• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    CurlyRed skrev 2012-03-13 17:03:50 följande:
    Omtumlande eftermiddag... Skulle varit en lycklig dag m inskrivning och VUL hos BM... Men Gyn såg ingen fosterstruktur, bara en hinnsäck och blod genomströmning som kan va hjärta eller vanliga blod ådror... Förstorad livmoder och ökad slemhinna. Känner mig chockad men ändå samlad... Nästan som att man väntar sig flera hinder när allt hittills har varit som det varit... Blir HCG på ons och fre och se om det ökar. Annars framkalla missfall med tabletter... Åka på semester utomlands på lördag känns inte lika lockande längre...
    Men stackare... vad ledsen jag blir för er skull.
  • Lully Hill

Åh Curly! Det låter konstigt!! Klart du måste utreda vidare. Men vad du gör håll dig borta från tabletterna så länge det bara går. Läste för någon dag sedan en artikel om flera fall där läkarna sett fel och gett abortpiller. En liten flicka överlevde och föddes frisk. Här gäller det att få uppgift från flera läkare. Har du varit hos SO på Sibylle? Kanske också gå till Ultragyn på Odenplan. Eller kan man få remiss till avd för fosterdiagnostik. Jag håller tummarna! Styrkekramar!

• CurlyRed

Hej lully - tack för dina stöttande ord!ja jag gick raka spåret till SO men han såg samma sak på VUL med... Så ska dit imorn och ta HCG och få resultat på min besökstid på torsdag och så nytt HCG på fredag om det ser ok ut. Nej tänker absolut inte börja m tabletterna innan jag vet att det inte finns minsta chans! Och om det nu är så sorgligt då ringer jag bums till Sabbatsberg och bokat in hysyeroskopin, för då kanske det är polypen som bidrar till missfallen. Har ju redan remiss och ligger vilande i deras kö eftersom jag blev gravid, så borde gå på några veckor att få OP tid. Men nu ska vi ju hoppas på det bästa!!

• HollyGolightly
    CurlyRed skrev 2012-03-13 17:35:08 följande:
    Hej lully - tack för dina stöttande ord!ja jag gick raka spåret till SO men han såg samma sak på VUL med... Så ska dit imorn och ta HCG och få resultat på min besökstid på torsdag och så nytt HCG på fredag om det ser ok ut. Nej tänker absolut inte börja m tabletterna innan jag vet att det inte finns minsta chans! Och om det nu är så sorgligt då ringer jag bums till Sabbatsberg och bokat in hysyeroskopin, för då kanske det är polypen som bidrar till missfallen. Har ju redan remiss och ligger vilande i deras kö eftersom jag blev gravid, så borde gå på några veckor att få OP tid. Men nu ska vi ju hoppas på det bästa!!
    Åh vad tråkigt att höra! 
  • HollyGolightly

Hörni, jag behöver lite råd. Idag var vi på möte hos Anette Sjösten på Läkargruppen Victoria och precis som jag anade sa hon egentligen bara att vetenskapen inte kommit längre än så här så de vet inte varför jag inte blir gravid. Jag fiskade lite kring immunologi och hon var ju medveten om teorin men sa att det enda man kan tänkas testa är just Prednisolon som inte sänker immunförsvaret men verkar inflammationsdämpande. Jag fick recept på 10 mg per dag.

Det goda med besöket var att maken nu är villig att kontakta Aten, och det tänker jag göra ikväll. Det jag undrar är bara - hade ni testat ett till FET med Prednisolon innan ni satsade på Aten? Vi har ju aldrig testat det, samtidigt tänker jag att det kanske är lika bra att inte trigga immunförsvaren ännu mer i onödan? Eller är det bara vettigt eftersom Prednisolon KAN funka? 

• Hjärtefröjd
    HollyGolightly skrev 2012-03-13 18:21:00 följande:
    Hörni, jag behöver lite råd. Idag var vi på möte hos Anette Sjösten på Läkargruppen Victoria och precis som jag anade sa hon egentligen bara att vetenskapen inte kommit längre än så här så de vet inte varför jag inte blir gravid. Jag fiskade lite kring immunologi och hon var ju medveten om teorin men sa att det enda man kan tänkas testa är just Prednisolon som inte sänker immunförsvaret men verkar inflammationsdämpande. Jag fick recept på 10 mg per dag.

Det goda med besöket var att maken nu är villig att kontakta Aten, och det tänker jag göra ikväll. Det jag undrar är bara - hade ni testat ett till FET med Prednisolon innan ni satsade på Aten? Vi har ju aldrig testat det, samtidigt tänker jag att det kanske är lika bra att inte trigga immunförsvaren ännu mer i onödan? Eller är det bara vettigt eftersom Prednisolon KAN funka? 
    Vi funderar på samma sak, att göra ett försök med prednisolon innan vi beger oss till Athen. 

Skulle du äta 10 mg per dag i hela cykeln?
  • HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-03-13 18:43:39 följande:
    Vi funderar på samma sak, att göra ett försök med prednisolon innan vi beger oss till Athen. 

Skulle du äta 10 mg per dag i hela cykeln?
    Jag skulle börja på första mensdagen och sen fortsätta äta. Om jag blev gravid skulle jag äta till vecka 12 och sen trappa ner, om jag inte blev gravid men skulle försöka igen direkt på nästa cykel så kunde jag fortsätta äta över den cykeln också – max 3 månader. 

SÅ svårt tycker jag, jag misstänker ju att vi HAR immunproblem, och då är frågan hur stor chansen är att lyckas på "bara" prednisolon? Och ni som testat Prednisolon, har ni kombinerat med Trombyl/barnalbyl?
  • HollyGolightly

Nu mailade jag i alla fall till Grekland, kunde inte hålla mig! =) Får se vad han (Dr D? Vad heter han?) tycker, om vi ska prova Predni först eller ej. Usch, nu oroar jag mig mest för att det snart är sommar (semesterstängt överallt). Nån som vet hur det funkar i Aten under sommaren?

• Zinfandel

Men Curly, vad säger du?!?! Gråter Nej nej nej!! Okej, vi avvaktar hcg. Lovar att hålla alla tummar. Huu, vad chockad jag också blev nu. Kommer tänka på dig hela natten tills du meddelar oss i morrn. Stor kram, ta hand om dig Hjärta

Holly: ja, jag had eprovat ett fet med 10-15 mg Pred först. För väldigt många räcker det men gör det inte det så är det inte lönt att spilla mer tid. Uppdatera mig, har du nån immunoligisk sjukdom som du vet? Dimitri Flört

• tjorven01

Men Curly vännen
    Vad är det jag läser???
    Är bara inne här sporadiskt ibland eftersom jag försöker tänka på annat än Ivf och barn men du ska veta att du har alla mina tankar böner och förhoppningar att allt ska vara i sin ordning
    Stooooor Kram vännen

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!