• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

leah; vilka kosttillskott tar du..? Vissa kan påverka stimuleringen (t ex höja östrogenet alt sänka det) som ivf läkaren inte räknat med. Kosttillskott i form av vitaminer och mineraler och t ex Q10 är ok men de andra skulle jag överväga. Har de inte gjort sitt innan ivfen så är ju frågan vad de kan bidra med under behandlingen?

• Cathy

Snart lycklig; jag har inte läst att Q10 skulle påverka hormonnivåer i kroppen och dessutom den studien på Q10 i canada som visst aldrig kom igång skulle de köra 600mg/dag under hela stimuleringen fram till TD. Tror inte de skulle ha planerat en sån studie om Q10 kunde påverka stimuleringen. Enda anledningen till att de inte kom igång var att alla gick och köpte sina egna Q10 och ville inte delta i studien med risk att få placebo

• Cathy

Snart lycklig och Katt; tråkigt att höra att ni fått sämre resultat just när ni tagit Q10. Jag tror verkligen inte det har påverkat resultaten utan måste vara något annat...jag blev själv gravid (utan ivf!) när jag tog hästdos Q10! För mig blev resultaten sämre ju fler ivfer jag gjorde och min teori är den att man kör vidare med samma protokoll utan att ta hormonprover mellan försöken men hormonnivåerna förändras månad till månad (vilket dr D vet). I mitt fall steg prolaktinet (kan stiga pga sprutorna) som påverkade mitt FSH och LH. Men det brydde sig ingen att kolla på St Göran...nä man kör bara vidare med nästa försök.

• Cathy

Maxad; å jättegrattis till superresultat! Det är verkligen toppresultat att få en så stor andel blastisar! Jätteroligt! Och ditt resultat bara bekräftar att Dr D kan det här med stimulering och att han kör individuella beh planer, inte som våra ivf kliniker! Och att lågdos är bättre för äggen. Tack för att du delar med dig, detta är viktig info för de som diskuterar stimuleringsschema med sin ivf klinik i Sverige. Håller tummarna att immunförsvaret hålls i styr med medicinerna och att du får ett fint plus på stickan! Kram

• Cathy

leah; precis som Katt sa så ska du skippa AC, det är hormonstimulerande. Du tar rätt mycket fettsyror i olika form, omega 3, mumomega och membrasin och jag skulle rekommendera att bara ta omega 3 för det är oftast det man har brist av, de andra fettsyrorna får man ofta för mycket av genom maten (om man inte är en äldre mänska). Så tar man extra omega 7 och 9 som du gör nu kan det skapa en ännu större obalans i kroppen. Samma gäller nattljusolja, jag antar att du tar det för PMS? Extra progesteron (mellan äl och mens) hjälper bättre mot PMS och nattljusolja är inte bra när man blivit gravid, det kan påverka missfallsbenägenheten. Och se till att inte få för mycket fettsyror eftersom de är blodförtunnande och kan orsaka blödning t ex efter ET. (jag fick en blödning efter en ET pga för mycket omega 3). Mjölksyrabakterier och kalcium är helt harmlöst. Kram

• Cathy

Fenan; du kan boka tid till Selbing på nätet och han är väldigt skicklig, bäst i alla fall i Sverige, kanske i hela Norden! Jag har hört flera säga här i trådarna att om man gjort ivf så kan KUB resultaten tyvärr bli missvisande (även om man bara lagt in ett embryo) och håller med dig att om du fått tre tillbaka så har förmodligen ditt hcg höjts ännu mer som förstås påverkat KUB iom att screening resultaten blir missvisande (hcg och kanske även PAPP-A). Tyvärr kan ju dom inte det där på våra MVC för det är ju en BM som gör KUB och de har inte den kompetensen. Värt att kolla upp! Jag håller tummarna för dig och den lilla!

• Cathy

Maxad; mensvärk under ruvningen är bra! Tänk inte alltför mycket nu på symptom som finns/inte finns för du har gjort allt du kunnat (för denna gång iaf) och har fått bra med immunmedicinering (flera IL och hög dos med pred) och nu behöver din kropp bara lugn och ro och ingen stress! När jag blev gravid första gången hade jag symptom tidigt men nu den här gången när jag aldrig i livet trodde att jag skulle bli gravid så hade jag inga andra symptom än lite molvärk innan jag testade. Håller tummarna hårt för dig nu! Kram

• Cathy

Maxad; känner igen det där, det har hänt oss också Det är nog helt naturligt i ivf karusellen, man går omkring och bär på så stora förhoppningar om att lyckas...En urladdning gör nog inget, det är längre tids stress som kan höja dina värden. Så oroa dig inte utan fortsätt ruva i lugn och ro

• Cathy

Fenan; i vilken vecka är du i nu...? Du kan gå ner till två proggisar efter plus men fortsätt gärna med dem t o m v12. Jag tog dem till v16, vi med immunproblematik har ofta lågt progesteron långt in i graviditeten.

• Cathy

Ninninn; ledsen att höra om era problem. Hoppas ni hittar tillbaka till varandra efter en liten paus. Stor styrkekram!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!