Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min son tycker bättre om pappa än mig...

Han är 2½ år

Jag har en pojke som blir 3 år i april och en som nyligen fyllt 4 år. Det handlar om utveckling och har inget som helst att göra med att de inte älskar en. Se det för vad det är, ett behov av att visa och känna att de är i kontroll. Om han "ratar" din puss så säg bara glatt att du älsakar honom och att du jättegärna pussar honom när han vill. Troligtvis får du en lite småpurket svar. Det får man av barn i den åldern . Ta det för vad det är . Härom morgonen vaknade mina barn och låg och kramades och gosade i sängen. Storebror utbrister spontant: "jag tycker så mycket om dig lillebror". Och lillebror ger honom en typiskt 2½-3-årsreaktion: Slutar kramas, sätter sig om, målar upp en bister min och säger "jag tycker inte om dig". och så går det ett par minuter och han hänger återigen som en klänranka på sin älskade storebror och idol . Du är hans mamma och jag kan garanter att han älskar dig innerligt . Att våga agera som han gör är ju ett bevis för det. Han är helt trygg med dig .

Igår ville min stora byta mamma .....fast då blev lillebror lite orolig och skyndade att tillägga att han minsann inte ville det .

• Flickan och kråkan
    Lavish skrev 2012-02-16 09:34:07 följande:
    Det där är väl ganska normalt, att de har perioder där de är mammiga eller pappiga? Min son på 9 mån är just nu jättemammig och pappan får knappt hålla. Så jag tror inte det betyder något egentligen. Men man är ju människa även om man är förälder och det är såklart jättejobbigt att få höra att man inte är omtyckt m.m av barnet.

Separationsfas. Han beter sig som han "ska".
Svar på tråden Min son tycker bättre om pappa än mig...