• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

MariaKojola skrev 2017-03-02 19:16:16 följande:

Tack för peppande ord! Vill inte vara för optimistisk då jag är så rädd för hur ont det kommer göra att sen ligga där och få ett dåligt igen. Läkaren var verkligen negativ (och överlag väldigt hård och dömande när han fick höra om mina mediciner, verkade tycka att "där ser du hur det går" när vi väl gjorde ul undersökningen sen efter att vi först pratat.) Ja usch, en väldigt jobbig morgon bara med allt.

Och jag har förstått att hcg även kan öka vid ma, alltså att fostret stannat men hinnsäcken som fortsätter växa producerar hcg.? Eller är jag på fel?

Och ang att det är så fint med allt stöd (och all fantastisk kunskap!) här inne ja - helt fantastiskt! <3

Jo, det stämmer, hcg kan stiga vid fosterlös gravidetet. Hinnsäck och allt annat utvecklas då men finns inget foster. Det råkade jag ut för vid min första graviditet. Jag kände mig gravid etc men började störtblöda i v. 10 och vid vul såg de endast hinnsäck. Fostret hade tillbakabildats eller aldrig funnits.
    Hade inte varit på vul då innan, men varit och skrivit in mig hos BM i v.9.
    Fick då gå och ta hcg-prover några gånger sen, för att se att hcg minskade.

Men jag hoppas det går bra för dig, boka tid hos en annan läkare för vul om en vecka så hoppas jag se kan se mer då.

Egentligen är det bättre att vänta med första vul till v.7 eller v.8 för då ska man se hjärtslag om allt är ok. Går man in och kollar tidigare är det osäkert hur mycket man kan se. Man kan inte alls vara säker på att se något foster eller hjärtslag i v.5.

Lycka till nu !
  • UndrandeSökare

MariaKojola - Har du fått ett EU-recept från Dr D nu när du betalt
    hans Pregnacy follow up räkning?

Annars maila honom och be att han skickar dig ett EU-recept
    så du inte får brist på mediciner.

• UndrandeSökare
    MissWe skrev 2017-03-04 05:05:09 följande:
    Det du refererar till kallas Druvbörd, när det inte finns något foster alls. Då rusar HCG. Jätteviktigt att undersöka och behandla det, då det kan fall bli livshotande. En indikator är dock att HCG rusar i en takt som är fullkomligt onormalt - inga vanliga värden med andra ord.

Det är dock aldrig fallet vid en IVF. Och det är något helt annat än när foster tillbakabildas, eller en graviditet avstannar.

Mätte du HCG nivåerna och inga läkare/BM reagerade på onormala värden, var det troligen en tillbakabildning.

Med det sagt, har aldrig hört talas om att HCG stiger (i normal takt) vid en graviditet som inte pågår..

Allt gott!
    Nej, jag hade inte Druvbörd. Det jag hade kallas ofostrig graviditet enligt båda läkarna jag fick träffa.

Ofostrig graviditet En ?ofostrig graviditet? definieras ofta idag som ett fördröjt missfall. Det är ett ägg som direkt efter befruktningen eller under tidig graviditet slutar att utveckla sig och som i stället utvecklas till en tom hinnsäck utan foster men med en moderkaka i livmodern. Diagnos och behandling är densamma som vid fördröjt missfall.
     www.vgregion.se/upload/SkaS/Kvinnosjukv%C3%A5rden/Dokavhand%20missfall/Missfallsinformation%20101124_medprofil.pdf

Detta är druvbörd:
    sv.wikipedia.org/wiki/Druvb%C3%B6rd
  • UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-03-06 11:12:27 följande:

Hej brudar!

Är så orolig så frågar proffsen här inne.
    Har ruvat 10 gr innan denna. Första gången fick jag en redig magsjuka nån dag efter et. Minus. Men ja, det har blivit minus alla 10 gånger så de kanske inte var magsjukans fel. Vem vet.

MEN med detta i bakhuvudet går jag i bitar av oro nu då jag i torsdags satte in 2 perfekta 3dagars embryon. Lördag kväll/natt vände sig magen ut och in tre gr. Mådde bra efter det. Såklart trött som man blir. Kanske va det nått jag ätit. Ingen annan är dålig.
    Men hur kan detta ha påverkat eller inte påverkat embryona? Är så himla orolig att dom "pajjade" eller allt gick åt skogen pga mitt kräkkalas :( :(

Hej ! Har du gjort någon immunutredning hos Serum eller Dr D i Aten?
    Tar du några stödmediciner som Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och
    IL-dropp? Tänker att visst kan du råkat få magsjuka/matförgiftning
    eller så är det ditt immunförsvar som reagerar mot att embryot försöker fästa och
    kroppen försöker stöta bort det. Speciellt med tanke på att du sa du gjort
    10 tidigare insättningar men det alltid blivit minus, så kan du ha för starkt immunförsvar som motarbetar graviditeter.

Mer info hittar du i denna bok:
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Här hittar du lite info från hemsidan Ferilitetsguiden.com

Har du försökt bli gravid länge, kanske gjort flera IVFer eller fått många missfall och börjat undra vad som är fel? Får du inte de svar du önskar? Är du/ni kanske diagnosticerade som oförklarligt barnlösa? Det är ingen diagnos ? det finns naturligtvis alltid en anledning. Om man tar sig tid att finna den. Ett av sex par i Sverige har problem att få barn trots att de har försökt under minst ett års tid. Barnlöshet kan ha både genetiska, immunologiska och miljömässiga förklaringar. När det kommer till immunologi, misslyckade IVF & missfall är Sverige tyvärr långt eftersatt. Det görs inga ordentliga utredningar innan något så tufft som IVF sätts igång och det görs inte många efterföljande undersökningar heller. Istället för att odla myten om att missfall alltid beror på att det är något fel på embryot eller kvinnans ålder borde läkare anstränga sig för att finna det verkliga felet.
    Immunförsvar & befruktning

Vårt immunförsvar är ett mycket kraftfullt system som skyddar oss mot infektioner. Ett bra immunförsvar håller virus & bakterier borta.

Ett för aggressivt immunförsvar stöter bort främmande celler såsom embryon. Det är ett paradoxalt förhållande att immunsystemet är hämmat för att undvika avstötning av fostret, medan det samtidigt har (i stort sett) bibehållen förmåga att bekämpa infektioner.  Graviditet är alltså en immunologisk paradox, eftersom immunförsvaret normalt stöter bort allt som inte är kroppseget.

Det finns dock belägg för att under graviditet styrs immunförsvaret om till en mindre aggressiv reaktivitet som skyddar placenta och foster från avstötning. Vissa typer av graviditetskomplikationer som preeklampsi kan bero på en misslyckad styrning av immunförsvaret. En observation som styrker immunsystemets betydelse är att risken för preeklampsi är störst vid första graviditeten, för att sedan succesivt minska vid efterföljande graviditeter vilket inte gäller vid byte av partner, då risken åter ökar till samma nivå som vid första graviditeten.

Immunsystemets T-hjälparceller (Th) lymfocyter har en överordnad styrande funktion inom immunsystemet, där reaktiviteten kan indelas i Typ 1 (Th1) som karakteriseras av inflammation, cytotoxicitet och avstötningsreaktioner, medan Typ 2 (Th2) styr mot produktion av antikroppar och aktivering av eosinofila celler och mastceller.

Åtgärd

Hos många måste man alltså förhindra bortstötning. Det vanligaste och effektivaste är genom kortison, tex Prednisolon, Medrol, Intralipider eller biologiska läkemedel.
    www.fertilitetsguiden.com/wp/immunforsvar/

Serums hemsida (Penny är chef där):
    www.ivfserum.com/

Life Clinics hemsida (Dr D är chef där):
    www.lifeclinic.gr/index.html

• UndrandeSökare
    Missne skrev 2017-03-05 21:46:29 följande:
    Tack vännen Ja jag hoppas det ska gå vägen även denna gång. Imorgon börjar jag med progynon. Hoppas att min slemhinna blir tillräckligt tjock bara. Förra gången var den ju på gränsen - fast det fäste ju ändå som tur var. Hur mycket e-vitamin var det du åt för att stärka slemhinnan?
    Missne- Köp denna och ta 4 tabletter per dag. Finns i burkar med 100kapslar och i burkar med 250kapslar.

Jag har sett att AvaRiga höjer progynondosen samt säger till att man ska ta 400mg E-vitamin per dag om slemhinnan växer för dåligt.

www.apoteket.se/produkt/e-vimin-kapsel-mjuk-100-mg-100-styck-burk-52241/

• UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-03-06 13:22:05 följande:

Oj. Vilket svar.
    Ja jag har blivit behandlad med immunsupport de flesta ivferna och med fragmin, predenisolon, kortison mm mm.
    Det är mina ägg som är kassa.
    Min fråga nu var mer: kan äggen ha påverkats av att jag kräktes?

Sen ang ava klinik, de rekommenderar 400mg e-vitamin fram till et. Är inte slemhinnan bra då fortsätter man på den dos man haft

Hej ! Nej, embryona påverkas inte av att du kräks.
    Endera fäster de eller så fäster de inte oavsett kräkningar.
    Men att du blir illamående kan vara ett tecken på att ditt immunförsvar
    reagerar mot inplantationen. Många med immunproblem beskriver
    att de kan få influensakänsla eller känna sig dåliga vid inplantationen.

Nu gjorde du ju ÄD denna gång med bra ägg, men om de ändå inte fäster och det blir minus så föreslår jag att du kontaktar en klinik i Aten för immunutredning.
    Det kan behövas mer än Fragmin och Prednisolon för att lyckas. Tex IL-dropp regelbundet både innan graviditeten och under hela graviditeten för att trycka ner immunförsvaret eller mediciner som Neupogen eller Humira.

Kunskapen inom immunologi och fertilitetsproblem finns tyvärr varken i Sverige, Riga eller i många andra länder. Det är därför vi här i tråden rest till Aten (Serum eller Life Clinic) för immunutredning och individuell behandling både före och under graviditeten.

Hoppas det går bra för dig.
  • UndrandeSökare
    Hera B skrev 2017-03-06 21:46:15 följande:

Hej alla kloka här inne!

Jag har stöt på patrull med mitt intralipdropp, än har jag inte panik men det är otroligt jobbigt att det ska vara så svårt att få till! Kommer mensen som planerat är tanken att jag börjar med stimuleringen den 13/3 och då måste jag senast ha tagit droppet?

Min bekant som skulle hjälpa mig sätta droppet hemma har fått kalla fötter och jag har nu ingen som kan hjälpa mig. Till saken hör att jag har ring några vårdcentraler redan, jag har kontaktat min klinik i DK (CFC) och frågat några andra sjuksystrar i nätverket men ingen vill eller kan hjälpa.

Imorgon ska jag fortsätta att ringa VC, kontakta CURA Öresund som är systerklinik till IVF kliniken i Falun, fråga min dr i Danmark om han kan hänvisa mig till någon annan? Har ni några andra smarta tips, tankar på vart jag kan vända mig? Jag bor i Malmö.

Plan B är ju att vända mig till Fertilitetsplus i Stockholm. Eller finns det någon klinik som hjälper till och som ligger närmare Skåne?

Fertilitetplus i Stockholm tar 1500kr per droppsättning (prisuppgift 2016), Hagakliniken i Göteborg kostar ca 700kr. (du måste ta med droppet själv)
    Dessutom har de många fler som sticker på Hagakliniken och de är duktigare.
    Så testa Hagakliniken om du kan ta dig till Göteborg.

Annars testa på någon Vc i något invandrartätt område, ifall de
    kanske kan hjälpa.  Blodprover kan du fixa genom Werlabs.se
    Använd rabattkoden "fertilitetsguiden" så blir det billigare.

Går du hos Dr D eller Serum? Isåfall be att de mailar dig ett intyg att du är deras patient, och att du behöver få dropp satt. Kan vara lättare att få hjälp på Vc med ett sånt.
    Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Hera B skrev 2017-03-07 21:07:13 följande:

Det har löst sigGlad Dr D svarade nästan på studs med ett intyg/ ordinering och därefter fick jag ett helt annat bemötande av vårdcentralerna! Så skönt!

Jättestort tack för all input!

Hera - Har du fått någon VC att ställa upp och hjälpa dig gratis med
    IL- droppsättniing eller måste du betala för det?

Skönt att det hjälpte med ordination från Dr D, många Vc kräver svensk läkarordination.
  • UndrandeSökare

Vallmo - Ang priser på droppsättning, så är det nog tillgång och efterfrågan som styr. I Göteborg finns det flera som sätter dropp dvs konkurrens (Hagakliniken och Barnmorskehuset). I Stockholm känner jag bara till Fertilitetplus som sätter IL-dropp, därav det höga priset. Marie höjer dessutom priset varje år. För flera år sen tog hon 750kr per gång. Nu 2017 kostar det tydligen 1600kr per gång.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!