• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Canada- Dr D brukar starta sina patienter på 100ml, men de flesta får sen övergå till att ta 200ml varje gång. Det är främst Lymfocyterna du ska hålla koll på. Han brukar ordinera dropp när de går över 3-3, 5 Leukocyterna stiger av att du tar kortison, så de behöver du inte oroa dig över. Ta nya blodprov en vecka efter droppet så ska lymfocyterna ha gått ner om il fungerar på dig. Hoppas det går bra.

• UndrandeSökare

Hej Hera och välkommen till tråden !
    Dr D kommer att ta blodprover på dig, göra vul och
    ev. sätta ditt första dropp (om du vill).

Dr D kommer också att skriva ner på ett papper vilka mediciner du ska köpa, men jag rekommenderar att du köper på dig fler förpackningar av varje sort än han rekommenderar. Vissa har köpt på sig 30 förpackningar av alla sorter.
    Men köp inte IL (intralipid) av Dr D  direkt om du inte vill betala överpris, han tar 300kr per påse men på apoteken kostar det motsvarande 68kr per påse om du köper ett 10pack.

De vanligaste medicinerna han använder sig av är:
    Baby Aspirin 100mg (motsvarande Trombyl 75mg i Sverige) 20tabletter/ask
    Clexane 6000ie (motsvarande Fragmin 5000ie i Sverige) 10sprutor/ask
    Prezolon 5mg (kortisontabletter, motsvarande Prednisolon i Sverige) 30tabl/ask
    Intralipid, köpes lämpligtvis lådvis (10påsar i en låda) 100ml eller 250ml
    Nacl 100ml i flaska eller dropppåse (koksalt som man späder Intralipid med)

Vissa brukar han också råda att köpa Agnus Castus (Munkpeppar på Svenska)
    Behöver du Pergotime så heter det Serpafar i Grekland.

Alla dessa mediciner du behöver kan du köpa receptfritt på alla apotek i Aten. Inga recept behövs !!! Clexane och Intralipid är beställningsvara, beställ idag och hämta dagen efter. Apoteken har ett grönt eller rött plus som symbol, de finns i varje gatuhörn i Aten. Syns jättebra kvällstid.

Apoteken är ofta stängda på söndagar och har lite annorlunda öppettider än i Sverige. Vissa tillämpar siesta, dvs öppet på morgonen och kvällen, men stängt mitt på dagen.

OBS ! Tänk på att du ska lägga alla sprutor och vätskor (tex Clexanesprutor, Intralipid och koksalt) i den väska som du checkar in. Tabletter kan du däremot ha i handbagaget.

Har du tid över så passa gärna på att se sevärdheterna som  t ex att gå upp till Akopolistemplet. Hoppas du får det bra i Aten. Lycka till.

• UndrandeSökare

Hej Hera !

Hoppas du hade det bra i Aten !

Nästa steg för dig blir nu så här:

Efter du fått och betalat Dr Ds faktura(som du kommer få via mail) så kommer du sen att få dina provsvar (några kommer vara analyserade i Usa och några i Grekland) och ni kommer ha ett nytt telefonsamtal där ni går igenom dina provsvar.

Sen kommer du få en personlig behandlingsplan och ett excelark där du ska fylla i resultatet från de blodprover du kommer behöva ta regelbundet under din behandling.

De blodprover Dr D vill att du ska ta, kallar han Fbc, det betyder Full blood count. I Sverige motsvarar det Blodstatus plus b-celler. Vissa har fått hjälp på sin vårdcentral med blodprover eller fått remisser av gyn.

Annars finns Werlabs.se där man mot betalning kan ta de prover man vill. Gå in på deras hemsida och kolla om det finns ett labb anslutet till dem nära där du bor. Använder du rabattkoden Fertilitetsguiden så blir det billigare.

När det gäller mediciner i Sverige så fråga din doktor som hjälpt dig tidigare, annars be Dr D om ett Eu-recept. Med det kan du lösa ut medicin på apotek i Sverige, men det går då aldrig på högkostnadskortet utan man får betala 100% av kostnaden.

När det gäller droppsättning så har vissa löst det genom att de har en kompis, släkting, granne etc som är sjuksköterska och vill hjälpa till med droppsättning. Droppgrejor kan köpas på internet. Koksalt att späda med kanske du köpte i Aten? Annars be Dr D om Eu-recept på det också. Om du inte hittar nån sjuksköterska som vill hjälpa dig så finns det privata kliniker i Stockholm och Göteborg som kan sätta IL-dropp mot betalning. Har du fler frågor så hör av dig.

Lycka till och hoppas allt går bra !

• UndrandeSökare
    MariaKojola skrev 2016-12-19 07:35:15 följande:

Hej på er!

Dr D har bett mig att skicka blod till Chicago innan min kommande behandling. Han vill se om mitt TNF värde gått ner (jag har inte kunnat ta humira som han ville, då dessa sprutor för mig kostade tot över 3500euro på våra apotek här i finland). Istället har vi kört på intralipid, och ja, hoppas på att det gett effekt. Jag känner mig lite deppig över hela grejen, som att dr D inte tycker att jag är någon som verkligen har chans att bli gravid. Inte för att han sagt det rakt ut, men ja, får lite den känslan och har sen heller inte fått svar av honom nu på en vecka. Hursomhelst, min fråga gällde att skicka blod till Chicago - hur har ni gjort detta? Min post här säger i princip nej (eller att dom inte vet hur dom kan hjälpa mig) men nog måste det väl finnas fler som gjort det?

Angående att skicka blod utomlands så finns det info här:
    Skicka blodprover
    www.fertilitetsguiden.com/atgarder/blodprover.php
  • UndrandeSökare

Radar7-Jag kan tipsa om Lloyds Apotek när det gäller att lösa ut medicin på EU-recept. De brukar vara smidiga. Kolla på deras hemsida så hittar du adresserna till deras apotek. De finns i Göteborg !

Kom ihåg att EU-receptet måste vara i färg.

• UndrandeSökare

Hej Supertjejen - Be att Serum skickar dig ett intyg/en ordination att du behöver ILoch hur mycket och hur det ska blandas. Dr Ds patienter har fått det av honom, så borde väl Serum kunna fixa det också.

Sen är det upp till läkaren om han/hon vill hjälpa dig.

Det är rätt svårt att få hjälp med speciellt droppsättning hos Landstinget i Sverige, eftersom IL inte är ett bevisat läkmedel mot infertilitet i Svenska studier. Men jag har läst om några få här i tråden som lyckats. Så försök på flera vårdcentraler och lista om dig om du hittar en som vill hjälpa dig. Annars om du inte hittar nån Vc som vill hjälpa, så kolla om du har nån sjuksköterska i din närhet som vill hjälpa dig hemma med droppsättning. Annars finns det privata kliniker i Stockholm och Göteborg som sätter IL-dropp mot betalning.

• UndrandeSökare

Mumskastull - Tyvärr är Dr D (Life Clinic) mycket dålig på att informera om saker i förväg, samt att svara på frågor ibland. Så man måste fråga honom flera gånger rakt ut, och skicka påminnelsemail om man inte får svar första gången. Han har ingen anställd, utan gör allt ensam, och han har nog tagit på sig för många patienter. Det kommer du bli varse om längre fram som hans patient. Det är många här som klagat på det, att de inte får de svar de vill ha/behöver ha i tid, eller inte svar över huvudtaget tyvärr. Kliniken Serum är otroligt mycket bättre på att informera och svara i tid. Men maila Dr D ett påminnelsemail så hoppas jag du får svar. Lycka till.

• UndrandeSökare

Peewee-Har du testat att maila Dr D och fråga om sprutor till ampullerna? se om du får svar om du skriver att det är akut? Har du nån läkare här i Sverige som kan hjälpa dig? Isåfall vänd dig till henne/honom. Annars finns det sidor på nätet där du kan köpa medicinsk utustning tex Danmark eller England. Kolla på Fertilitetsguiden så hittar du mer info. Eller fråga här i tråden om det är någon som har oanvända sprutor över. Vet du vilken dimension på nålar du behöver och hur mycket sprutorna ska rymma? Hoppas det ordnar sig.

• UndrandeSökare

Mumskastrull- Nej, jag har fått uppfattningen att Serum sköter bara immunbiten om man gör ivfen hos dem, tyvärr. Men om du kan tänka dig att göra ivf hos Serum så kan du byta till dem. Jag har gjort Serums Mensblodtest och de är jättesnabba att svara på alla mail även på lördagar.

Ang hur snabbt du/ni kan åka ner efter telefonsamtalet så är det mest upp till dig hur snabbt du kan ta ledigt och åka, samt när du hittat flygbiljetter och hotell. Dr D brukar inte ha några köer, men du får alltid besöka honom på en måndag eller tisdag så blodet som ska skickas till USA för analys hinner fram innan helgen.

Jag föreslår att du stannar några dagar extra i Aten så du hinner runt på apoteken och köpa mediciner (de har mycket få förpackningar mediciner på varje Apotek så man får besöka flera/många). Samt passa gärna på att besöka Atens många sevärdheter.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!