• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

MrsHK; så hemskt att höra att du förlorat ett barn. Beklagar verkligen. Det är den rädslan som vi som länge försökt och till slut blir gravida lever med, att något ska hända i magen...och tyvärr kan kroppen angripa fostret så att tillväxten blir hämmad, bebisen inte blir fullgången eller att man får andra problem under graviditeten. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du ska lyckas bli gravid igen och få en frisk bebis med hjälp av immunmediciner!

• Cathy

Snart lycklig; vart var det du köpte progesteron krämen i Sthlm (alltså i affär)?

• Cathy

Hoppar bara in här för att säga - ni som vill ha barn och som är lite äldre - bry er inte om vad andra tänker!!! De får tänka vad de vill! Det är ert liv det handlar om! Kram och lycka till!

• Cathy

Linnea: jag tänker som Solkattan - ta ovitrelle idag! Du har en fin blåsa och är den mogen (vilket den borde vara eftersom du tagit menopur) så kommer den lossa idag/imorgon, även utan ovitrelle. Jag skulle köra mys ikväll för normala spermier överlever minst 2dygn och det är bäst att de ligger där och väntar. För ditt ägg kan faktiskt lossa innan imorgon kväll och det kan ta ett par timmar för spermierna att simma upp och då kan det vara för sent? Håller tummarna! Kram

• Cathy

Zwillinge; jag fick kortison (10mg) och trombyl av ivf kliniken (2013) och spec mvc ordinerade mig fragmin och trombyl fram till fl (eftersom jag stod på dem efter ordination av Dr D), kortisonet ville de att jag skulle sluta med några veckor innan fl men överläkaren såg faktiskt inte kortisonet under graviditet som ngt egentligt problem (!). Trombyl minskar risken för havandeskapsförgiftning men bra att sluta med en vecka innan fl.

• Cathy

Snart lycklig; blir glad av att läsa att ditt senaste VUL gick fint och allt såg bra ut! Grattis!

• Cathy

JZ79; välkommen hit! Tråkigt att höra att ni inte lyckats med era behandlingar. Alla reumatologer är tyvärr inte så insatta i kopplingen reumatiska besvär och infertilitet men den kopplingen finns. Tyvärr. Vad gäller din mans spermier tänker jag direkt på ASA, antisperm antibodies om han har få spermier och antibiotika inte har hjälpt. Det går inte att testa i Sverige men möjligen på Serum? Många blir hjälpta av 'bara' prednisolon, 5-10mg/dag i 3-12 månader. Tjejer kan annars också ha ASA, då hinner spermien aldrig fram till ägget...Även om ni är redan igång med ÄD så vill jag säga att det är många här på FL som lyckats med lågt AMH och du vet säkert att många med lågt AMH blir hjälpta av IL/DHEA/Q10. Glöm annars inte att folsyra är också jätteviktigt för mannen! Lycka till på Serum!

• Cathy

JZ: tyvärr är de svenska ivf klinikerna och urologerna eftersatta vad gäller manlig infertilitet och särskilt nåt (för dem) så svårt som ASA så du kommer nog bara att få en kommentar på Sahlgrenska att du 'googlat'. Men i t ex USA behandlar man dem! Du kan hitta massor info om du googlar + studier på pubmed.com. Ja, behandlingen är normalt prednisolon (eller annan kortison t ex medrol). Jag antar dock att man tagit hormonprover (FSH, LH, testosteron) på honom och det är inte hormonerna som är i obalans? Mannen kan faktiskt också ha högt eller lågt prolaktin och inte förrän nu har det gjorts studier som visar att även prolaktin hos män kan påverka de andra hormonerna (nämt ovan) och således fertiliteten! Värt att kolla upp.

• Cathy

Frk Röd; vet inte vad ivf klinikerna tänker på när de säger att TSH inte ska vara högre än 1 men det jag vet är att man ofta ha redan stressade binjurar när sköldkörteln inte längre fungerar och TSH är förhöjt. Och de flesta (trots ref värden upp till 4 eller var det ligger idag?) mår i normala fall bra med ett TSH nära 1. Stressade binjurar och icke optimalt fungerande sköldkörtel påverkar fertiliteten eftersom de kan ställa alla hormoner i obalans. Förhöjt TSH höjer prolaktinet som i sin tur påverkar FSH och LH negativt. Det kan bildas för lite östrogen vilket gör att man inte får ägglossning och/eller att slemhinnan blir för tunn. Så se inte sköldkörteln som bara en ensam spelare i detta utan som en del av hela maskineriet för att allt ska fungera optimalt! Kolla Dr Lam, översatt artikel om sköldkörtel/binjurar.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!