Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)

Vi har lite problem med att det blir så mycket bråk kring data/ps-spelande. Hittills har det funkat hyfsat utan tydliga riktlinjer men inte nu längre.

Hur mycket är normalt att barn på 6 resp 9 år får spela per dag? Efter ev läxor? Före maten?

Motivera gärna era svar och om ni haft problem med gråt och skrik och att allt rör sig om att spela men att ni fått bukt med det, hur gjorde ni?

Väldigt tacksam för många svar! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)
  • Rocket Mania
    Khaleesi skrev 2012-01-27 11:02:27 följande:
    De "får" spela alldeles för mycket. Våra är 8 och 10, och det känns ibland som om deras liv kretsar kring att få spela, och att det ska vara rättvist. Nu kommer ju barnen hem före oss på dagarna, eftersom de går hem själva från skolan, så vi har egentliegn ingen koll på vad de gör före middagen. Men inte tusan ägnar de sig åt städning och läxläsning direkt...
    cosinus skrev 2012-01-27 11:05:20 följande:
    20-30 min per barn och dag 6 och 8 år snart. Just nu har vi haft totalt spelförbud en vecka för att det blev sånt tjat och de gjorde inget annat än att tjata och vänta in sin speltid. Nu har de börjat leka igen så vi får se hur det blir på söndag när de går köra igång igen. Blir de för besatta ryker det igen.
    Usch, det låter ju precis som här. Dom blir helt besatta och allt kretsar kring spelen :( Jag vill bara slänga ut skiten.
  • Rocket Mania
    Jumji skrev 2012-01-28 14:25:22 följande:
    Prova med en eller ett par dagar då man får spela, kan hjälpa mot tjatet.
    Redan testat men det hjälpte inte tyvärr.

Vi har satt gränsen på 45 min vardag och 60 min helg nu. Hellre utöka tiden än dra ner på den kan jag tycka. Hoppas detta funkar bättre.

• Rocket Mania
    Mibi skrev 2015-09-03 14:27:48 följande:
    Mina barn får spela/se film 20 min på morgonen samt 1h efter skolan/på kvällen.
    De är inne i en minecraft period :)

Vi resonerar som så att efter en hel aktiv dag på skola/förskola får de slappa vid datorn/TVn om de vill. Vid "dålig attityd" i samband med avstängning blir det spelförbud. (med dålig attityd menar jag inte en suck, utan värre saker som typ skrik o gnäll o slag)

Förstår inte vissa som tycker att spela på Ipad är bättre än PC/TV-spel?! Det är spelen i sig som man kanske bör se över och inte konsolen :)
    För ögonens skull undrar jag om inte telefoner och iPad faktiskt är värre. Det är en hel generation ipad/telefonanvändare som får äggformade ögon pga det statiska avståndet mellan öga och skärm. Så blir det ju inte riktigt med TV/data-spel där du sitter i exempelvis en soffa och spelar framför en TV-skärm. Där finns möjligheten att röra sig och ändra avståndet på ett annat sätt.
Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)