april12 skrev 2013-11-11 23:13:38 följande:
Hej tjejer, var ett tag sedan jag skrev så har inte hängt med på allt, sorry.
Grattis- Angla så himla spännande.
Kul att se att det går bra för che och skogsbruden också och hur gick det med tuvalina, som hade 2 embryon?
Efter 5 missfall så har vi nu bestämt att prova ivf, kanske dumt jag vet inte... ??Vissa säger ju att det kan irritera immunförsvaret och göra mer skada än nytta om man e missfalls patient.. Men min tanke e ändå att då vet man när man ska äta alla medicinerna och slipper äta kortison i onödan.. Samt att man kanske kan dra några slutsatser genom att titta på äggen för första gången..?
Min fråga till er kloka som är vana ivfare, vad är era tips inför en första ivf? Det blir I December och jag har tagit sedan sista aborten ( September) uppehåll från all medicinering och IL.
( 5 missfall på 2 år, 30 år, och lågt amh 0,55 sist. Typ 1 diabetes).
april; jag uppskattar naturligtvis ditt beslut och ber redan nu om ursäkt om du känner att jag trampar dig på tårna men jag jag bara måste säga, efter att själv gjort 7 ivfer sedan lyckats utan ivf, att ivf behöver inte vara lösningen på ert problem! Du är ung, blir gravid själv så jag tvivlar på att det är fel på dina ägg! Snarare immunförsvaret som är emot dig...och genom ivf löser sig inte immunförsvarproblematiken, tvärtom med alla ivf hormoner kan du komma in i ett ännu värre spår där dina hormoner kommer helt i obalans.
Jag förstår ditt resonemang om att man kanske kunde se något på äggen vid en ivf. Men tyvärr tror jag inte att kliniken kommer att kunna ge dig de svaren du letar efter, bara om det vill göra PGD (genetisk screening) på dina ägg och jag tvivlar att en klinik i sverige vill det om ni har bekräftade kromosomfel. Eftersom du blivit gravid på egen hand drar jag den slutsatsen att flera av dina embryon har utvecklats till blastocyster och fäst (bra nog ännu då) men sedan har det hänt något. Och tänk på att blastocyst stadiet är det sista ivf stadiet - vilket innebär att det är allt en klinik kan se men inget därefter.
Jag vill minnas att inget av de embryon som inte velat stanna kvar hos dig har undersökts? Annars kunde du ha svar på om de alla haft kromosomfel och om ja, då kanske ivf kunde vara bra för dig. Har du och din man gjort kromosomtesterna?
Jag skulle rekommendera dig att överväga beslutet ännu. Har du pratat med Dr D?
Inboxa mig gärna om du vill resonera vidare. Stor kram