pink lily skrev 2016-04-06 21:54:05 följande:
Ni som har erfarenhet av sköldkörtelproblem, äter ni jodtillskott samtidigt som ni tar Levaxin (eller annan form av tyroxin/sköldkörtelhormon) och hur mycket jod i så fall? Jag får förmodligen i mig för lite jod, precis som de allra flesta gravida och ammande tydligen, har sett rekommendationer från 175 till 250 mcg för gravida dagligen, för att sköldkörteln ska fungera optimalt.
Samtidigt är jag så rädd för att få i mig för mycket jod då det kan ge fostret problem med sin egen sköldkörtel, utan att man märker det. Nu sitter jag och räknar innehållet jod i all mat jag stoppar i mig, men har svårt att hitta ett bra jodtillskott att komplettera med. Märkena på de tillskott som min mage tål, t ex Helhetshälsa och Holistic, har jodtillskott av alger, och alger läser jag är för koncentrerat för fostret. Apotekets olika märken av tillskott har jod av kaliumjodid som en ingrediens, men också en massa annat skräp av tillsatser och kemiska former av tillskott som mage protesterar mot (rapar och mår illa).
Hur gör man, någon som har kan ge råd?
Har jag missat ett bra jodtillskott som ni känner till, som är "ofarligt"?
Pipperoni, det fick bli vanliga TPO-ak och TRAK, antikroppsproverna. Dr Ds TG -antikroppsprov finns nog inte här alls, som du sa ...
Jag tar inte jodtillskott (äter dock mycket ägg t.ex). Har hört att man ska vara försiktig med jodtillskott om man har autoimmun hypotyreos, vilket jag har. Det verkar inte vara bra med för mycket jod, men inte heller med för lite... Verkar vara en hel vetenskap. Läste lite här: chriskresser.com/iodine-for-hypothyroidism-like-gasoline-on-a-fire/
Det är inte lätt att hålla reda på alla råd om kost och tillskott. Mycket som är "nyttigt" är inte nyttigt för sköldkörteln. Men, jag försöker att inte hetsa upp mig för mycket över det just nu. Menopur-sprutor och kortison gör ändå att tsh-värdet går bananas för mig. Menopuren höjer det, kortisonet sänker (men sänker bara tsh:t, T3 och T4 minskar, så jag tror att kortisonet "falskt" sänker tsh:t).