• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare

Vallmo - Går du hos Serum eller Dr D så be dem om ett Eu-recept. Då får du det via mail och skriver ut på färgskrivare (viktigt att det är i färg !) Sen går du bara till apoteket. Eftersom just IL inte går på högkostnadskortet, så blir det ju samma pris om du löser ut en låda med 10 il- påsar på svenskt recept eller på EU-recept. Be att få ett recept på 10 il-påsar endera 100ml eller 250ml. Sen är det beställningsvara på svenska apotek, så man får lämna in receptet i några dagar (om man har det på papper) tills medicinen kommer. Hoppas det löser sig.

• Vallmo78

Hos Dr D och jag har ett recept från honom. Tack för att ni finns och kan vägleda en <3

UndrandeSökare skrev 2016-12-08 20:54:20 följande:

Vallmo - Går du hos Serum eller Dr D så be dem om ett Eu-recept. Då får du det via mail och skriver ut på färgskrivare (viktigt att det är i färg !) Sen går du bara till apoteket. Eftersom just IL inte går på högkostnadskortet, så blir det ju samma pris om du löser ut en låda med 10 il- påsar på svenskt recept eller på EU-recept. Be att få ett recept på 10 il-påsar endera 100ml eller 250ml. Sen är det beställningsvara på svenska apotek, så man får lämna in receptet i några dagar (om man har det på papper) tills medicinen kommer. Hoppas det löser sig.

• canada

Hoppas någon kan hjälpa mig här lite snabbt, fick tillbaka mina blodprov idag och de var inte bra, mejlade ner till dr D och fick tillbaka att jag skall ta 200ml il dropp asap, menar han dubbel dos il då, eller bara att det blir 200ml när man spätt ut det med nacl? Min tidigare ordination är 100ml il utspätt med 100ml nacl. Någon som fått samma ordination o vet?

• PeeWee44
    canada skrev 2016-12-09 11:15:11 följande:

Hoppas någon kan hjälpa mig här lite snabbt, fick tillbaka mina blodprov idag och de var inte bra, mejlade ner till dr D och fick tillbaka att jag skall ta 200ml il dropp asap, menar han dubbel dos il då, eller bara att det blir 200ml när man spätt ut det med nacl? Min tidigare ordination är 100ml il utspätt med 100ml nacl. Någon som fått samma ordination o vet?

Hej, då måste du ta två påsar. Se till att du får recept av Dr D på 250ml utskrivet, så du har när dom mindre påsarna tar slut.

Lycka till och trevlig helg.
  • canada
    PeeWee44 skrev 2016-12-09 12:38:38 följande:
    Hej, då måste du ta två påsar. Se till att du får recept av Dr D på 250ml utskrivet, så du har när dom mindre påsarna tar slut.

Lycka till och trevlig helg.
    Tack snälla du för svar :)
  • Kindah

Hakar på här!

Gjorde äggutplock på ivf i Umeå i onsdags, sjukt va ont jag har nu. Känns som att magen är större än när jag va gravid sist. Ska tillbaka på måndag för att "sätta tillbaka" ägg. Spännande!

Nån fler som går i Umeå? :)

• canada
    UndrandeSökare skrev 2016-12-09 15:46:21 följande:

Canada- Hur mycket hade dina lymfocyter och monocyter stigit med
    eftersom du ska ta dubbel dos IL akut?

Lymfocyter från 1,8 till 5,4. Neutrofila från 2,6-6,1. Mono var inte så farligt, tror jag iaf, från 0,4-0,58. Leukocyter från 4,8 till 12,2.
  • UndrandeSökare

Canada- Dr D brukar starta sina patienter på 100ml, men de flesta får sen övergå till att ta 200ml varje gång. Det är främst Lymfocyterna du ska hålla koll på. Han brukar ordinera dropp när de går över 3-3, 5 Leukocyterna stiger av att du tar kortison, så de behöver du inte oroa dig över. Ta nya blodprov en vecka efter droppet så ska lymfocyterna ha gått ner om il fungerar på dig. Hoppas det går bra.

• Hera B

Hej alla!

Jag är ny här i tråden men har följt er av och till! Idag landade jag i Aten och ska träffa Dr D på måndag.

Jag funderar på vad jag ska köpa med mig hem från apoteket här. Hur har ni gjort och isåfall hur mycket har ni laddat upp med?

Dr D sa under vår konsultation att det kunde vara mitt TNF alfa som var för högt och då tänker jag iallafall köpa på mig IL men hur mycket och något mer?

Ha det gott! !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!