• Finfinmamma

Min son tycker bättre om pappa än mig...

Min son är drygt 2,5 år och har de senaste veckorna börjat säga saker som "jag gillar inte mamma, jag gillar bara pappa" eller "mamma, inte pussa mig, pappa du få en puss" osv. Jag blir ganska ledsen av detta, även om jag förstår att det antagligen är någon typ av utvecklingsfas.

Inget speciellt har inträffat, jag har inte varit bortrest, inte blivit gravid, fått syskon eller liknande. Annars är han pigg och glad och go som vanligt. På detta sätt är det inte alls när det bara är han och jag, utan det sker bara när pappa är med. Då duger liksom inte jag - jag får inte natta, inte läsa, inte borsta tänderna...

Någon annan som varit med om samma sak? Hur länge varade det? har du något tips till mig/oss?

//lite ledsen mamma...

• Svar på tråden Min son tycker bättre om pappa än mig...
  • katze

sa har min dotter alltid varit och kommer väll alltid att vara hon är en pappa tjej helt enkelt

• pokonis

Det där är nog perioder. Min dotter gör samma sak mot min xfru nu. Bara mamma dvs jag som duger och är snäll. Ibland helt tvärtom....

• mariaheterjag

Det är samma sak här! Vår snart 2årig son föredrar helt klart pappa om han får välja. Har vart så enda sedan i somras då han var pappaledig ett par månader. Vi gör dock så att vi bestämmer att vi lägger, borstar tänder osv varannan dag för att han inte ska glömma att det funkar med mamma också. Sedan är vi noga med att jag och sonen ska få bra egen tid då vi hittar på roliga grejer själva typ utflykter och sådant och då brukar han faktiskt bli lite mer mammig ett tag efter... Samma sak är morgonmyset helig för mamma + son, då sitter vi i soffan och kollar på tv och myser, och det har blivit som en rutin att det är mamma som gäller då.

Mitt tips är nog att hitta på något som kan bli "mamma och barn" grej, något roligt eller mysigt som bara ni två gör och som pappa inte får följa med på.  

• såärdet

det är väl typiskt i den åldern har jag för mig?

• nathana1

Vi har det likadant här, fast mest är det jag (mamma) som är i fokus. Det bästa tror jag är att dölja sina ledsna känslor (för det klart man blir ledsen) och fortsätta kramas och vara nära så mycket det går. TIlls fasen går över och man duger lika bra igen - för det kommer den ju att gör a! Vår minsting brukar ibland också säga att han ska sälja en förälder också och köpa en ny.. "En likadan mamma, fast som BARA ska leka, HELA tiden..!" :)

• Marie30

Vår äldsta har alltid växlat mellan oss. Visst blev jag lite ledsen i början men försöker tänka att det är bra att barnet har ett såpass stort förtroende för den kärlek man har att hen vågar säga att pappa/mamma är att föredra just nu. Yngsta föredrar i princip alltid pappa sen en tid tillbaka, vilket vi båda inser till stor del handlar om att pappa är lite "snällare", dvs inte ställer samma krav som jag.

• Tashie

Du har en son, söner brukar dras till pappan.
    Självklart menar han säkert inte vad han säger. 

Hum hum från Humlegården, det är så det är mellan blad och gräs.
  • Lavish

Det där är väl ganska normalt, att de har perioder där de är mammiga eller pappiga? Min son på 9 mån är just nu jättemammig och pappan får knappt hålla. Så jag tror inte det betyder något egentligen. Men man är ju människa även om man är förälder och det är såklart jättejobbigt att få höra att man inte är omtyckt m.m av barnet.

• Flickan och kråkan

Han är 2½ år

Jag har en pojke som blir 3 år i april och en som nyligen fyllt 4 år. Det handlar om utveckling och har inget som helst att göra med att de inte älskar en. Se det för vad det är, ett behov av att visa och känna att de är i kontroll. Om han "ratar" din puss så säg bara glatt att du älsakar honom och att du jättegärna pussar honom när han vill. Troligtvis får du en lite småpurket svar. Det får man av barn i den åldern . Ta det för vad det är . Härom morgonen vaknade mina barn och låg och kramades och gosade i sängen. Storebror utbrister spontant: "jag tycker så mycket om dig lillebror". Och lillebror ger honom en typiskt 2½-3-årsreaktion: Slutar kramas, sätter sig om, målar upp en bister min och säger "jag tycker inte om dig". och så går det ett par minuter och han hänger återigen som en klänranka på sin älskade storebror och idol . Du är hans mamma och jag kan garanter att han älskar dig innerligt . Att våga agera som han gör är ju ett bevis för det. Han är helt trygg med dig .

Igår ville min stora byta mamma .....fast då blev lillebror lite orolig och skyndade att tillägga att han minsann inte ville det .

• Flickan och kråkan
    Lavish skrev 2012-02-16 09:34:07 följande:
    Det där är väl ganska normalt, att de har perioder där de är mammiga eller pappiga? Min son på 9 mån är just nu jättemammig och pappan får knappt hålla. Så jag tror inte det betyder något egentligen. Men man är ju människa även om man är förälder och det är såklart jättejobbigt att få höra att man inte är omtyckt m.m av barnet.

Separationsfas. Han beter sig som han "ska".
  • Just Like Honey

Så är det här också och har varit till och från de senaste två åren. Sonen är tre år. Inte så kul att hämta en liten kille på dagis som försöker putta ut en ur dörren samtidigt som han säger att han vill att papoa ska hämta. Jag försöker att inte bry mig så mkt, men vid något tillfälle kunde jag inte hålla tårarna borta (hade haft en jättejobbig och stressig dag på jobbet, sovit dåligt och gravid). Hämtningen den dagen var jättejobbig och till sist brast det på vägen hem. Sonen undrade såklary varför jag var ledsen och jag berättade på ett ungefär varför. Ville ju inte ge honom skuldkänslor men samtidigt tycker jag han skulle få veta att jag blev ledsen, vet inte om det var bra? Han föreslog i alla fall att vi skulle gå hem så hans favoritgosedjur kunde trösta mig.

Så visst kan det vara jobbigt även om man intalar sig att det är faser de genomgår.

• Gaby 01

Vad roligt! Faktiskt! Jag blir superglad när mina barn är lite extra pappiga under en period. Det innebär att vi liksom har lyckats på något sätt! Mamman är så självklar för ett barn och det blir en rätt så stor belastning om inte pappan är "lika mycket värd". Förstå mig rätt här!

Så gör som något skrev ovan, att du och sonen hittar på egna saker, bli glad när barnet vill vara med pappan och berätta ofta för barnet att du älskar det.

• JePaLuLi

Vår minsting har varit precis likadan. Det har bara varit pappa som gällt i en period. Jag fick inte hjälpa honom på toaletten, inte borsta tänderna på honom osv...
    När han vaknade på natten och var ledsen och jag rusade dit så skrek han "Neeeej, inte du".... Klart att det kändes i hjärtat, men jag vet ju att han älskar mig också

Nu börjar han mer och mer bli mammas kille igen så det där går nog i perioder och är helt normalt    

★(¯`°?.¸ ღ♥ Lucas & Linus ♥ღ¸.?°¯)★
  • Just Like Honey

Precis som många nämnt måste man ju vara glad över att pappa är lika poppis som mamma. Jag tycker det är underbart att pappa och son har en sådan fantastisk relation. Man får kanske lägga sina egna känslor åt sidan lite och glädjas för sonens skull istället.

• Trynträ

Min dotter är 2,5 och säger precis samma sak. Helt plötsligt kommer det "Tycker inte om dig tycker bara om pappa". Vete sjutton vad det beror på men kanske är hon lite trött på mig eftersom jag är hemma mest och sen är det oftast pappa som nattar på kvällen medans jag nattar lillebror. Kan ju vara det att hon känner sig närmare pappa eller nåt. Fast sen säger min man att hon brukar säga att hon tycker om mamma, pappa och lillebror också så det kan ju va nåt som hon bara säger för att hon är missnöjd över nåt. Man får dock aldrig nåt svar över varför hon säger så.

Svar på tråden Min son tycker bättre om pappa än mig...