12 månader sen utveckling neurolog remiss orolig!!
Jag vet hur det är att oroa sig för barnen och inte riktigt våga dela det med sin partner heller. Jag har tre barn, snart 2, 4 och 6 år. För de äldsta har vi haft mycket oro pga avvikande utveckling både motoriskt och språkligt. Mindre för den siste trots att vi nog hade varit välidgt oroliga om han varit första barnet, vi orkar helt enkelt inte med mer oro och vi har sett att de ofta hämtar igen.
Du har säkert googlat och sett de normala utecklingsstegen. Men variationen är stor. tex anges oftast att ett barn ska gå vid handen på en vuxen vid 9-10 månaders ålder. Det gjorde mig orolig! Faktum är att jag sällan sett det hos barn i den åldern. Gå runt möbler har mina gjort strax innan de lärde sig gå, inte vid ett års ålder precis.
Mitt äldsta barn vägrade magläge - och blev sen. Sitta gjorde hon väldigt tidigt, vid 6 månader men hon kunde inte vända sig ordentligt förrän vid 8 månader. Hon kröp aldrig men drog sig fram på rumpan från 13 månader, kunde stå själv vid 15 månader, resa mot stöd vid 14,5 månader och gick själv först vid 17 månader. Detta var sent men inte så avvikande att det motiverade någon vidare utredning. Kan tilläggas att hon kunde gå bra direkt när hon vågade försöka. de andra barnen har suttit senare men i övrigt varit tidigare, de har gått vid 15 månader.
mina har också verkat lite muskesvaga, tex har de aldrig hoppat i knät som man ser vissa små göra och att gå med dem vid handen har ju inte varit att tänka på. De har kunnat gå med lära gå vagn kort tid innan de lärt sig gå själva.
Hur fungerar din son i gåstol om ni har en sådan? det ger ju viss benövning. hoppgunga? Har ni erfarenhet av barn och träffar andra barn, det hade/gjorde knappast vi. Om er son är efter på alla områden så är det förstås en hint om en generell utvecklingsförsening men jag kan inte utläsa av vad du skrivit att det faktiskt är så. Hur fungerar det sociala samspelet? Tittar han er i ögonen, kan ni skoja med honom så han förstår? Har han intresse för sin omgivning?
Mina har i alla fall hämtat igen. den äldsta lärde sig cykla utan stöd och simma själv tidigare än jämnåriga. De äldsta har också gjort utvecklingsbedömning hos psykolog pga talsvårigheter och de har hamnat något över medianen för normal intelligenskvot. Jag är inte så orolig längre. Kan nämna att jag har en son som nu ska bli två år som inte kan prata alls, som är spinkig som en mus och på många sätt en bebis. Men han verkar förstå väldigt bra så jag är säker på att han tar sig.
Vill råda er att ta vara på tillfällena ni erbjuds för undersökningar. Min erfarenhet är att BVC säger att allt är helt normalt tills något avviker lite och då är det hela paketet som ska erbjudas med neurologisk undersökning. Det skadar förstås inte men jag hoppas ni kan få hjälp kanske via lekoteket för att stimulera mer till magläge. Min erfarenhet är att det är nyckeln och med fler barn än ett så hamnar syskon där vare sig de vill eller inte.
Jag ventilerar gärna om du vill. Oron genomsyrar ju allt så det blir svårt att njuta av sitt barn. Hör förresten gärna med era föräldrar om de minns något om er första tid, fast de gör sällan det är jag rädd.