• FinastE2010

Hur fick ni era barn att vilja sitta på pottan?

Ja som rubriken lyder. Hur får man sitt barn att vilja sitta där o "vänta en liten stund" utan blöja? med byxor o blöja sitter han gärna. ;)

Inget jag känner jag behöver stressa fram men tänkte man ändå kanske skulle ta tillfället i akt nu när han har börjat ofta säga till, iof EFTER han bajsat så säger han bajs. Och han verkar ändå ha fattat grejen med vad man ska göra på en potta o toalett.

Så hur gör man? :)

Han är 2 år snart

• Svar på tråden Hur fick ni era barn att vilja sitta på pottan?
  • Whitetrash86

jag hade pottan framme i v-rummet som dottern fick sätta sig på när hon själv tyckte och tänkte. Men det var inte fören nu i somras då hon sprang naken på landet som helt enkelt "poletten ramla ner" utan att jag gjort något alls och har sedan den dagen både kissat och bajsat på pottan! Sedan 3 månader har hon även varit torr på natten, hon är 3,5år nu..

Så jag tycker att man helt enkelt bara ska låta saker och ting vara men att visa poängen med pottan och sen låta det komma när det kommer. 

• FinastE2010
    Whitetrash86 skrev 2012-01-30 22:39:23 följande:
    jag hade pottan framme i v-rummet som dottern fick sätta sig på när hon själv tyckte och tänkte. Men det var inte fören nu i somras då hon sprang naken på landet som helt enkelt "poletten ramla ner" utan att jag gjort något alls och har sedan den dagen både kissat och bajsat på pottan! Sedan 3 månader har hon även varit torr på natten, hon är 3,5år nu..

Så jag tycker att man helt enkelt bara ska låta saker och ting vara men att visa poängen med pottan och sen låta det komma när det kommer. 
    Okej. :) Var ett bra tips att ha potten framme, har jag inte ens tänkt på. :P Blir ju såklart omständigare för han när den står inne på toaletten, istället för att han bara kan springa till pottan direkt. Ska testa det o se om han kanske säger till redan innan o sätetr sig där. :)
  • hannis

Vi har haft pottan på toaletten och uppmuntrat sonen att sitta där vi vi vuxna sitter på toa. Nu kissar han morgon och kväll på pottan och får massor av beröm. (han är snart 2 år)

• SandraMariaH

då min dotter haft problem med magen fick vi tipset av barn kliniken att säta henne på potta
    hon var då nästan 11månader. nu är hon 13månader, då vi började så tidigt var nog mest nyfiken
    och tyckte det var en rolig grej. vi sitter alltid på potta direkt efter att vi gått upp på morgonen, efter
    att hon sovit middag, ätit mat/mellis osv. hennes dockor har även de en potta som hon själv sätter de på när hon leker :) så hon verkar fötstå poängen. Oftast får hon något i handen att titta på, en leksak, tandborsten eller
    något från badrumslådan :)

finns ju lite roliga klistermärken man kan sätta i pottan & när det blir blött, kommer kiss, så
    ska de väl ändra färg eller utseende tror jag. kanske något sådant kan locka?
    men som sagt mycket beröm också, vi klappar händerna & säger "hejdå bajsen" när den spolas ner :)

• Loreena

Vi började tidigt och pottan har fått varit med hela tiden så den har aldrig varit något konstigt för sonen. Om han är för rastlös för att sitta på pottan så läser jag en bok för honom eller så får han en rolig leksak att leka med på pottan eller så, :)
    Vi brukar potta efter sömn, efter mat och någon gång där emellan.

Svar på tråden Hur fick ni era barn att vilja sitta på pottan?