jag har trott att man ska vara jätteförsiktig. Det står ju att man inte får ge större dos och att man kan bli förgiftad.
    Tyvärr är det ju inte så mycket soltimmar här där jag bor, så jag vill nog tillsätta lite extra, i alla fall nu på vintern.
    arianne03 skrev 2012-02-03 17:19:48 följande:
    Verkar stämma att 1 µg = 40 IE (Internationella enheter)
    sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Det innebär att 4 µg=160 IE

5 droppar D-vitamin = 400 IE, 1 droppe = 80 IE

Men, om normaldos är 400 IE så måste du ju addera (400-160)=240 IE, inte 140.

240/80= 3 droppar.
    Ja, det måste jag ju. Tack. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hjälp mig räkna ut D-vitamin dos (Mikrogram/IE/E)