• Isbit

Hur får jag rent madrassen efter kiss?

hur får jag rent madrassen?? Full med kiss sen inatt

• Svar på tråden Hur får jag rent madrassen efter kiss?
  • Silversvans

Det beror kanske på madrasstyp, men jag har strött på rikligt med bikarbonat på madrassen, låtit verka och sedan dammsugit upp bikarbonatet. Jag har tyckt att det fungerat bra men som sagt var beror nog på madrasstyp en del.

• Pickeli

Vad är det för typ av madrass? Ingen du kan slänga i en tvättmaskin? Alt skölj av i badkar/dusch?

Annars om det finns madrassöverdrag så släng den i tvätten. Sen kan du ju försöka skölja igenom pöl med vatten och lite tvättmedel, sedan låta den torka.

Lägg plast och en handduk under och häll på vattnet och gnussa lite, upprepa tills lukten är borta!

Google it!
  • Isbit

Det är en skum madrass ( eller vad heter det) Överdraget är tvättat men själva madrassen. Jaa jag har sköljt den i badkaret men den lär ju inte torka på några veckor & jag tycker det luktar ändå

• Isbit
    Silversvans skrev 2012-02-01 09:45:36 följande:
    Det beror kanske på madrasstyp, men jag har strött på rikligt med bikarbonat på madrassen, låtit verka och sedan dammsugit upp bikarbonatet. Jag har tyckt att det fungerat bra men som sagt var beror nog på madrasstyp en del.
    Det funkade inte. Jag strödde på bikarbonat men den var så otroligt blöt så jag skulle nog behövt en säck
  • Pickeli
    Isbit skrev 2012-02-01 09:49:19 följande:
    Det funkade inte. Jag strödde på bikarbonat men den var så otroligt blöt så jag skulle nog behövt en säck
    Lägg på ett par handdukar och några under och sätt madrassen på press (lägg en tung möbel på det) så torkar det snabbare!
    Google it!
  • t0va

jag undrar också det och hur man får bort kisslukten på sängkläderna. Sonens blöja läcker ofta och även om det inte alltid går till madrassen så stinker sängkläderna. :(

• Pickeli
    t0va skrev 2012-02-01 09:59:12 följande:
    jag undrar också det och hur man får bort kisslukten på sängkläderna. Sonens blöja läcker ofta och även om det inte alltid går till madrassen så stinker sängkläderna. :(
    Tvätta dem i maskin på 60 grader som vanligt? Sitter det kvar ändå menar du?
    Google it!
  • Coyote
    t0va skrev 2012-02-01 09:59:12 följande:
    Om det sitter kvar efter tvätt så kör dem med ättika.
  • Lotta71

Det är bättre att ösa på potatismjöl, ett rejält lager. Låt det suga upp i några timmar, sedan är det bara att dammsuga upp allt. Funkar kanon varje gång

♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥ BF-120227
  • t0va
    Pickeli skrev 2012-02-01 10:00:14 följande:
    Tvätta dem i maskin på 60 grader som vanligt? Sitter det kvar ändå menar du?
    japp, det sitter kvar och på ett påslakan så blev det en gul fläck, vet inte om det var något knasigt tyg kanske. Jag tvättar samma dag också eftersom vi har egen tvättmaskin så det är inget som ligger och torkar in.

Känns som det luktar kiss hela tiden, ska testa ättika. Kan ju inte hålla på att kasta sängkläderna. Just nu testar vi andra blöjor men han verkar kissa massor på en gång så det läcker igenom nu när han bara sover på mage.
  • Pickeli
    t0va skrev 2012-02-01 10:14:08 följande:
    japp, det sitter kvar och på ett påslakan så blev det en gul fläck, vet inte om det var något knasigt tyg kanske. Jag tvättar samma dag också eftersom vi har egen tvättmaskin så det är inget som ligger och torkar in.

Känns som det luktar kiss hela tiden, ska testa ättika. Kan ju inte hålla på att kasta sängkläderna. Just nu testar vi andra blöjor men han verkar kissa massor på en gång så det läcker igenom nu när han bara sover på mage.
    Är de i bomull så kanske du kan ösa på lite högra temperatur på tvättmaskinen. Och är det vita underlakan så brukade min mamma lägga dem i klorin ett par timmar och sedan tvätta upp dem rejält för att få bort allt. Det funkade.

Även ättika är väl blekande så kanske du kan testa att lägga lakanen i ett ättiksbad (om de är vita eller ljusa)
    Google it!
  • t0va
    Pickeli skrev 2012-02-01 10:16:30 följande:
    Är de i bomull så kanske du kan ösa på lite högra temperatur på tvättmaskinen. Och är det vita underlakan så brukade min mamma lägga dem i klorin ett par timmar och sedan tvätta upp dem rejält för att få bort allt. Det funkade.

Även ättika är väl blekande så kanske du kan testa att lägga lakanen i ett ättiksbad (om de är vita eller ljusa)
    japp det är ljusare det mesta i alla fall, ska testa det med. Så bra tips man får :)
  • Isbit
    Lotta71 skrev 2012-02-01 10:07:54 följande:
    Det är bättre att ösa på potatismjöl, ett rejält lager. Låt det suga upp i några timmar, sedan är det bara att dammsuga upp allt. Funkar kanon varje gång
    Det har jag oxå testat. Blandat med bikarbonat. HAde inte sugit upp alls. Var superblött så det droppade
  • Twinny

Åh aå bra med en tråd som tar upp denna fråga. Toppen

Vi har samma problem fast tvärtom, dvs vår kille vill inte kissa på toan hemma. På fskolan går det hur bra som helst och personalen har ofta berömt honom. Vi har precis som ni provat det mesta såsom att läsa, ge godis, göra något han vill osv. Rätt eller fel, vad gör man inte? Har även tänkt att han kanske känner att han måste prestera något på toaletten dvs att det ska komma något och att han låser fast vid den tanken. Så jag har uppmuntrat honom till att bara sitta, med både blöja och kläder på dvs på just vår toalett och potta (ser annorlunda ut på förskolan). Men nähä. Men jag har en teori om att han vill vara liten kille hemma och att han är trygg med blöjorna och inte vill släppa det helt än. Ngn som känner igen sig? Men det börjar bli lite jobbigt. En i personalen är på mig om att vi ska vara bestämda och försöka fast han blir arg och ledsen, något jag är helt emot som metod. Vad har ni för erfarenheter? Detta är en bestämd och ganska smart kille och har han bestämt sig för något så är det oftast så

Som sagt, börjar få slut på ideer...

Svar på tråden Hur får jag rent madrassen efter kiss?