• minaimaginärabarn

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

tourist skrev 2021-07-12 15:57:57 följande:

Vi åker ner till Aten på måndag om allt går som det ska. Vi tar proverna där då jag bor i norra Sverige och det blev så rörigt med att ta proverna här + att vi får göra ett ultraljud i hos Dr. D. Hur lång tid tog det för dig att få svar på proverna?

Hur gick det i Aten? Jag fick provsvar på mail efter ca 1 vecka. Ska ha konsultationssamtal i veckan m Dr D men han skrev kort att min kropp verkar lugn. Hoppas såklart på att han ska säga att jag slipper kortison men det gör han nog inte.... I augusti är det dags för insättning, skräckblandad förtjusning. Har ganska små förhoppningar att det skulle bli full pott på min förra skörd, d v s att jag skulle få min son och sedan ett barn till på samma äggplock. Kommande IVF kommer vara med betydligt äldre ägg då jag är 42 år och då är oddsen låga. Håller dock hoppet uppe med att allt såg väldigt bra ut vid UL på sjukhuset och har AMH 1.7. Skulle vara så himla mysigt med en bebis och fint med ett barn till men är evigt tacksam för de barn jag fått ????????????. Hurserdinplan ut framöver?
  • minaimaginärabarn
    Annanathalia skrev 2021-07-17 17:42:05 följande:

Hoppas ni alla mår bra i värmen, inte skrivit på länge. Fick bekräftad hypotyreos i januari och påbörjade levaxin behandling. Blev spontant gravid i slutet av april men fick i förra veckan missfall 10+4. Igen, så 4 i rad. Känns tuffare denna gången då jag trodde att jag faktiskt hittar vår ?orsak? som också stämmer överens med vad jag känt hela tiden, dvs att kroppen är i total obalans. Men nu står man ju här och är mer frågande än någonsin, vad 17 ändå samma resultat. Åt progrestrone morgon, kortison 10mg och baby Asprin/trombyl. Kontaktade aldrig Dr D utan gick på hans tidigare rekommendationer vilket såklart var dumt. Någon som har någon smart idé kring detta. Så sena missfall tror ni dem beror på äggen eller kroppen?

Vad tråkigt att höra att du fått missfall, jag har ju varit med om några själv. Jag vet ju inte vad missfall beror på såklart, men det kan du nog få bättre svar från DrD. Vet bara att det händer mycket i embryot utveckling mellan v. 10-12. Men jag tror det bästa är att ha DrD med sig under graviditeten. Han är ju skicklig, när jag t ex började blöda mycket i början av graviditeten och jag trodde det var missfall var han helt lugn och skrev att det inte var det vilket han hade rätt i. Vad är din plan framöver? Har du kontakt med DrD?
  • minaimaginärabarn
    Solrosen1000 skrev 2021-08-09 09:04:45 följande:

Någon som också plussat med Dr D men att det sen tyvärr misslyckats så ni behövt börja om med ett nytt försök, alternativt frågat om villkoren innan så ni ändå har koll?

Vad jag minns när jag frågade så var kostnaden inte per försök utan tills det lyckades. Har ni behövt betala igen när det misslyckats eller hur har det fungerat för er? 

Rätt säker att man betalar en gång och sen får hjälp till dess att man lyckas.
  • minaimaginärabarn

Halloj!

Är det någon eller några här som har koll på hur kortison påverkar en efter användning i ca 10 månader? Försvinner alla biverkningar eller består vissa? Jag är väldigt rädd för att ta kortison under längre tid p g a vad det kan orsaka min kropp och fostret. Dr D vill att jag tar samma dos som föregående gång trots att chicagoproverna visade på en kropp i lugn. Jag köper hans argument att kroppen kommer reagera vid en graviditet men samtidigt kan jag inte fortsätta att fundera över om min kropp förändrats under åren efter min sons födelse. Jag kan gladeligen ta övriga mediciner, bara jag slipper kortison. Min son vägde för lite, min placenta var mindre än förväntad och han kom 8 veckor för tidigt. I allafall två av orsakerna finns som biverkning vid intag av kortison under graviditeten. Dr D menar att det i stället beror på att min kropp reagerat immunologiska vilket ju innebär att den vill få bort det som inkräktar. Kan jag få era tankar kring detta vore jag supertacksam!!!

• minaimaginärabarn
    Nina05 skrev 2021-09-02 14:58:33 följande:

Åh vad svårt.. Jag tog 10 mg hela graviditeten. Mitt barn kom 2 veckor tidigt och vägde inte så mycket men heller inte superlite. Jag tror det var min kropp och inte kortisonet som gjorde att barnet kom 2 veckor tidigt. Varför? Jo för det var i samband med att jag slutade med fragminet som det drog igång. Om jag har rätt eller fel har jag såklart ingen aning om. Men jag säger som tidigare skrev - gå på magkänslan.

Tack för svar! Fick du hjälp genom DrD? 10 mg känns ändå ok att ta, jag ska ta 20 mg. Har för mig att jag gjorde det även förra gången. Ingen kan ju veta varför barnet kommer tidigt eller väger lite såklart. Bara att bör jag läste om komplikationer vid kortison så var det just det som hände mig. Men samtidigt skulle det ev inte ha blivit något barn alls utan hans hjälp. Jag är spikat evigt tacksam över min guldklimp. Jag har dock landar i att köra på Dr D ordination, om det inte blir något kommer jag ju inte äta kortison i mer än 4 veckor och om jag blir gravid kommer jag försöka få minska spisen och fasa ut den så tidigt som möjligt. Hur gammal är ditt barn nu och kommer ni försöka få fler?
  • minaimaginärabarn

Är det någon som vet om det finns någon som sätter intralipiddropp i Stockholm mer än Marie? Jag gillar henne skarpt men tycker det är väldigt dyrt.

• minaimaginärabarn

Hej!

Någon som är inne och läser här något? Jag ruvar på en fin blasto med support från Dr D. Sist ledde det till en son. Trodde inte ruvartiden skulle vara så jobbig denna gång.... Men i allafall vill jag ha lite immunhjälp. Vill ha lite goda exempel eller fajta över er som har info kring att svettas på natten men att detta inte lett till utebliven graviditet/missfall. Jag svettades inatt och är nu tokorolig att det är kört. Sitter och väntar på dropp nu som ordinerat från Dr D. De blodprover jag tog igår såg bra ut men även att den reagerade lite på något. Så hjälp mig gärna ????????

• minaimaginärabarn
    DianaL skrev 2021-11-03 17:32:38 följande:

Hej!

Jag fick också 5 kemisk graviditet på rad. Jag har hög CD19. Var i FertilitetPlus i Stockholm också. De ljuger. Intralipiddropp hjälper nästan ingenting. Det kostar 1800 kr för ett behandling. De vill inte skriva recept bara med prednisolon eftersom de ska känna inga pengar på det. Intralipid är som placebo. Viktigast är prednisolon. Men man behöver inte dricka 2,3,4,5, tabletter det är för mycket. Ofta räcker med 1 tablett=5 mg.

Jag vet webbsida via Tyskland, hur kan man köpa de flesta mediciner.

Intressant att du skriver att intralipider är placebo. Vart har du hittat den informationen och hur tillförlitlig är den? Jag har fått hjälp av dr d och det kan väl vara olika orsaker till immunologiska problem. Intralipider är inte något som gertilitetsplus gör enbart, det görs runt om om i världen där man jobbar med immunologi. Du får gärna skriva.
  • minaimaginärabarn
    tourist skrev 2021-11-04 12:17:46 följande:

Känner så mycket med dig när jag läser det här <3 Hur går det för dig? Ruvartiden är tung, man vill bara hoppa fram 9 månader och att allt ska ha gått bra. Känns det bättre efter att du fått dropp?

Vi var ner till Aten i somras. Hade lågt CD19, väldigt högt TNF och högt IFN. Började med Plaquenil och Letrozol + andra mediciner och förra månaden hade jag väldigt bra östrogen och två ägg för ägglossning. Ingen graviditet dock och har varit så ledsen. På det fick jag hem brev om att jag har cellförändringar och HPV- virus. Inte bästa förutsättningarna för att må toppen.

Hej!

Tack för omtanken. Usch, låter som tufft för dig. Att ändå försöka innebär ju något hopp. Att bara vänta på att få försöka kommer jag ihåg var så jobbigt på ett annat sätt. Hoppas du snart blir frisk!!!

Jag lever i väntan just nu... Fick ett bra HCG värde vid första blodprovet men är orolig att det inte stiger som det ska. Det märkliga är nämligen att jag trots bevis på ett hcg på 75 på BIM - 2 knappt fick utslag på gravstickan. 3 dagar senare tog jag nytt gravtest som var starkare men inte så starkt som jag hoppats på. Men känner samtidigt inte att jag kan lita på graviditetstesterna med tanke på det första supersvaga testet. Är orolig för avstannade graviditet nu och väntar på nytt blodprov om tre dagar. Har dock en hel del konstiga saker som händer i kroppen fortfarande så hoppas på att det går som det ska.

Nej, ruvning är inget för mig. Är alldeles för kontrollerande som människa tror jag. Kan liksom inte släppa det åt sitt öde liksom.
  • minaimaginärabarn
    DianaL skrev 2021-11-06 11:46:56 följande:

Jag har ingen officiellt källa som bevisar det, tyvärr. Det finns mycket information i amerikansk grupper som planera graviditet naturligt och via IVF och har immunologiska problem. Dem flesta skriver att itralipiddropp spelade inte so stor roll i deras planering och graviditet. Det viktigast var prednisolon för immunologiska problem. Prednisolon har ett brett verkningsspektrum.

Okej, förstår ditt resonemang. Jag har ju tagit en massa dropp. Kanske är placebo men jag kan svettas ena natten för att natten efter dropp inte svettas alls (ett av mina tydliga problem i början av mina graviditeter är att jag badar i svett efter att embryot fastnat. När jag fått hjälp med medicin har jag inte alls svettas dessa kopiösa mängder utan bara lite men när jag svettats en natt lite mer under ruvar tiden har jag tagit dropp och jag har sedan Inte svettats natten efter dropp). Jag tror mängden prednisolon varierar vad du har för problem. Jag har stor tillförsikt till de som jobbat länge med immunologiska problem men tyvärr fattas det ordentlig forskning eftersom intresset för det är litet. Det är hemskt tycker jag.

Vart bor du? Jag har fått hjälp ff a från Marie på fertilitetsplus med att få ta blodprover, få utskrivet medicin e t c. Tycker hon är väldigt hjälpsam. Sen har jag haft en läkare tidigare på sibyllekliniken och en på mamma Mia som hjälp mig med VUL e t c.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!