• Cissi 8101

Ev ÄD

Efter 3 IVF er börjar vi nu ge upp. Alla ägg varit av dålig kvalite så nu rådde läkaren oss att ge upp ivf. Vi funderar på ÄD och har lite frågor ang detta.

Vi funderar på Danmark, Riga eller Finland. Har Ni några synpunkter och hur resonrade ni som gjort eller ska?

Åker man på ett besök dit innan man återkommer för att göra inseminationen?

Hur lång tid tog det för er som gjort innan ni fick komma dit?

Tack på förhand,

• Svar på tråden Ev ÄD
  • Caspianne

Vi har gjort ÄD i tjeckien och i Riga. Dessa kliniker krävde inga förbesök , kontalt sköttes mestadels via mail, det gick såklart även bra att ringa kliniken. Det var inte heller några långa väntetider. Kliniken jag var på I Tjeckien verkar dessvärre ha varit tvivelaktig...

• Fru xx

Vi är igång med vår första ÄD, i Finland. Vi fick vänta 5 månader på att få en donator, vi får alla äggen från donatorn så man delar inte med något annat par. Vi tycker Finland har vissa fördelar; de har öppna donatorer dvs barnet har möjligheten att få reda på sitt genetiska ursprung efter att ha fyllt 18 år, det är nära Sverige, det känns tryggt med finsk sjukvård som har mycket bra standard och slutligen så är jag själv ursprungligen från Finland och då känns det rätt med en finsk donator rent känslomässigt. Annars har jag hört mycket bra om Ava i Riga, de är duktiga och har ingen kötid. Nackdelen med Riga är att donatorerna är helt anonyma. Men en del vill ha det så och då är ju det bra. Har en god vän som precis fått barn med hjälp av Ava i Riga. Lycka till!

• Fru xx

Jo skulle ju oxå säga att vi åkte till kliniken på ett första besök, då fick vi bekanta oss med kliniken och träffa läkaren som gick igenom vår medicinska historia och tidigare behandlingar mycket noggrannt. Men man behöver inte åka dit, man kan göra det via ett telefonmöte eller via skype.

• Cissi 8101

Tack för era svar :)

Nu har vi varit i kontakt med AVA i Riga och kommit så långt att vi ska se vilka prover vi måste ta om. Bl.a Hiv fick iinte vara äldre än 6 mån. Vi behövde inte åka dit för ett första besök utan sköter allt hem i från och åker först dit när det är dax. Blir antagligen i slutet av April början av Maj. Otäck men jag har börjat få upp hoppet igen... 

• 81linneaa

Hur går det? Har du kommit någon vart? Vi är i ungefär samma situatiuon, har gjort 2 IVF med mkt dåligt resultat men läkaren tyckte vi skulle köra en gång till bara för att vara säkra på att det inte kommer att fungera. Känns segt men kanske ändå bäst att göra det till så slipper man kanske fundera sen.. Vi kommer nog att vända oss till Tjeckien, Unica eller Reprofit. Har hört mkt gott om dom så man blir ju fundersam på vilken klinik Caspianne varit på? Fördelarna som vi ser det med Tjeckien är att det är inga väntetider, proffsigt och god hit rate. Sen känns det lättare för oss att åka dit eftersom vi bor i Göteborg. Min man behöver åka dig fem dagar innan inseminationen så det bästa vore om vi kan tajma det med en semester. Annars inga andra besök (om man inte vill).

Man orkar det man måste
  • Cissi 8101

Vi väntar mest känns det som.. Vi har tagit blodgruppering o resten av proverna men ett svar skulle vi få vänta i 10 dagar på. Går allt som det ska sen blir det om typ 2 månader. De hade ingen v-lista där heller. Det finns ju något som heter 3:dje gången gillt :) Jag har inte riktigt förstått om min man kommer åka dit en gång först eller om vi gör allt samtidigt men vi får säkert reda på det när vi skickat in alla provresultaten.

• 81linneaa

På Unica så måste mannen åka dit fem dagar innan ET så borde vara samma på AVA? Åh jag längtar så tills vi får åka dit..

Man orkar det man måste
Svar på tråden Ev ÄD