• sanna38

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

lill111- Har gjort 7 IVF:er och börjat med Gonal-f på dag 2 eller 3 (förutom en gång då jag började på dag 1) och tror dag 2 eller 3 är vanligaste startdag så jag tror du kan vara helt lugn med att börja på CD 3! Tog Intralipider 10 dagar före äggplock vid mitt senaste IVF-försök. Sedan ett till två dagar innan ET.

Tack för era uppmuntrande ord, tar en dag i taget och försöker hoppas på det bästa ...

• sanna38

Oj missade "Fråga doktorn" igår, ska ta o se reprisen! Va bra att så många engagerat sig! 
    NinaCamilla-Usch så jobbigt med utomkvedeshavandeskap och cellgifter! Jag har inte hört att skrapning skulle öka risken för det. Vad sa Penny om det? 
    För mig har det inte heller gått bra. Fick en liten blödning i lördags och väldigt ont i magen och ryggen vilket jag kände igen från tidigare missfall/ma. Var till Gynakuten igår och det fanns bara en tom hinnsäck. Läkaren ville dock göra ett nytt VUL då det var för tidigt att veta säkert vecka 6 men jag är säker på att det avstannat för graviditetssymtomen är som bortblåsta:(.

Jag har haft väldigt mycket hjärtklappning och hög puls under några veckor, har tänkt att det beror på Prednisolonet ( tagit 25 mg och sedan 22.5 mg). I går var min vilopuls 162 slag/min och blodtrycket 160 / ? .
    Läkaren sa att det kunde ev. bero på predninsolonet men tog flera prover på mig för att utesluta sköldkörtelrubbningar mm. Har också svimmat flera gånger senaste dagarna när jag suttit ner och bara tagit det lugnt i soffan vilket man tydligen kan göra pga högt blodtryck....
    Någon som varit med om liknande?

• sanna38

Tack NinaCamilla -jjättetråkigt att gå igenom allt detta igen  (särskilt som denna gång har jag gjort allt för att det ev. skulle kunna lyckas...)

Ok då kanske det beror på Prednisolonet ändå. Hur snabbt trappade du ner ? Tänkte att man kan minska 5 mg /vecka och började minska med 5 mg i lördags och igår men ökade på m 2,5 igen eftersom jag mått så dåligt...
    Sa Penny nåt förresten om utomkvedeshavandeskapet kunde ha nåt samband med skrapningen
    / implantationssnittet? Hur mår du nu? Läkaren igår sa att hon inte kunde utesluta att jag hade utomkvedeshavandeskap utöver den tomma hinnsäcken i livmodern såg hon såg hon en hel del
    vätska i buken och annat "oklart" så jag skulle vara uppmärksam om jag fick mer ont...

• sanna38

Men usch vilken hemsk situation, lider verkligen med dig! Förstår att du funderar på att åka till Grekland och få en titthålsoperation där istället. Hur länge ska du ta cellgifter och hur mår du av dem? Får man fråga vilket  sjukhus du varit på i Sverige?

• sanna38

NinaCamilla -håller tummarna för att allt ser bra ut på torsdag o att du slipper operation!

Tack Zinfandel- är nog bra att ta det försiktigt med nertrappningen.
    Just nu känns det inte som att jag är på banan snart igen men det kan ju ändras... Tar en dag i taget och först återbesök på gyn på fredag så vet jag till 100% att det är ofostrig graviditet och sen får vi se om det blir Cytotec eller skrapning igen. Har ju redan gjort tre skrapningar på mindre än 10 månader så vet inte om det är så nyttigt för livmodern...? Nån som vet?

• sanna38

Tänkte höra med er härinne ...

Var tillbaka tlll gyn i måndags v 7+0 för uppföljning av överstimulering & för att utesluta X. Ett 4 mm embryo med hjärtslag syntes då, är ju alldeles för litet för veckan  men läkaren var väldigt neutral och sa att det vet man aldrig...
    (gjort ivf så vet exakt vilken vecka jag är i så borde inte ens vara möjligt att säga så!? ).

I onsdags mailade jag Penny för att höra om nertrappningen av Prednisolonet märkligt nog skrev hon att det finns en god chans om man sett hjärtat slå & tyckte jag skulle börja med Clexane igen vilket jag slutade med redan för 2, 5 v sedan då jag fick ont o blödde....

På måndag har jag äntlige återbesökstid på gyn- varit hemskt att vänta en vecka & veta att det till med största sannorlikhet slutar illa :(
    .
    Det jag vill fråga er här inne är om era erfarenheter av för små foster & missfall  och om det kan tyda på immunproblematik? Var gravid i somras och då fick jag också små blödningar, ont och sedan vid vul fanns ett embryo  m hjärta som var för litet för veckan (dock större än detta) och som dog veckan därpå.

Undrar också om någon vet när man måste sluta med Clexane inför en operation/skrapning?

• sanna38

Ok tack Angel, då tar jag Clexane idag också för blir väl skrapning tidigast på måndag.
    Förbereder mig på det värsta men hoppet är väl det sista som överger en...
    Hade du gort IVF så du visste exakt hur gammal din dotter var vid VUL?

• sanna38

Va härligt med din graviditet Fidelia :) Låter ju som att det kan vara immunbehandlingen som gjort att det fungerat för dig denna gång!

Misstänker att jag har ett överaktivt immunförsvar pga jag aldrig är sjuk & har eksem/psoriasis så har tagit både intralipiddropp, kortison och blodförtunnande. Frågan är om det har hjälpt eftersom jag inte tagit blodprov och följt upp mina värden utan chansat & kört på egen hand med stöd från Penny på Serum.

• sanna38

TWH  & Cathy tack för era svar ! Ja, borde väl göra en ordentlig immunutredning & se om det finnas nåt mer att göra för att öka chanserna innan ev. nya försök...Just nu känns det hopplöst & slut på både pengar  & krafter men förhoppningsvis har man återhämtat sig om några månader!

lill111-Om det är ett tvådagarsodlat embryo så ska det vara fyrcelligt för att vara optimalt. Inte lika bra om  det delar sig snabbare eller långsammare som jag förstått.

Jag tycker inte att du ska vara så deppig ändå -är ju din första IVF & det kan vara svårt att ställa in sprutdos & det kan bli både fler embryon & bättre kvalitét med annan medicinering. Du hade ju ägg i alla 5 blåsor & det ju också positivt och att tre av dem befruktade var ju också bra med tanke på antalet ägg de fick ut.  Och även om du fått ut få ägg denna gång så har du ju fått ett toppembryo tillbaka & det kan ju vara tillräckligt :) Jag håller tummarna!

Har själv gjort 7 IVF.er och fått 3 missfall & troligtvis ett mf på gång så jag  förstår samtidigt dina tankar att det kanske är äggkvalitén som är dålig och orsakar missfallen (inte bara ett överaktivt immunförsvar). Snurrar som sagt i mitt huvud också just nu - funderar på om det är nån idé att fortsätta med egna ägg & immunbehandling eller om det är dags att gå vidare med äggdonation eller ge upp...Men som sagt jag håller tummarna för dig och ditt embryo i magen  !

• sanna38

Hej alla! Var länge sedan jag var inne här på tråden men har suttit och läst lite här på tråden i eftermiddag och kände bara att jag bara ville dela med mig lite av min "solskenshistoria"...Är ensamstående och har gjort 4 inseminationer,  7 IVF.er i Danmark och två hysteroskopier via Serum då de tog bort polyper. Efter den första hysteroskopin blev jag gravid för första gången någonsin, blev det vid varje  IVF-försök därefter men det slutade med MA varje gång. Immunbehandlade även med prednisolon, blodförtunnande och IL eftersom jag har psoriasis. I juni förra året skulle jag göra ett "sista försök" med embryodonation på Serum och de satte in tre embryon, ett fastnade och idag har jag en liten dotter på snart fyra månader :)  Jag vet att jag hade en otrolig tur att lyckas på första försöket och att det inte alls är alla som har samma tur som jag tyvärr. Om det är någon som funderar på att göra embryodonation så kan jag förstås verkligen rekommendera Serum, tycker framför allt att Penny har varit underbar att ha att göra med hela tiden...Håller tummarna för er alla här inne och om någon undrar över något som har med embryodonation så kan jag gärna försöka svara :) 

• sanna38

Xxx4 och Pink Lily - Tack så mycket :) Ja känns otroligt att det fungerade till sist, trodde faktiskt inte det när jag åkte till Aten för ett år sedan...Jag fick boka telefonmöte med Penny då jag ringde upp henne och sedan var det bara att flyga till Aten då det var dags för behandling.Tror att det varit möjligt för ensamstående att göra fertilitetsbehandling i Grekland ett tag iallafall, inte hört något annat...

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!