Hej allihop! Det var ett tag sedan jag tittade in här och jag ser att ni skrivit på - får läsa ikapp sen
Först har jag själv något att berätta: efter en liten semestertripp stack jag ned till Aten och träffade Penny på Serum! Det var otroligt givande och spännande. Hon är en helt underbar kvinna!
Hon kontrollerade mina äggledare och det verkar som om de inte fungerar riktigt som de ska. Det verkar inte vara helt stopp, men inte helt flyt heller. Men det verkar inte vara vätska i dem i alla fall.
Jag ville ha en hysteroscopy och laparoscopy för att få veta om jag har endometrios eller inte och det fixade hon till dagen därpå.
Där fick jag bekräftat att jag har lite endo och sammanväxningar, men doktorn brände bort det mesta - det var en del vid äggstockarna som han inte tordes röra för att inte ta risken att skada dem.
De hittade också en infektion i livmodern som jag nu får antibiotika för och så klippte han upp hinnan därinne. Tydligen ska det hjälpta embryot att fästa eftersom det söker blod och hinnan i livmodern växer sig ganska tjock och stark genom åren, vilket gör det trögare för embryot att ta sig igenom. Det är tydligen många som lyckats bli gravida snabbt efter en hysteroscopy hos honom.
Han såg också att min livmoderhals har blivit för uttänjd, vilket tydligen kan ske genom åren, och blir jag gravid måste jag se till att få en liten snörning där som hjälper till att hålla fostret inne.
Hela titthålsoperationen spelades in på dvd som jag gick igenom med Penny och fick se både insidan och utsidan av min livmoder, mina äggstockar och äggledare Rätt fascinerande faktiskt.
Penny sa: "You are one of the bravest persons I have ever met. You came, alone, to a foreign country and you ordered a hysteroscopy and a laparascopy like it´s a cop of coffea". Japp, kalla mig "brave" det låter mycket bättre än desperat eller helt spritt språngande galen.
Jag hade redan innan beställt alla blodprover av Penny och jag hade tydligen inte Hidden clamydia i alla fall. De andra testerna verkar också ok - har inte fått svar en på "blodclotting test" dock.
Däremot fick jag precis svaret att jag har MTHFR! Av det lilla jag hunnit googla är det en mutation som gör att mitt blod är för tjockt och tar upp folsyra dåligt, vilket ökar risk för missfall fatalt mycket. Har mejlat Penny för att få höra mer.
Är glad att jag bad henne om alla prover och båda operationerna. Det är så skönt att veta och få hjälp nu!!
Hon är inne på mycket av det Dr D pratade om - förutom att han förmodligen vill ge IL också.
Men Penny - och läkaren som opererade mig - trodde absolut att jag har god chans att bli gravid - med rätt mediciner.