Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Redan47; beklagar så om det inte gått vägen för dig...det är så ledsamt att få minus, jag vet hur ont i hjärtat det gör...Stor styrkekram till dig.
Redan47; beklagar så om det inte gått vägen för dig...det är så ledsamt att få minus, jag vet hur ont i hjärtat det gör...Stor styrkekram till dig.
OneLife; åh har varit frånvarande ett tag och kikar in här och ser denna glädjande nyhet! Stort grattis!! Japp, man svettas första tiden efter fl, det gör nog nästan alla.
OneLife; man har försökt medicinera HELLP syndrom med kortison så ja, det kunde möjligen ha kunnat undvikas om du inte slutat med prednisolonet men du kunde ha fått det även om du fortsatt med prednisolonet men ännu senare i graviditeten. Skönt att allt gick bra till slut. Kram och njut av den nya familjemedlemmen
Linnea; bor du i Sthlm? Jag har en blandningskanyl (som alltid följer med ett menopur paket) som du kan få. Har nämligen kvar hemma ett menopur paket som jag aldrig använde för att apoteket sålde det till mig när det redan utgått!
Linnea; äsch typiskt att vi ska bo så långt ifrån varandra. Kanylen är oanvänd! Jag har kvar ett menopur paket som jag aldrig använde för att det hade utgått och kanylen finns i det paketet. Postar dig gärna kanylen, inboxa mig din adress! Kram och lycka till
Hej alla kämpare!
Zwillinge; å lider med dig! Har du provat att sänka ditt prolaktin till så lågt som möjligt (jag menar verkligen lågt) innan du börjar med progynon? Alternativt att ta pravidel samtidigt med progynon om det funkar med ÄD (fråga kliniken). Då hålls prolaktinet nere och du får en fin slemhinna med mindre mängd progynon. Bara en fundering kram
Zwillinge: vilken dag du haft! Fråga vad värdet var - är det inom ref så är det säkert lågt nog, annars kan du bara gå på vad de säger...Gjorde själv några ivf på rmc Linköping och även om det första ledde till mf och det andra inte ens till plus så tyckte jag att det var rätt bra där. Det finns sämre landstingsivfkliniker kram
Robsab; jag kan från egen erfarenhet berätta att även en aning högt prolaktin (alltså inom ref värden) kan ge spottings (och ingen äl även om äl-testen visar äl!) eftersom den sänker östrogenet vilket gör att LH inte höjs så att ett ägg lossar och därmed bildas det inte tillräckligt med progesteron och då får man spottings. Tyvärr verkar detta inte alls något som våra gyn är så intresserade av även om jag tror att det här är ett problem som många infertila har (som sitt enda problem eller tillsammans med binjureinsufficiens) och som lätt skulle avhjälpas med medicin som sänker prolaktinet (eller tillsammans med kortison). Kram kram
pink lily; det är nog individuellt vilket prolaktinvärde som skapar problem men för mig var värdet i mitten av ref värden (dock det andra ref intervallet 3-27 men spelar ju ingen roll). Tyvärr ser inte ivf klinikerna värde i att kolla prolaktin eftersom de inte ser att det påverkar behandlingen. Av egen erfarenhet vet jag att det behövs mindre hormoner (puregon, menopur o.dyl) när prolaktinet är sänkt och kan även bildas fler folliklar med sänkt prolaktin. Och förmodligen fler mogna ägg eftersom kroppen producerar mer LH vid lägre halter prolaktin. För mig är detta basic gynekologi men de svenska gynekologerna verkar inte ha intresse att kika på basics innan de 'skickar vidare' till ivf (hände även mig). Som om ivf vore dagens lösning för alla infertila?!
pink lily; glömde att säga att dessutom påverkar ivf hormonerna kroppen ibland så att prolaktinet höjs vilket kan innebära att med varje misslyckad ivf får man bara färre och färre folliklar med förhöjd dos hormon. Men mig veterligen tar ingen ivf klinik i Sverige hormonprover (FSH, E2, LH, prolaktin) innan varje nytt försök för att se 'läget'. På St Göran sa det till mig att det är helt onödigt för hormonerna ändras så lite om man gör försöken nära inpå varandra men det är nog struntprat, iaf i mitt fall var det det.