Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Katt12 skrev 2013-10-29 22:10:08 följande:
Tack Cathy, känns surt att jag tagit ett kosttillskott som kanske bara haft neg effekt, åh vad värdelöst.... Vad ska man satsa på om man har rätt ok AMH men ändå inte blir gravid, dvs det måste ha m äggkvaliteten att göra?! Är det bara q10 som gäller? Är i o för sig tacksam om man slipper häva i sig en massa jox. D-vit är väl i o för sig oxå bra?
Se inte det som bortkastat och förhoppningsvis har det inte haft någon neg effekt.
Jag körde också inositol för trodde att det skulle ge bättre ägg...Tänk att jag gjorde många ivfer där jag varje gång fick jättemånga folliklar (har bra AMH) men omogna ägg eller nåt annat konstigt. Kliniken började hinta att det är min ålder som ger dåliga ägg. Men efter att fått balans i hormonerna (sänkte prolaktinet och fick balans mellan FSH och LH) och tagit Q10 så lyckades vi plötsligt! Det finns studier på flera preparat som 'kan' förbättra äggkvaliteten men jag tror att Q10 är den bästa för den påverkar cellerna på ett tidigt stadium (innan man ens kan se dem som antrala folliklar på vul). Har du läst den här om Q10:
http://www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-and-fertility/
Det skulle ju påbörjas en studie i Canada på Q10 men de fick inte nog med 'försökskaniner' för att ingen av kvinnorna ville riskera att få placebo istället för Q10 pga de goda resultaten man sett med Q10. Men det är viktigt att ta
uniqinol formen (inte ubiqinol) eftersom den inte behöver omvandlas i kroppen.
D-vitamin är bra för immunförsvaret och för oss med immunproblem (man kan ta ca 125 mikrogram) men ger nog inte bättre ägg...