Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Vårt bvc tappade också tron på amning/ersättning efter ett halvår, lite synd.
    Kollade förresten häromdagen, då åt hon lite mindre igen, dvs en 3/4 (hade bara det) burk med rispytt, och en brödskiva. Så verkar ligga runt en burk.
    Kul att koka egna bönor, gjorde adzuki- och mungbönor, tack för tipsen! Hon är inte så äventyrlig för tillfället när hon har ont i magen så det är mest jag som ätit dem. Ska spana in pärlcouscousen!

Det här har vi ätit:

Linssoppa: Kokar sönder röda linser med purjolök och stora potatisbitar, lite vatten – gillar den tjock, buljong, citronsaft, svartpeppar, salt, socker. Började ge vid nio månader, utan salt och purjolök. Perfekt att skedträna med. Blir mycket godare med mycket gul lök.

Rispytt: Grovriven rödbeta, champinjon, purjolök steks i mycket rapsolja, i med buljongkokt avorioris, spiskummin, salt. Blandade i röd linsröra eftersom hon inte äter när det är vid sidan om. Men nu gick det bra :)

Potatis och rödbetsgratäng, havregrädde, salt, peppar, gröna ärtor till.

• ränderpåtvären

Mornie Atlantie, vad bakar du för bröd? Det ska nästan bara vara smör på mackan så lite nyttiga saker i vore kul.
    Ägg verkar gå bra!

Hoppas det går bra för alla! 

• ränderpåtvären

Åh, då kanske jag också kan :)
    Mamma sa att det lätt blir degigt i formar, men bollar har jag gjort, vuxenvariant med så mycket fibrer och fruktbitar i som möjligt. Surdeg ska tydligen göra det lättare att ta upp järnet. Hade tänkt börja med färdig mix och testa men kunde finnas spår av mjölk i.
    Linser har jag också funderat på, berätta gärna hur det gått när du testat!
    Malda solrosfrön låter gott. Jag är lite skraj för allergirisk, så väntar med frön.

Är inte No egg bra?

Vi har ätit pastagratäng på pastaskruvar, fräst sötpotatis och purjolök, havregrädde, ägg, salt, peppar. Det var helt suveränt, speciellt för någon som inte gillar sås längre och precis lagom mjukt.

Här är blåbär stort, det kommer långa haranger om att få fler.
    Hittar inte den där pärlcouscousen någonstans, kanske kan färga dem blå ;)

• ränderpåtvären
    Alis skrev 2012-04-04 12:25:35 följande:
    Har vi några veganer här? Nu misstänker vi att mjölkallergin har kommit tillbaka igen här så vi måste utesluta mjölk ett tag. Ägg äter hon ju fortfarande så jag är inte orolig över näringen men vill gärna ha tips på vad ni ersätter exempelvis creme fraiche med? Övriga produkter ni kan tipsa om? Har rensat hela mjölkfritt-hyllan på grejer men jag känner mig ändå lite handikappad i köket...
    Smakade Carlshamns Luftig visp i dag och den var lyxig! Har inte vispat den men tror den kan användas direkt som den är och bre på en tårta eller till semlor. Smakade gott!

Tofuttin är baserad på soja, har funkat för mig men vågar inte till Liten. Finns även helt okej färskost baserad på soja.
    Och Rapsy Frutty-pulver som kan ersätta fil i recept. Vet inte om du sett Havregurten, den lär vara god. Finns mjölkfrimärkt choklad.

Jag har inte riktigt vant mig än, men skulle gärna vara vegan.
    Hoppas hon mår bättre snart! 
  • ränderpåtvären
    Helle333 skrev 2012-04-04 18:14:01 följande:
    Hur har ni andra som serverat hummus gjort? Har ni groddat kikärtorna innan? De sa hos barndietisten att om man gör det så försvinner de gasbildande ämnena i kikärtorna men jag glömde fråga hur man gör det =/
    Mlymla skrev om det, bara blötlägga lite längre. Fast kliade lite i halsen på mig så tror det blir mer allergent, fast jag kokade efteråt. Kanske bara jag som är känslig för groddar?

Saknar sesam, men läste att man inte skulle ge det innan två år. Hur gör ni?
  • ränderpåtvären

Pyttipanna är favoriten så gjorde ny variant: kokt potatis + morot + palsternacka, äpple, majs, timjan, salt. Svarta belugalinser till.

Kokosmjölksgryta: fräst aubergine, mungbönor, spenat, kokosmjölk, spiskummin, mald koriander. Ris. Om kanel hade funkat skulle jag haft curry i.

Sallad: Kamutvete ljummet, jordgubbar, små linser, gurka, oliv, olivolja, mynta, citronsaft. Den älskades :)

Nu har jag också testat havregurten (jordgubb)! Den var jättegod, smakade nästan som sojayoughurten, men inte sett någon vaniljvariant. Det lät väldigt gott.
    Borde komma på något smart sätt att få i henne lite, men svårt utan sked. Kanske bara inväntar att hon börjar äta med bestick. 

• ränderpåtvären

Har gett fisk några gånger, hon spottar bara ut det så tar en paus nu när linser går så bra :)
    Jag är inte så insatt, men tänker att det är skönt om hon kan äta något färdigt, fiskpinnar, hemma hos kompisar och kanske ute som hon inte blir dålig av.

Angående köttbullar så ser falafel nästan likadana ut och korv är väl äckligt ;) Hoppas hon får vettiga kompisar för jag har väldigt ofta fått sitta med sallad och potatis :( som vuxen.
    Man kan ju vända på det, om det nu är så synd om barnet varför får inte alla pasta och tomatsås istället?

I dag åt vi pasta med riven rotselleri, champinjon, havregrädde, basilika, citronsaft. Haricots verts och linser till.

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-05-01 21:02:20 följande:
    Har gett fisk några gånger, hon spottar bara ut det så tar en paus nu när linser går så bra :)
    Jag är inte så insatt, men tänker att det är skönt om hon kan äta något färdigt, fiskpinnar, hemma hos kompisar och kanske ute som hon inte blir dålig av.

Angående köttbullar så ser falafel nästan likadana ut och korv är väl äckligt ;) Hoppas hon får vettiga kompisar för jag har väldigt ofta fått sitta med sallad och potatis :( som vuxen.
    Man kan ju vända på det, om det nu är så synd om barnet varför får inte alla pasta och tomatsås istället?

I dag åt vi pasta med riven rotselleri, champinjon, havregrädde, basilika, citronsaft. Haricots verts och linser till.
    Alltså mina kompisar har inga problem med vegetarisk mat, de flesta har varit vegetarianer själva, det är i släktsammanhang det blivit trist några gånger.
    Vi verkar ge våra barn en mer allsidig kost än vad många köttianer ger så jag tycker vi ska vara stolta över maten!
  • ränderpåtvären
    Mornie Alantie skrev 2012-03-29 22:39:33 följande:
    Favoriten i bönväg är svarta bönor, dem klarar hon oskalade. Kidneybönor gillar hon också men det blir stora bitar skal som hon lätt kväljs av, så jag skalar dem åt henne. Det blir så meckigt i längden så vi äter hellre svarta bönor.

En annan favorit jag gjorde var pannkakor med kikärter. Jag mixade ca 75 g kokta kikärter till pulver, blandade med 2 dl mjöl, någon tesked bakpulver och så (havre)mjölk. Det blev jättegott tyckte hela familjen. Lite krångliga att vända blev de eftersom vi undviker ägg, men det gick. Med ägg borde det inte vara några problem alls. 
    Svarta bönor går hem här också, men vägrar hela kikärtor.
    Tänkte testa dina kikärtspannkakor. Hur mycket ungefär är 75 g kikärtor? Ska det bli en fast smet som amerikanska pannkakor, tänkte på hur mycket mjölk man ska ha i?
    Vad är gott till?

Funderar på att tjocka till såser med mixade kikärtor istället för vetemjöl. 

Vad tänker ni ge för B12-tillskott?

• ränderpåtvären
    Mornie Alantie skrev 2012-05-04 13:46:16 följande:
    Hela kikärter vägras här också. Jag tror de är för mjöliga. Vet inte riktigt hur mycket 75 g är i dl. Jag tror det ca 200 g ärter i en konserv, så drygt en tredjedel av en burk om det säger något. Det är inte så noga, jag höftade bara i alla fall. Jag gjorde en ganska tunn smet och gräddade som vanliga tunna pannkakor. Vi har ätit det som mellanmål med lite fruktpuré men det går säkert att göra något mer matigt till också. Någon god sallad med morot kanske, och lite avokado?

Vi äter mjölkprodukter så jag tror inte B12 ska vara något problem. Det är väl bara om man äter helt veganskt som man måste ta extra. Även havremjölk finns ju berikad med B12 så den innehåller samma mängd som riktig mjölk. 
    Skönt att det inte bara är här, det mesta vägras nu.

Tog bara kikärtor, bakpulver, ägg, havremjölk, salt, färsk mynta och koriander, citronsaft. Skulle säkert stått och svällt lite för de höll ihop bättre efter ett tag. Godaste jag ätit på länge! Vuxenvarianten blev med havregurt (smakade ju vanilj!) och indiska pickles.
    Barnvarianten med haricots verts utan pannkakor ;) Testar med fruktpuré nästa gång.

Jag var tvungen att ha i vätska under kikärtsmixningen, så verkar inte kunna göra kikärtsmjöl.

Då kanske det löser sig med B12.
Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!