• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Så långesen jag var inloggad... det verkar ju hänt massa positivt den senaste tiden! Härligt! Vi har inte riktigt gett upp hoppet om syskon till sonen. Plusset i höstas efter embryodonations försöket gav ändå mersmak. Skickade för några veckor sen in till Prag att vi ville göra nytt försök. Står nu i kö för att de ska hitta fram två fina blasto åt oss igen. Var i kontakt med Dr i vintras. Han erbjöd sina tjänster med ED/spermiedonation med det kändes så dyrt o komplicerat jämfört med Prag där vi "bara" sätter tillbaks två upptinande embryon som de matchat ihop åt oss. Och Dr D förstod om vi ville fortsätta i Prag. Han är banne mig den mest sympatiska läkare jag träffat på. KOmmer köra enligt hans schema som jag haft tidigare. Han bad mig läsa på om nuepogen... men jag tycker det verkar lite för läskigt. Och dyrt. Känns skönt att tagit det beslutet. Jag gick ju förra våren med i föreningen Barnlängtan och nu förra månaden valdes jag in i styrelsen som ordinarie. Jag hoppas att jag ska kunna göra något för oss tjejer som försöker få barn genom att ta hjälp av immunbehandling. Men det är verkligen inte lätt att nå fram. Många anser det hokus pokus. Det finns så många andra frågor inom barnlöshet som pririteras "högre". Jag har ändock fått lite respons och finns det något Ni andra känner att ni vill "berätta" (ny forskning eller annat som kan få upp ögonen på de som har lite att säga till om eller bara berätta om hur det är att hålla på med immunbehandling) så får ni gärna inboxa mig. Inget är för "dumt" eller för litet....

ps: det planeras i Stockholm den 28:e maj en dag för att uppmärksamma ofrivilligt barnlösa. Bland annat kommer Åsa Sandell komma o berätta om sin tuffaste rond. På facebook sidan för Barnlängtan finns en första blänkare. Är Ni i närheten så varför inte komma förbi och säga "hej"? En del kliniker är inbjudna och jag och de övriga i styrelsen kommer vara på plats. Vore jättekul om man fick träffas live? :)

• Solkattan

Jag vet inte hur många av er som brukar besöka barnlängtans Facebook sida. Idag har jag lyckas prångla ut en artikel om just reproductive immunology. Gå gärna in och kommentera. Det kan vara en del läkare har jag hört som följer fb och varför inte gå in o berätta lite om er åsikt kring svenska läkarens "attityd" kring ämnet ? //ju fler vi är som propagerar för ämnet desto bättre ?! :)

• Solkattan

Long time jag skrev något här...

Men nu har jag lite smått panik. Vi har efter vårt andra embryodonationsförsök äntligen fått ett fint plus. Har kört med Dr D:s immunsupport. Har HCG testat trre ggr o det har stigit fint till dryga 4200 i måndags. Ska enligt Dr D ta nytt test på måndag. Men så idag... klarrött blod 30 min efter ett trögt toabesök. Tycks ha avtagit. Blir bara lite rött på pappret och inget ont. Haft mf tidigare och x och detta känns inte som det. Jag hoppade aspirinet vid lunch efter blödningen. tog inte heller nån omega. Ska jag även hoppa fragminet ikväll..?? Hur har ni andra gjort som råkat ut för blödningar??! Jag vet att jag inget kan göra... men efter dryga 4 års försök så blir jag så rädd att det ska skita sig igen. Jag ska betala Dr D för follow up. Men drar lite på det då jag vill se ett stegrande hcg på måndag. Känns dumt att betala 4500 kr om det ändå är kört... hur göra med fragminet...? nån som råkat ut för samma? är typ i vecka 6 så det är ju tidigt ...

• Solkattan

Hej igen!

Uppdaterar er lite... jo, jag var så nojigt och ringde sjukvårdsrådgivningen på lördagsmorgonen. Iom att jag har en x graviditet i baggaget så överdrev jag smärtkänslan och fick komma in på gynakuten. Hade lite mer ont på vänster sida och var faktsikt orolig för nytt x då risken ökar om man haft ett. Efter 1,5 timma så blev det äbtligen dags för VUL. Och de hittade en hinnsäck i livmodern. Plus ett svart område precis brevid. Blödning brevid embryot. Jag tjatade om de inte kunde zooma in o leta hjärtljud. Läkaren tyckte att det var för tidigt. Men jag visst ju att hcg borde vara bortåt 10 000 och att hjärtslag oftast kan synas då. Och faktiskt så såg vi nåt flimmrande!

mailade dr d. Han har varit kolugn. Mina värden ser bra ut och det är antagligen så att av de två embryona jag satt in så har en tidigt "dött". Men den andra verkar stark... :)

Fick också order om att hålla mig till planen. Ska ikväll sätta mig o betala follow up betalningen till Dr D. Känns häftigt att äntligen kommit så långt! hållit på med dr D:s schema sen februari 2014...

• Solkattan

Hade jag inte haft dessa blödningar så skulle jag imorgon åkt upp till stockholm och träffat ansvariga för forskningsstudien i Falun med intralipiddropp. Som det blir nu så kommer en annan tjej i Barnlängtan styrelsen boende i Stockholm träffa dom imorgon. Jag har så många frågor men kommer inte kunna ställa dom "direkt". Hon lovar dock att återrapportera till mig och jag antar att det finns fler "nyfikna" här inne som kanske vill höra om de kommit fram till något ännu i studien?

Helgen den 16-17 september har föreningen Barnlängtan fysiskt möte i Karlstad. Jag har frågat om Falun kanske kan komma o presentera sig lite? (närmaste klinik bortsett Örebro). Är man medlem i föreningen är det kostnadsfritt att komma på mötet. Annars kostar det en symbolisk liten slant (för lite fika/lunch). Är det någon härinne som kanske bor i närheten av karlstad eller känner sig nyfiken att komma så inboxa mig. Programmet är inte riktigt klart men publiceras på Barnlängtanss hemsida så snart allt är fastställt! ( hoppas inget tar illa upp att jag postar detta här i tråden? )...

• Solkattan

Det är igen här inne som råkar ha utrogestan liggandes hemma?

Jag köpte på mig jättemånga askar i Prag i somras men så hade jag så lågt progestronvärde så jag fick ta högre dos än tänkt. Nu kommer dessa ta slut innan jag når 12+6 som Dr D rekommenderat mig att ta dom. Kan visserligen ta Lutinus istället men jag gillar verkligen de små vita kulorna (och hatar de stora vita jätteblobbarna). Kanske är det någon som sitter på ett lager som kan avvara två askar? (30 + 30 tabletter)?

• Solkattan

trex2013: Jag har inboxat dig här på FL.

Vad skulle man göra utan denna tråd!? Alltså jag blir så glad över den hjälpsamhet och värme det finns härinne! Det är underbart!

Nu ska jag ringa MVC för allra första gången. Känns overkligt skrämmande! Är jag verkligen gravid?? Enligt sist ultraljudet är jag idag i vecka 10+0. Kan inte riktigt fatta det....

• Solkattan

redan47:

Ja, vad var skillnaden...?

De plockade upp två blasto från frysen från två helt nya donatorer.

Jag åt en antibiotika kur i sammanband med återförandet. Sen låg embryona i embryoglue innan/vid återföringen. Jag körde akupunktur timmen innan och timmen efter återförandet. Sen drack jag massa öl dagen innan också! ( en sista gång typ och är man i tjeckien ölets land framför alla). Tog dropp innan återförandet också. Men det gjorde jag sist också. Mycket är nog ren o skär tur. Kroppen var i fas just då.

Nu verkar dock mina värden stigit lite. Tror det varit fler som råkat ut för stigning i vecka 11? Får se om Dr D kommer ordinera dropp i dagarna.

• Solkattan

Gurkan Grace: Jag är lite efter dig ... 10+5 idag och tar också 20 mg pred varje dag. Dr D verkar inte ha några planer på att jag ska trappa ner något annat än östrogen o progestron runt 12+6. Trombyl, fragmin och pred kommer jag fortsätta med så länge han ordinerar. Kanske hela graviditeten? Var i Riga förra hösten och när jag pratade med läkaren där (Dr Fodina) så var hon inte särskilt förtjust i immunbehandlingsgrejen. Är det henne du har kanske? Jag litar mest på Dr D så jag tänker köra enligt hans ordination... :)

• Solkattan

Nån som har koll på TSH?

Får lite spunk här... min barnmorska tog massa prover igår. Nu ringer hon. Mitt TSH ligger på 0.02 eller tom under. Läkaren har semester på mottagningen deras så jag ska ringa min vårdentral o be dem göra uppföljande prover. Mitt T4 låg på 19,5 vilkte var normalt. T3 ej taget. Jag tog TSH en gång för typ 2-3 år sedan efter ett missfall. Tror det låg på 0.3 då. T3 o T4 normalt. Då testades nåt Trak och det var ok.

Vad sjutton innebär detta??? när vi äntligen lyckats efter närmare 5 år. Barnmorskan babblade på om misfallsrisk. Det mystiska är att när jag googlar så har jag noll symtpom på lågt TSH. Ingen hjärtklappning eller minskad vikt. Mår som vanligt. Kanske tom piggare än vanligt. Läst att HCG kan sänka TSH. Och jag är ju mitt i största ökningen nu av HCG. Nån med liknande erfarenhet? Mailad Dr D men tisdagar är ju hans värsta patientdag så jag räknar inte med svar på en stund. Ska ringa min VC då te har telefontid igen vid 15. Men blir så nervös på detta...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!