• Nina05

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

minnie768 skrev 2020-01-09 08:46:26 följande:

Okej, det har jag haft under alla kurer med letro, blåsorna har varit mellan 18-22 mm så antar att jag inte fått det för att läkaren antar att de släpper av sig själva eftersom de är så pass stora. När de va 18 mm var jag bara på cd12. Har stort förtroende för vår läkare annars, men just med sprutan är hon tvär :P Får se om jag kan få tjatat till mig den imorgon, annars får vi väl vänta en månad till och kontakta en privat klinik och göra vul genom dem och be om ovitrelle sprutan då :(

Tar du blodprover eller gör vul för att verkligen se att det släppt? Jag fick som sagt sprutan trots bra storlek på äggblåsorna. Min gyn sa att sprutan hjälpte till att få ägget ordentligt moget, vilket enligt henne skulle öka chansen. Och vi blev gravida den gången.
  • Nina05
    minnie768 skrev 2020-01-09 10:43:51 följande:

Nej det gör jag inte. Gjorde ett blodprov efter första kuren och fick då veta att progesteronvärdena såg bra ut, tror det var på cd21. I samband med detta bytte jag klinik eftersom första kliniken inte erbjöd vul innan äl vilket jag önskade. Min nuvarande klinik erbjuder endast vul innan äl men inget blodprov/vul efter äl.

Kul att höra att det fungerade för er! Hoppas verkligen att jag får sprutan imorgon! Läst om många som blivit gravid med kombinationen letro + ovitrelle. Funderar på vad bästa argumenten är för att bli beviljad sprutan imorgon.. Tack för dina svar!!

Du kan ta blodprover på progesteron själv, via werlabs, blodkollen eller mydrop om du vill vara säker på att du fått äl :)
  • Nina05
    Anonymochorolig18 skrev 2020-01-26 16:31:44 följande:

Nu hittade jag min tidigare fråga. Tack för svar. När i cykeln började du med prednisolon? direkt efter mens?

har du tagit något mer än prednisolon?

Jag tar allt som dr D har ordinerat. Fragmin, trombyl, kortison, Omega-3. Tog även lutinus till vecka 12. Kortison ska jag ta till två veckor efter förlossningen. Fragmin till vecka 37 har jag för mig och trombyl till vecka 36.

Jag började med alla mediciner när jag var i vecka 4-5. Jag blev gravid innan vi hann åka till Aten. Men man ska börja innan man blir gravid, vet dock inte exakt när i cykeln.
  • Nina05
    Anonymochorolig18 skrev 2020-01-26 16:31:44 följande:

Nu hittade jag min tidigare fråga. Tack för svar. När i cykeln började du med prednisolon? direkt efter mens?

har du tagit något mer än prednisolon?

Jag tar allt som dr D har ordinerat. Fragmin, trombyl, kortison, Omega-3. Tog även lutinus till vecka 12. Kortison ska jag ta till två veckor efter förlossningen. Fragmin till vecka 37 har jag för mig och trombyl till vecka 36.

Jag började med alla mediciner när jag var i vecka 4-5. Jag blev gravid innan vi hann åka till Aten. Men man ska börja innan man blir gravid, vet dock inte exakt när i cykeln.
  • Nina05
    MaybeBby skrev 2020-01-28 19:48:09 följande:

Jag har en fråga till alla er i tråden och särskilt till er med ett överaktivt immunförsvar: Vad tar ni för tillskott och vitaminer före och under graviditeten?

Och hur stora doser?

Själv tar jag Omega3 (2kapslar), MittVal Kvinna (2tabletter), Niferex järn (1kapsel), Borago (nu 1kapsell, tidigare 2st) och B12.

B12 och järn är utskrivet av läkare eftersom jag har problem med HB-värdet och järn-värdet.

Jag har länge frågat mig om jag borde strunta i MittVal Kvinna och ta en större mängd D-vitamin och Folsyra. Vad tror ni om det? Och hur mycket ska jag ta?

Jag tar 4 kapslar Omega-3 (1500 mg) på Dr D inrådan samt vanliga gravid vitaminer från apoteket, 2 tabletter enligt vad som står på burken. Några mer tillskott tar jag inte då detta är vad Dr D ordinerat.
  • Nina05
    MaybeBby skrev 2020-01-30 22:35:48 följande:

Jag har funderat lite till och har två frågor till om Dr D:

Kan man "dela upp" hans tjänster, typ bara ta blodproven och få hans tolkning av dem men INTE använda sig av hans support tjänst under graviditeten?

Eller kanske dela upp det i flera delar kostnadsmässigt: först ta prover och betala för dessa, för att sen se om man måste ta nästa fas också och ta den kostnaden då? Sorry, en fråga blev två.

Min andra fråga är om det är vanligt att Dr D upptäcker andra sjukdomar som uppdagas genom proverna?

Det kan inte hjälpas men det blir så många frågor och det är så  typiskt mig att försöka hitta den effektivaste vägen till allt och så vill man ju hela tiden ha sån koll på allt, iaf är jag sån.

Efter plus kan man välja om man vill ha support till vecka 12 eller hela graviditeten. Jag valde hela graviditeten.

Jag mår bra fysiskt, är i vecka 32+0 nu och jag valde att fortsätta med kortison och kommer att göra det tills efter förlossningen.
  • Nina05
    Anonymochorolig18 skrev 2020-02-15 08:00:00 följande:

Hej

Är Olga att rekommendera även om man har lätt att bli gravid men får upprepade missfall i v6-8?

det har tagit lång tid för oss att salta börja förstå att vi nog behöver hjälp utomlands. har apc resistens heterozygot och äter fragmin,trombyl, prednisolon, lutinus (efter ägglossning) och levaxin.

har gjort serum mensblodtest och blivit behandlade.

anledningen till min fråga var att tidigare tipsade alla om dr D och serum - kanske pga trådens namn men senaste har jag sett många inlägg om att Olga är bättre än serum på hysto o spermiekoll - och att dr D inte hjälpt (jag äter dessutom de mediciner de flesta verkar få utskrivet)

är der värt att först försöka göra ett morfologi prov?

har också en undran om IVF kam hjälpa vid missfall och är isof IVF Falun att rekommendera eller skulle ni åka utomlands direkt?

Många frågor, hoppas någon orkar svara. främst nyfiken på om man bör välja Olga direkt ist för dr D/serum etc.

Hade rekommenderat Dr D i första hand. Jag fil själv upprepade missfall i vecka 5-7. Blev gravid med hjälp av letrezol men fick alltså missfall. Gjorde senare ivf, tre insättningar men inget tog sig. Ny partner. Letrezol igen. Gravid direkt - missfall. Letrezol, gonal-F, ägglossningsspruta. Gravid. Började med Dr:s mediciner och är nu i vecka 34.
  • Nina05
    ESemlan84 skrev 2020-02-29 08:28:09 följande:

Hej,

Har inte skrivit i den här tråden tidigare. Jag har precis börjat behandling hos Marie på fertilitetplus och undrar hur stor dos Prednisolon ni har gått på?

Det är individuellt hur stor dos man står på. Dr D utgår från provsvaren som man tar kontinuerligt. Jag har stått på 10 mg hela min graviditet, men många behöver högre dos. Marie är tyvärr inte kunnig vad jag förstått. Vilken dos säger hon?
  • Nina05
    ESemlan84 skrev 2020-03-01 06:57:10 följande:

15 mg går jag på.

Okej. Är det vad du startade på? Och vad utgår hon ifrån när hon har sagt att du ska ta 15? Som sagt, dr D utgår från provsvaren men vad jag förstått så tar Marie inte några sådana prover kontinuerligt?
  • Nina05
    Gladan123 skrev 2020-06-11 13:26:57 följande:

Hej alla!

Jag är i v. 12 och har fått besked av Dr Dimitri att han rekommenderar att jag fortsätter ta Fragmin och Trombyl t o m v 37 och Predisolon t o m 2 veckor efter födseln. (Om allt går bra och vi kommer dit vill säga).

Jag blev lite förvånad att jag ska ta två blodförtunnande mediciner så länge, även kortisonet.  Anar att det kommer ifrågasättas av svenska vården - barnmorska på MVC och läkare. 

Undrar om ni andra har fått liknande besked, eller annat, och hur ni gjort?

Tack!

Jag hade samma ordination och valde att följa den. Födde en frisk pojk i vecka 38 i mars i år. Kanske hade gjort det även utan medicinerna till vecka 37 men jag vågade inte chansa. Jag åt bara 10mg kortison så jag hade inga problem att sluta med den efter förlossningen. Trappade ner under två veckor.

Jag blev konstant ifrågasatt av alla på mvc men inte av en enda läkare eller bm på förlossningen eller bb.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!