Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Twh har god argumentation :) har bytt åsikt!
Lully: jag hade åkt!
Twh har god argumentation :) har bytt åsikt!
Lully: jag hade åkt!
Skogsbruden: du är inte ensam om att känna ilska och frustration mot svensk sjukvård... Tror vi många här som kan skriva under på den. Hoppas det går bra nästa torsdag. Kram på dig!
Lycka till Lully!!!
Oj vad det rör sig i tråden :) Har skummat igenom lite - får se hur mycket jag kommer ihåg..
TWH: Fantastiskt härligt att höra hur långt du kommit och hur bra det går!
Holly: Det är underbart att det faktiskt blir bebisar - tänk att de är två månader redan!!
Angla: Tänk att du överlevde!! trist med blåmärkena, hade nog försökt stå ut om det går...
Che: Skönt att det gick bra med proverna denna gång - hoppas du får goda besked!
Södertjej: Lycka till hos dr D. Själv tycker jag det är skönt att bo på Olympic nära kliniken - när jag bara åker ned fram och tillbaka själv för att bara besöka kliniken. Det går ju att ta tunnelbanan därifrån också om du har mer tid och vill se dig om. Men annars är Halandri faktiskt ett mysigt område.
Blingbling: För mig verkar immunproblemet ha blivit värre efter min första graviditet. Ren blåtur att min lilla grabb finns överhuvudtaget - och nu verkar det ju streta emot otroligt att bli gravid med syskonet.
Har ju vilat denna månad men enligt dr D:s order ska jag ju ta IL och FBC var 10-20 dag och det kom sig att jag gjorde FBC på dag 19 och mina trombocyter var skyhöga - trots IL fem dagar tidigare. Eftersom jag "vilar" har jag ju inte tagit andra stödmediciner men jag började cykeln med en rejäl akupunkturomgång för att få kropp i bättre skick - och även öka chanser för fina ägg. Jag frågade dr D om det kunde vara så att min kropp attackerade ett möjligt embryo och han trodde absolut att det kunde vara så. Så nu har jag order om snabb FBC igen för att kolla upp hur kroppen beter sig.
Har också bearbetat en vårdcentral hårt om hjälp och senaste "kravet" från dem är att jag ska lämna in skriftlig ordination från dr D om IL och FBC. Sedan ska de diskutera ärendet under ett gemensamt möte med medicinskt ansvarig.
Enligt dem är det ansvarsfrågan det hänger på. Det är ju liksom en annan läkares ordination - som han vill att de ska genomföra, och går något fel blir det deras ansvar...
Vet någon av er någon bra sida jag kan hitta något som kan hjälpa mig i argumentationen. För de vill ha in allt skriftligt... Vill bara öka chanserna och deras kunskaper så jag får hjälp.
www.newsmill.se/artikel/2012/07/26/godtycke-g-r-att-svenska-patienter-nekas-behandlingar
intressant artikel - även om den inte är dagsfärsk som förklarar läkarnas tvekan att hjälpa till. Längre ned i artikeln finns ett exempel på egna provtagningar som gjordes i hemlandet och skickades utomlands för analys och Socialstyrelsen gick i taket typ...
hittade den när jag googlade runt efter något om EU vård ansvar uppföljning och liknande för att hitta något som stöder mitt "case" inför vårdcentralens möte...
Just ja! Ett stort LYCKA TILL, TWH och Lully på tisdag!! Hoppas innerligt det får saker att hända!
Cff: Jag håller på att söka ersättning av FK av försäkringskassan för operationen jag gjorde hos Peny i somras. Får se hur den går - har inga större förhoppningar direkt.
Men jag håller med dig, godtyckligheten gör att man kanske borde testa. Det gäller nog bara att ha ork där - för man får nog dra det rätt långt rättsligt misstänker jag.
Men ett prejudikat - till vår fördel - vore ju en supervinst så klart.
Che: Det är dr D:s senaste ordination till mig efter att kroppen reagerat så konstigt på stimuleringen. Men har du inte fått besked skulle jag nog köra på med IL om du inte har alltför svårt att få till det. Det är ju bara bra för kroppen och en del i "läkningen" mot immunförsvaret. Tack för ditt lycka till - kommer jag behöva :)
Södertjej: Bra att du hittat hjälp, grattis! Det är väldigt olika hur vi alla fått IL. Ena stunden kan det vara tätt - och nästa stund kan det gå flera veckor. Allt beror på din kropp och hur den svarar på behandlingar och en graviditet.
TWH: Blir inte förvånad men sjukt frustrerad och irriterad av att höra att läkarna bara koncentrerade sig på IVF. Inte ens ett intresse av att diskutera frågan? På en fertilitetskonferens?!! Man blir mörkrädd...
Bra tips att ringa företrädare för EU. Men vilka är de? Och var hittar jag dem? Får googla lite... Och tack för länken!
Hej allihopa!
Jag letade efter svenskar som arbetade med vård- och rättsliga frågor inom EU igår och skickade iväg en fråga till fem personer.
Fick två svar om att de bollade frågan vidare till en kollega som var mer insatt, ett autosvar, en som ville återkomma och gjorde det med ett telefonnummer som jag ska ringa (inte hunnit) och ett från en handläggare, avdelning för vård och omsorg, inom Sveriges kommuner och landsting som tyckte jag borde kunna vända mig till närmaste vårdcentral och att "Jag vill understryka att landstinget skall erbjuda en god hälso- och sjukvård åt bl.a. dem som är bosatta inom landstinget i enlighet med hälso- och sjukvårdslagen. Det har i sammanhanget ingen betydelse att du tidigare har fått vård i annat land."
Ska lägga fram det för vårdcentralen, tror visserligen inte på framgång ändå, men de ska få sig en knäpp på näsan!
(Måste säga att jag blev imponerad över den snabba svarsfrekvensen ändå - på bara ett halvt dygn)
Tycker det är så suveränt bra det ni gör på tisdag, TWH och Lully! En med barnet på armen och den andra med magen i vädret
Beklagar det höga TNF:et Che, Maxad och April...
Snart lycklig: åh nej vad jobbigt att alla var tomma... Så ledsen för din skull.. Hoppas innerligt det blir frisk bebis i slutändan och att ni snart kan "glömma" hela långa kampen såsom Lully och Holly berättade att de gjort.
Prickig: du ger mig hopp som lyckats trots problem med tnf:et!! Redan v 18 det är ju fantastiskt!!
Jag kollade upp trombocyterna igen i fredags och de var redan nere på fina nivåer igen efter att ha varit skyhöga på dag 19 i cykeln så "attacken" var väl över och mens är att vänta... Och jodå den fina känslan jag hade i kroppen var över någon dag innan nya fbc så jag anade resultatet. Intressant att se dock försöker jag trösta mig.
Fantastiskt bra jobbat TWH!!
April och Che: jag har/hade högt tnf och fick ned det med humira (tog massa IL också , vet inte hur mycket det påverkade). Inte gravid än tyvärr men så har jag ju plockat ägg utan återföring så inte så konstigt kanske :)