• ttomten

Delade magmuskler

Jag har en fråga om delade magmuskler. Jag har försökt mäta hur pass delade de är, men får helt olika mått beroende på hur man mäter. Om jag ligger ned platt och lyfter upp huvudet och spänner magmusklerna får jag in ca 4-5 fingrar mellan, men om jag gör 1/3 situps får jag in kanske 3 fingrar. Det verkar som om att de under en situp liksom går ihop sig, istället för att sära på sig som man har hört att de gör. Hur gör ni när ni mäter delningen?

• Svar på tråden Delade magmuskler
  • ttomten

haha ja det kan man fråga sig .Jag mäter för att jag vill se o om träningen ger resultat, så att jag tränar på rätt sätt.

• framtiden

hur tusan mäter du de? va nyfiken  ja blev nu på att kolla mina.,.. :)

• crossfit

Man ska mäta i avslappnad läge. känn ungefär mellan naveln och bröstbenet. Hur många fingar i bredd kan du får mellan. Om glipan försvinner när du gör situps är det ingen rectus diastas. Den kanske redan har gått ihop. då kanske det inte är mellanrummet mellan musklerna du känner. Gör inte situps. Gör statiska magövningar som plankan istället om du har diastas.
    Hur längesedan är det du födde barn?

• ttomten

Ja alltså som jag skrivit ovan,...ligg platt på rygg, lyft överkroppen lite uppåt ungefär som att man är på väg att göra en sit-up, känn med fingrarna där naveln sitter. Då kan man känna hur brett hålet är mellan de raka magmusklerna.

• crossfit
    framtiden skrev 2012-03-06 18:02:23 följande:
    hur tusan mäter du de? va nyfiken  ja blev nu på att kolla mina.,.. :)
    Om man har delade magmuskeler, blir det som ett toblerone som sticker upp ur magen när man gör tex en situps.
    Under graviditet har alla det mer eller mindre, men hos en del går detta aldrig bort.  
Svar på tråden Delade magmuskler