• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Katt12 skrev 2014-01-29 09:59:44 följande:
    Apropå blodgrupp, jag har kollat och är 0 Rh-. Lill, det var ju tråkigt om dr D sa att denna grupp brukar ha svårare att bli gravid? Utvecklade han det något?

Hej katt - nej, dr sade till mig att det inte var av avgörande vikt att man var AB-negativ som jag är utan han såg inget samband mellan mf och min blodgrupp...

Men visst undrar man som ni andra här inne...men jag tycker att Angels förklaring bör lugna oss.... 
  • lill111
    Zinfandel skrev 2014-02-05 08:10:45 följande:
    Dr D satte förstås in immunterapi ändå för säkerhets skull och jag vill minnas att de lyckades Kyss

Jag önskar att jag hade mer energi - men just nu är full fokus på viktnedgång och att få till IL-droppsättning samt att vi startar IVF i mars då vi inte kan vänta längre- blir ju inte yngre direkt - men sedan när vi lyckats- lär vi dra igång en stor apparat kring det här, det kan jag garanterat lova är rosenrasande innombords, men lovat mannen att hushålla med energin och fokusera på att lyckas med all behandling hit och dit....- men just nu är det full fokus på alla dessa kringgrejer som är så ofantligt jobbigt- fick just nej igen av en läkare som lovat hjälpa mig med IL-sättning- hoppas på att min vän kan hjälpa mig med att sätta IL-droppet....
  • lill111

Zwillinger, jag hade inga direkta symptom på immunreaktioner heller, mer än att jag fått en rad upprepade mf/ma efter att vi fått vår son utan bekymmer innan....

Jag hade högt TNF A samt lite bekymmer med NK-celler så jag är glad att jag åkte ner - eftersom det är just detta som har orsakta mina mf/ma, är dr d övertygad om - nu är ju bekymmret för mig att jag inte blir gravid längre - så nu går vi vidare med IVF - gjorde just en hysteroskopi och den var UA....

Åk, du kommer inte ångra dig, men för bövelen se till att du har någon här hemma som kan sätta IL-dropp, för det är ett helvete att hitta någon att göra det - jag har beställt nålar och allt som hör till så låter jag en vän som är ssk sätta droppet som tur är -alla andra vårdinstanser vägrar- vilket är helt galet - och det är detta jag kommer ta strid för senare när vi väl lyckats för just nu har jag ingen energi över till något annat än mig  själv och mina mål....tyvärr, önskar jag hade det, men som sakgt när jag väl är klar så tänker jag personligen gå ut i media och berätta allt, kommer välja att bli offentlig, för detta är ta mig sjutton helt skandalöst hur de bandlar oss kivinnor, med mentaliteten "ni får skylla er själva"....blääääää

Du kommer älska dr d, tänk om det funnits fler gyn som honom här hemma i sverige - tänk vad det hade underlättat för oss kvinnor här inne....grrrrrrrrr

• lill111

En fråga till er som gjort Hysteroskopi?? Jag gjorde det nu direkt efter mens och väntar på ÄL, men den verkar vara sen - är det något ni känner igen att ÄL blev sen den cykeln ni gjorde hysto??

BTW, så hittade min gyn inga avvikelser en fin slemmhinna med gropar och håligheter som han uttryckte det:)

Inga teckan på endo, vilket är skönt såklart....

• lill111
    Blingbling skrev 2014-02-05 11:32:17 följande:
    Undrar bara lite över var man hittar "nålar och allt som hör till" och vad "allt som hör till" innebär, alltså vad är det för saker man behöver?

Är ju inte på denna positionen ännu att jag ska få dropp, men som du skriver så är det bra att ha klart detta innan man åker till Aten, så jag jobbar lite i förebyggande syfte s.a.s.

Japp, bra att planera det gjorde inte jag - trodde i min enfald att jag skulle få hjälp med detta ändå via VC, med hänvisning till EU-rörligheten, men det gick ju inte som jag delgivit er tidigare...PUST!

Jag fick beställa via Dr d i grekland, skrev ett mejl till Mina om att jag behöver nålar slangar, sprutor och sterlia plåster, allt som krävs för att sätta droppet! Då skickade hon fyra uppsättningar, men jag kommer ju garanterat behöva mer..../
  • lill111
    Blingbling skrev 2014-02-05 13:11:49 följande:
    Jag vet ju också att det inte finns några garantier för att man verkligen får satt droppen på ett ställe som man fått ok från, det finns ju många exempel på de som har fått ok och sedan när det är aktuellt så blir det stopp. Så planen är väl att så här i förväg fråga på massor av ställen för att kanske "vaska fram" ett par ställen så man har back-up om det skulle krisa...

Ja, precis så var det ju med mig - VC lovade först och sedan backade ur! Jag hänvisade till EU-rörligheten och då sade de ja - men efter ett tag när de läst på den regleringen kom det ju fram till att de bara behöver erbjuda patienten den vård som föreskrivits utomlands, inget krav och då backade ur, med hänvisning till att den behandlingen inte var förenlig med Svensk vetenskap inom fertilitetsgenren....huuaaa, skrämmande- hjälpte som sagt inte att jag visade artiklar om att det absolut finns evidens, utan den ska vara svensk beprövad och allmänt vedertagen - de sade att kanske om 10-20 år finns denbehandlingsformen i sverige, men det hjälper ju inte mig NUUUU, så korkade människor det finns.....tack och lov att internet finns säger jag..........!!!
  • lill111
    Sofia M skrev 2014-02-05 18:06:46 följande:
    Lill111: när jag gjorde min hysto fick jag inget utslag på ägglossningsstickan och mensen kom en vecka tidigare än den brukar. Har aldrig hänt tidigare och jag hade kört med stickor i över 2 år. Vet inte om det har med hyston att göra, men tror det.

Tack Sofia för svar! Men visst blev du gravid månaden efter Hyston? Jag får bara svagt utsag på mina äl-stickor nu - suck:( Är på dag 15 i cykeln - men hoppas att det stegrar sig - kanske bara är lite sen pga hyston, jag blödde ju ganska många dgar efter ingreppet...??
  • lill111
    Zwillinge86 skrev 2014-02-06 07:37:59 följande:
    Har hittat en svensk sida som säljer sjukvårdsmaterial även till privatpersoner och i sortimentet verkar det finnas pvk och venflon, vilket om jag fattat rätt är nålen/ingången vid dropp. De verkar också sälja hela droppkitt med slang och allt. Har inte kollat priserna eller hur stora förpackningarna är, men beställer man för under 2500kr tillkommer frakt på 150kr, vilket känns överkommligt. Är det större förpackningar kan man ju administrera så att flera delar på samma beställning.
    Ett tips till alla som har problem med att få droppet satt, men känner någon som har kunskapen.
    Kan inte någon av er med sjukvårdsutbildning/kunskap kolla om de erbjuder rätt grejer?

Jag betalade endast 300 kr totalt när jag beställde via dr d, 4 uppsättningar med allt inkl koksalt....alltså nå, pvc, plåster, spolspruta sterila och koksalt att späda IL med... samt spola igenom nålen när den väl är satt....:)
  • lill111

Som sagt jag bad Mina från Aten skicka allt man behöver för att sätta IL-dropp och fyra uppsättningar som fungerade utmärkt -  betalade endast 300 kr för....Fick IL igår av min vän...gick utmärkt!!

• lill111

Jag fick IL-dropp igår direkt in utan koksalt denna gång, gick ganska snabbt med ca 40 minuter - känndes absolut inget och idag mår jag hur bra som helst....Hoppas att det inte är avgörande att det ska vara en viss dropptakt - dr d sade ca 1 h....om jag minns rätt....

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!