• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Katt12 skrev 2013-10-29 22:10:08 följande:
    Tack Cathy, känns surt att jag tagit ett kosttillskott som kanske bara haft neg effekt, åh vad värdelöst.... Vad ska man satsa på om man har rätt ok AMH men ändå inte blir gravid, dvs det måste ha m äggkvaliteten att göra?! Är det bara q10 som gäller? Är i o för sig tacksam om man slipper häva i sig en massa jox. D-vit är väl i o för sig oxå bra?
    Se inte det som bortkastat och förhoppningsvis har det inte haft någon neg effekt. {#emotions_dlg.flower} Jag körde också inositol för trodde att det skulle ge bättre ägg...Tänk att jag gjorde många ivfer där jag varje gång fick jättemånga folliklar (har bra AMH) men omogna ägg eller nåt annat konstigt. Kliniken började hinta att det är min ålder som ger dåliga ägg. Men efter att fått balans i hormonerna (sänkte prolaktinet och fick balans mellan FSH och LH) och tagit Q10 så lyckades vi plötsligt! Det finns studier på flera preparat som 'kan' förbättra äggkvaliteten men jag tror att Q10 är den bästa för den påverkar cellerna på ett tidigt stadium (innan man ens kan se dem som antrala folliklar på vul). Har du läst den här om Q10: http://www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-and-fertility/  

Det skulle ju påbörjas en studie i Canada på Q10 men de fick inte nog med 'försökskaniner' för att ingen av kvinnorna ville riskera att få placebo istället för Q10 pga de goda resultaten man sett med Q10. Men det är viktigt att ta uniqinol formen (inte ubiqinol) eftersom den inte behöver omvandlas i kroppen.

D-vitamin är bra för immunförsvaret och för oss med immunproblem (man kan ta ca 125 mikrogram) men ger nog inte bättre ägg...  
  • Cathy

Skulle skriva, köp inte ubiquinone Glad (Bio-Active uniquinol/ubiquinol är ok).

• Cathy

Katt; ja märkligt att det är svårt att hitta just de Q10 tabletterna i Sverige, jag tror jag hittade en gång en sajt i sverige som säljer dem, måste leta reda på den igen :)

Zin; har inte sett en enda tillförlitlig studie på D-vit och förbättrad äggkvalitet (och som du vet så har jag plogat igenom rätt många studier under de senaste åren) men det finns säkert om du säger så :) Tror inte att D-vit gör varken till eller från vad gäller äggkvalitet även om det spelar en stor roll i tiotals processer i kroppen.

• Cathy

Kom på en till grej som jag såg att ni diskuterade häromdan, nämligen E vitamin. Det är bra för fertiliteten men ta inte stora doser E vitamin efter ET, det kan orsaka missfall!

• Cathy

Maxad: jag tror varje läkare har sin uppfattning om progesteron. Jag har dock läst att det orala sugs upp sämst så vaginala är att föredra. En läkare sa till mig att när crinone klumpar sig så sugs det inte upp längre. En annan ivf läkare ville bara skriva ut crinone. Av egen erfarenhet tycker jag vaggisarna är bäst, kladdar lite men ligger man ner eller sitter still i 30min så går det ju bra. (med trosskydd). Och tänk på att våra svensktillverkade vaggisar ger en stor dos progesteron, jämfört med tabletter!

• Cathy

leah: prislappen är nog rätt lika för de prover som är samma hos Dr D och Dr G (i princip nk panelen inkl tnf) men Dr G kan ta fler prover och använder mer olika mediciner även om jag nu förstått att dr D breddat medicinalternativen. Dr G föreslår gärna ivig om man har svårare problem så frågan är om man vill ta det? Enligt studien jag postade tidigare idag så är ivig och IL likvärdiga (för de flesta) i sin verkningsgrad. Dr G tar betalt för all konsultation medans man betalar en klumpsumma till Dr D.

• Cathy

leah: jag antar Dr G skickar sina prover till usa och då får även han svar på hur man svarar på il resp ivig. Det finns labb i UK (London området) som kan analysera prov på samma sätt som i usa, vet inte om han börjat använda dem? Varje gång du är i kontakt med Dr G så betalar du medans det ingår återkoppling av Dr D när du betalat för immuntesten. Och senare när du blivit gravid betalar du en klumpsumma till Dr D för fortsatt behandling. Mer prisvärt men frågan är ju vem man 'gillar' bättre...Och vi får inte glömma att det finns Dr Shehata i London också, som många tjejer från FertilityFriends sajten/tråden åker till.

• Cathy

Grattis till alla plus!!

lill; jag vet precis, vissa dagar vill man bara vakna ur mardrömmen...

Styrkekramar till dig!

Virvla; du ska inte sänka pred dosen mer! 10-15mg pred är en rätt liten dos och tar du inte IL så kan pred dosen vara precis det din kropp behöver. Jag skulle ta minst 10mg pred till v.12 (vilket jag gjort också). Håller tummarna!

Vid alla förutom ett försök var mina ägg omogna, degenererade (svarta) och ville inte befruktas eller utvecklas vidare men om äggen då är så dåliga vid 6 ivfer så hur kan man plötsligt lyckas utan ivf som vi gjorde?? Jag tror att våra kliniker bara inte är så superbra på individuella beh planer och på stimulering och när de borde göra ÄP en lör eller sön så har de stängt. (inte CFC i DK som förstår att ett försök kan misslyckas om man inte gör ÄP rätt dag!

Kram på er alla

• Cathy

Angla: å vilka dagar du haft! Håller tummarna hårt för dig!! Stor kram

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!