• Chinirauring

Någon svensk som bor i Abu Dhabi/ Dubai?

Hejsan, finns det någon svensk där ute som bor i Abu Dhabi/Dubai?
    Hur har ni det? Jobb? Barn? Dagis, sjukvård ja allt.

Hur tycker du att det är?

• Svar på tråden Någon svensk som bor i Abu Dhabi/ Dubai?
  • sandrapersson
    emmisss skrev 2012-02-02 15:52:26 följande:
    Ja du har rätt, beach klubbarna kostar penngar att gå in på, Atlantis är faktikst ett av det billigare hotellen att betala på..., men de publika stränderna är jättefina, men man får tyvärr ha med sig sin egen solstol mm! Det är lite dumt, borde vara som det är mycket utomlands att man kan hyra stolar även på den publika stranden...

Vet inte om frågorna är till mig, men ang bostadsområden så är det det väldigt olika beroende på vad man är ute efter, vill man ha det lite mer suburba livet med hus mm så är områden som Springs, Arabian Ranches, Lakes, Meadows m.m fina...Finns lite affärer, mat affärer, apotek costa coffe mm runt dessa områden...

Vill man bo tre min från stranden, restauranger och shopping nästan på gatan nedanför är områden som JBR eller Dubai Marina jätte bra!  

Ja engelskan är det överhängande språket, eftersom nästan alla som bor i Dubai är mer eller mindre emigranter så måste man kommunicera med ett internationellt språk vilket blir engelskan...sen är det ju lite knepiga accenter på vissa tex indier! ;) Det är 5 % av befolkningen som är äkta Emirater så inte så många... dock finns de säkert många andra som pratar arabiska...

Jag ska inte jobba, utan min man, jag ska vara föräldraledig med vår dotter på 1.5 år.... men denna frågan kanske var riktad mot TS?
    Ja frågorna var till dig :)
    Men så kul och spännande att ta det steget som familj och allt.

Känner du redan någon annan familj där nere med barn eller det blir att gå till den "svenska kyrkan" och träffa andra svenskar där?

Har ni hunnit välja något hus/lägenhet än?

Mat priserna, låt säga jämföres med Ica eller Maxi att handla mat.
    Vad kan det ligga på i månaden tro i Dubai?

Många frågor ^^
  • sandrapersson
    emmisss skrev 2012-02-02 15:52:26 följande:
    Ja du har rätt, beach klubbarna kostar penngar att gå in på, Atlantis är faktikst ett av det billigare hotellen att betala på..., men de publika stränderna är jättefina, men man får tyvärr ha med sig sin egen solstol mm! Det är lite dumt, borde vara som det är mycket utomlands att man kan hyra stolar även på den publika stranden...

Vet inte om frågorna är till mig, men ang bostadsområden så är det det väldigt olika beroende på vad man är ute efter, vill man ha det lite mer suburba livet med hus mm så är områden som Springs, Arabian Ranches, Lakes, Meadows m.m fina...Finns lite affärer, mat affärer, apotek costa coffe mm runt dessa områden...

Vill man bo tre min från stranden, restauranger och shopping nästan på gatan nedanför är områden som JBR eller Dubai Marina jätte bra!  

Ja engelskan är det överhängande språket, eftersom nästan alla som bor i Dubai är mer eller mindre emigranter så måste man kommunicera med ett internationellt språk vilket blir engelskan...sen är det ju lite knepiga accenter på vissa tex indier! ;) Det är 5 % av befolkningen som är äkta Emirater så inte så många... dock finns de säkert många andra som pratar arabiska...

Jag ska inte jobba, utan min man, jag ska vara föräldraledig med vår dotter på 1.5 år.... men denna frågan kanske var riktad mot TS?
    Har du någon aning om Lägenheter och kostnader vid Dubai marina?
  • Chinirauring

Jag var nere hos min moster som bor där nere 2 veckor för ca 1 år sen. Fast hon bor i Abu Dhabi, allt det ni redan skrivit visste jag vell om någorlunda, att dagis går på ca 6000:- i månaden är ju helt sjukt, men vad jag vet så är det betydligt billigare med en "made" ska ni skaffa sån ni som flyttar dit?

Svenska kyrkan har träffar i Dubai menar du? Och det är bara svenskar som kommer då? 
    Vad gör ni som flyttar dit efter föräldrar ledigheten? Visst man klarar sig på en lön där nere men det blir vell lång tråkigt att varje dag knata runt i en mall...utbildning för barnen? Den är vell på engelska. Ska ni bo där under barnets uppväxt eller bara tills skolan börjar.

Skrattande jag beundrar er som tar steget att våga, enklare om man hade nån kompis som ochså skulle ner, blir man ju inte så ensam. 

• emmisss

Ok! Då vet du ju mycket!

Ang. Matäffärer: det är nog lite billigare beroende vad man väljer för varor tror jag importerade varor är nog dyrare och ekologiska är nog dyrare än i sverige, men det finns engelska och franska matkedjor tex!

Ja vi har hus nu, vi letade hus när jag var nere för någon helg sedan, 200 kvm i springs community, tre sovrum, tre toaletter, tvättstuga, en study/kontor, kök och vardagsrum...
    Vet inte hur priserna ser ut vid JBR, Marinan...
    Gå in på www.dubizzle där har dom massa lägh och hus!

Planen är att vi ska stanna i 2 år, vår dotter är 1.5 år och kommer inte gå på dagis till att börja med...
    Jag känner ingen där än, men kommer gå till svenskakyrkan för att få kontakter! Har mailat lite med några...
    Ja svenska kyrkan i Dubai...ja bara svenska och norrmän eftersom norska kyrkan oxå ligger där, säkert danska oxå med tanke på att man är skandinaviska...

Ja du efter föräldraledigheten är när dom är 4 år, då är det lag på att barnen ska gå i preeschool. Innan dess kan man sätt dom på nursery (dagis) om man vill...Man har ju inga föräldradagar från sverige man kan ta..så man är ju bara ledig och lever på en lön..och antagligen när barnet är 4 år så har man säkert ett litet syskon att vara hemma med... Men ja 6000 kr i månaden eller mer är säkert vad det kostar u sverige för barn på dagis med Lokal, personalens löner, utbildningar, mat, leksaker mm! Men vi betalar skatt och suventionerar kostnaderna på dagis i sverige! Vi har billigt dagis med allt vad som tillkommer för de pengarna vi betalar! I dubai betalar man ingen skatt alls!
    Ja ofta går barnen på internationella skolor, men det finns med inriktning oxå tex brittiska, franska mm

Vi ska inte ha maid vad vi vet nu iallafall fall, känns konstigt att ha någon boende hos sig så...med städerska och trädgårdsmästare kommer vi ha! Som kommer då och då...

Ja du jag vet inte vad man gör när alla barn går i skola mm...så länge ska vi inte stanna, som sagt 2 år ca! Hade inte fixat och göra ingenting, kanske gjort lite volontär arbete? :)

Vi sätter inte så mycket på spel, vi har hyrt ut vårt hus i Sverige och har kvar våra jobb ( tjänstlediga) trivs vi inte så flyttar vi hem bara! Inte mer med det!

• AnnamedAochJ

jag bor i dubai men vi flyttade hit rätt nyligen (sept) så jag är inget proffs än...har fullt upp att komma till rätta och ordna allt pappersarbete här och där :O

om någon av ni andra som bor här har lust att ses får ni gärna hojta till! vi bor i silicon oasis

Alex, Alex världens bästa Alex
  • emmisss

Hej Anna! Jag flyttar nu på torsdag med min lilla Stina som är 1.5 år! Min man är redan på plats!

Hur kommer det sig att ni bor i Dubai? Hur gamla är dina barn?

• AnnamedAochJ

Hej Emmiss! Vi bor i Dubai då min man är pilot och flyger för Emirates. Mina barn är 5 och 3½, jag skickar mitt mob nr så du kan kontakta mig när du kommer ner (om du vill) via email.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • emmisss

Ok! Tänkte nästan att han var det! Många piloter som bor där!;) vi bor i springs, min man jobbar på Ericsson vid Jebel Ali! ja gör det!

• Dubai baby

Kommer in lite sent i disskussionen men hoppas att mina och Emmisss erfarenheter kan ta dod pa alla myter kring livet i Dubai. Flyttade till Dubai for 5 ar sedan, bade jag och min man kom hit med vara respektive jobb. Vi fick var dotter har ett par ar senare och jag ar nu tillbaka deltid pa jobbet medans hon gar pa dagis. Vi stortrivs och kan inte tanka oss att bo nagon annanstans pa valdigt lange. Vi bor i ett barnvanligt omrade, har manga vanner bade med och utan barn, singlar och familjer, svenskar och andra nationaliteter. Visst dagis for oss ar en stor kostnad, men vi betalar ingen skatt, ingen hyra, ingen sjukvard, alla lon och bonus gar direkt in pa banken. Nar var dotter ar 5 ar betalar min mans arbetsgivare skolavgifterna for henne. Haller pa med skolansokningar nu och standarden pa skolor ar valdigt hog. Vi kan valja mellan bl.a Brittiskt, American eller IB curriculum och det finns tom en skola med svenska ett par timmar i veckan pa schemat. Skolverket i Dubai gor arliga valdigt detaljerade rapporter over alla skolor, se www.khda.gov.ae

Sjalvklart ar Dubai inte Sverige, men det vill vi ju inte heller att det ska vara, da skulle vi ju bo i Sverige! Jag alskar att vi inte behover kopa gummistovlar, galonisar, bavernylonsoveraller och mossor. Jag alskar att vi har en pool 50 meter fran huset och att vi kor till stranden aret runt pa 10 minuter. Visst det ar jattevarmt pa sommaren, upp till 48 grader, men det finns saaa mycket att gora inomhus har, stora playlands for barnen, harliga vattenparker, fantastiska shoppingmalls som ar en destination i sig, skidakning, skridskor, akvarier.... Och det ar en speciell kansla att bada i 38-gradigt hav... Och resten av aret ar vadret underbart.!

Om det ar nagon som funderar lite mer pa Dubai sa ar jag Fadder i SWEA Dubai www.sweadubai.com sa kontakta mig garna dar for mer personliga fragor. Dubai kanske inte passar alla, but don't knock it til you've tried it!

Kram pa er

• Jessohugo

Hej, vet att detta är en gammal tråd... Men jag och min familj flyttade hit för 3 veckor sedan eftersom som min man fick jobb på emirates. Om det är någon som är sugen på en fika eller lite pool häng (med barn) och vill dela med sig om lite info om livet här skulle det vara toppen )). Jag finns på FB Jessica Elelid el Jessicaelelid@hotmail.com hoppas vi hörs ))

Svar på tråden Någon svensk som bor i Abu Dhabi/ Dubai?