Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Är det någon som fått rekommenderat att ta 2 st Trombyl per dag, för säkerhets skull?
Är det någon som fått rekommenderat att ta 2 st Trombyl per dag, för säkerhets skull?
MariaKojola - Jag tog en liten påse IL varje vecka i början, sen var 10:e dag. Totalt 6 påsar. Neupogen sprutor varje dag då jag har starkt immunförsvar. Äntligen har jag nu fått sluta med de dyra sprutorna.
Fragmin hela tiden ut, samt Trombyl med varje dag. Prednisolon trappade jag ned vecka 11, så inget mer i v 12.
Tror ju även på akupunktur. Innan för ökad blodcirkulation, efter för att stabilisera. Hon fixade även illamåendet i vecka 6. Nu har jag bett om hjälp med mitt höga blodtryck, men måste ändå ta tabletter - Trandate, för det. Men lite småkrämpor är nog akupunktur bra ta hjälp av då och då längs vägen.
Vet inte hur Dr D gör, men Penny ville veta mina värden på vita blodkroppar (LPK) var 10-14 dag. Jag låg mellan 25-30, mot normalt 3-8, så jag hade ju sänkt mitt immunförsvar rejält.
Märkligt att jag inte blivit sjuk under tiden. =)
Hej alla som kämpar och ni som kan pusta ut att ni klarat det!
Efter 3 misslyckade äd-försök med för sena insättningar, ERA-test och hysteroskopi i Riga, så vände vi siktet mot Grekland istället. Jag förstod att jag nog behövde hjälp med immunförsvaret och IVF Riga jobbar inte med IL el Neupogen.
Väl på Serum i Aten blev det aquascan och hysteroskopi på sjukhus. I 3 veckor efter operationen åt jag Vibramycin antibiotika 2 ggr per dag samt Serrapeptase utrensande tabletter. Detta tror jag gjorde susen.
Två embryon sattes in. Vi följde dem i några veckor. På ultraljud i v 10 då det konstaterades att det var tvåäggs, så fick vi även beskedet att en av dem hade gått under i v 9. Det var en sorgens dag. Men vi fick fokusera på den friska. Efter KUB-test i förra veckan så fick vi se att alla organ är på plats och allt såg bra ut. Vilken häftig känsla!
Nu är vi i vecka 13 och jag tycker det är svårt att fatta riktigt att det gått vägen. =)
Jag tycker det skulle vara roligt att ha kontakt med likasinnade som gjort tuffa resan också. Ni som har klarat det hela vägen och ni som är mitt upp i det. Helst i Göteborg med omnejd, så man kan ses promenera och dela erfarenheter.
Skriv gärna PM.
Vallmo78 - vet bara att på aquascan så såg Serum att jag hade infektion och något kvar från tidigare försök i Lettland. Om jag inte hade gjort hysteroskopin och klippt bort infektionen, så att ren hud och blodkärl kom fram, så hade hon bara haft 50% plats att sätta in embryo. Jag hade nog inte orkat göra fler försök, så då var det bara att rensa rejält för bästa optimala förutsättningar.
Den tabletten tillsammans med antibiotikan gjorde att jag fortsatte hållas utan infektion tror jag.
minaimaginärabarn - Jag har också känt mig varm emellanåt. Vet inte av vilka av alla mediciner man tagit som gjort det.
Är det någon mer som tycker de har blivit tunnhårigare? Jag märker att hår har gått av, samt försvunnit ovanför tinningarna. Tror att all östrogenmedicin mm man tryckt i sig i ett år, har satt sina spår.
Mitt hopp står till att jag läser att v 20 kommer håret in i en underbar fas, så jag väntar mig böljande glänsande tjockt hår! =)
Ååh va glad jag blir att läsa att det lyckades, trots blödning.
Håller med att det är konstigt att Sverige ligger så långt bakom när det gäller IVF. Pratade med en barnmorska om det och hon höll med. Vi kommer dit så småningom men det är lååångt kvar, sa hon. Tills dess får ni åka utomlands.
Jag läser att Östrogentabletter i samband med graviditet kan göra att man får problem med gallan. (har slutat med östrogen sen två v, men har ju i ett års tid knaprat mkt) Man kan säkert får gallproblem ändå, krämpor här och där verkar ju höra till en graviditet. =) Jag är i v 15 och har sen några veckor varje eftermiddag ont som kramp på höger sida uppe vid revbenen, och det flyttar sig på samma höjd till ryggen. Ibland tar det flera timmar innan det går över.
Är det något farligt eller kan jag hoppas att det går över? Någon som haft samma?
Ska inte träffa någon bm förrän slutet nästa v.
Läste för ett tag sen om någon som tog Fragmin i rumpan. Tar du på dig själv då?
Sen har jag sett video samt fått olika tips om 45 grader eller rakt in, jag har provat båda.
Jag frågade en bm häromdan och hon sa att buken är absolut bäst upptagning, men jag stöter på blodkärl varje morgon nu, och är blå/grön/lila... väldigt trött på dessa sprutor eg. Måste man ta dem ända fram? Hur har ni andra gjort?
En gynekolog sa till mig att v 32 iaf. En läkare ville ta bort dem och ersätta med 2 Trombyl ist för 1 om dan...men jag fortsätter för säkerhets skull.
En annan läkare sa att mot slutet kan man även ta i midjan och låren.
Passar på att önska alla som kämpar LYCKA TILL! Vi är ju enastående som gått igenom så mycket. =)
minaimaginärabarn - Tackar dig för tipset att ta i rumpan. Min sambo fick ta här och vi gjorde upp att lördagar och söndagar får min missfärgade mage vila. Gjorde ju inte alls lika ont =)
MariaKojola - Inte konstigt att du bröt ihop. Dels vad vi gått igenom men man är extremt känslig med alla hormoner så jag har lipat en stund så gott som varje dag. Glädjetårar =)
Kom på att jag tog några sprutor Pregnyl i rumpan varannan dag efter insättning, så jag kör på Fragmin även där emellanåt.
Jag tippar på att du har bra immunförsvar, för jag är sällan eller aldrig sjuk, och det upptäcktes att jag har starka NK-celler (mördarceller) som går till attack mot främmande objekt. Väldigt glad för det - men inte i detta fallet. :)
Så jag fick Neupogen. En spruta i Sverige kostar nästan 1.000 kr, och varade i 4 dagar. Detta tog jag 2 veckor före samt fram till v 11. Tror det gjorde susen.
Sen hade jag kortison till v 13, Intralipid-dropp i samband med insättning samt varje vecka efter till v 12. Detta tillsammans med Trombyl och Fragmin samt Vibramycin och Serrapeptase efter hysteroskopi i 3 veckor innan insättning.
Kanske är det t.o.m så att flera missfall hade kunnat undvikas med hjälp av medicin i början, även i naturliga fall, för tror inte alltid det är som läkarna avfärdar fel på fostret utan kvinnan kanske har starkt immunförsvar? Fast varför stöta bort sitt eget ägg eg.? Ja, man är ju bara en lekman i ämnet =)
Toppen AnnC. Efter kejsarsnitt sa en läkare att det blir Fragmin 6 veckor efteråt också, det är nästan större risk för blodpropp då ja.
Jag får alltid höra som äldre förstföderska med äggdonation att jag är högrisk, och kan få havandeskapsförgiftning, blödningar, högt blodtryck (fick jag och medicinerar för) etc... så när jag nämnde att jag av olika anledningar vill ha kejsarsnitt, så får jag höra av barnmorskor och läkare att det är bättre gå den naturliga vägen än att operera. Annars blir det psykolog och Aurora-gruppen snacka av sig.
Jag förstår dem, men anser ändå att det borde vara var och ens val. De säger att när man går på Fragmin, Trombyl och Trandate så är det inte bäst att operera. Men det kan man väl fasa ut innan tänker jag. Känns lite som Landstinget vill spara pengar då snitt är dyrare.
Jag läste att nånstans över 40-45 går en gräns då det faktiskt är säkrare för barn och moder att snitta än att föda vaginalt. När jag säger det så blir de tysta och har inga argument, så det kanske ligger nåt i det?
Är inte rädd för smärtan men att det inte ska gå bra.
Penny, min akupunktör samt barnmorskan som gjorde KUB hävdar bestämt att jag skall ha kejsarsnitt.
Hur har ni andra resonerat?
Jag skulle bli igångsatt två veckor innan BF p g a att ÄD och över 40 och förstföderska =högrisk. Efter 5 dagar med försök att sätta igång (inget hände trots att de använde allt som fanns att tillgå) mig så bestämdes att det skulle bli kejsarsnitt. Jag tog både fragmin och trombyl men fick bara låta bli att ta fragminen samma dag som kejsarsnittet. Minns inte om jag slutade med trombylen lite tidigare, har ett svagt minne av det. Jag blödde väldigt lite vid snittet så det gick bra. Fragmin håller ju bara i ett dygn. Det är ju därför man måste ta ny spruta varje dag.
Om din barnmorska står på din sida borde inte hon få yttra sig om det så att du kan få igenom det?
Radar7 skrev 2017-04-02 21:58:40 följande:
En liten positiv uppdatering för oss i Atentråden.
Idag har vi varit på VUL och vi fick se en liten figur med huvud, armar och ben samt ett tickande hjärta. Barnmorskan sa att den inte kunde se mer perfekt ut. Kände mest lättnad men nu också försiktigt optimistisk.
Hej!
Tänkte höra om det är fler som haft/har kramp i gallgångarna? Det är väldigt obehagligt. Läser på "Fråga doktorn" på nätet att kosten gör ingen skillnad. Att få krampanfall i samband med graviditet är något som vi ofta ser och sannolikt sker det en kontraktion i gallgången precis som vi sammandragningar i livmodern och mekanismen är därmed troligen densamma.
Pratade med bm idag som sa att förra veckans blodprover på lever, galla och bukspottskörtel har bra värden, och inget som påverkar barnet (än?). Jag är i
v 22 och haft dessa kramper sen v 12. Bm sa det är vanligt och brukar kunna gå över efter graviditet. Det finns smärtlindrande att få om det blir värre. Blir jag gul måste vi agera!
Har en väninna som fick kramp 3 mån efter hennes barn kom ut, hon fick opereras.
Undrar om någon haft liknande och i så fall har tips på något sätt? TACK på förhand. Krämpor verkar höra till Annars mår jag bra.